توصيه مطلب
۰
 
در گفتمان علمی و پژوهشی مرکز تبیان در کابل تصریح شد
تقریب مذاهب و درک متقابل مسلمانان، زمینه وحدت واقعی را فراهم می کند
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ قوس ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸

به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت با سعادت پیامبر نور و رحمت، عصاره عالم خلقت، حضرت محمد بن عبد الله(ص) و فرزند برومندش حضرت امام جعفر صادق(ع) گفتمان علمی پژوهشی تحت عنوان و حدت در سایه مکتب یا مکتب در سایه وحدت از سوی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با حضور علما، روحانیون، دانشجویان، طلاب حوزات علمیه و اقشار مختلف مردم درکابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) کارشناسان این گفتمان پیرامون پیامهای وحدت آفرین پیامبر، امام صادق(ع) فرهنگ ساز مودت، ضرورت وحدت شیعه و سنی به لحاظ مفکوره نه عقیده و همچنین جامعه افغانستان و چگونگی التزام به وحدت عملی صحبت کردند.
مولوی ابراهیمی؛ معاون شورای اخوت اسلامی افغانستان یک تن از کارشناسان این گفتمان در ابتدا گفتمانها و نشست های علمی را برای تحکیم وحدت عملی موثر خواند و گفت: افغانستان کشور کثیر الاقوام و به خصوص دو مذهب عمده در آن حاکمیت دارد، لذا برای شناخت بیشتر از یگدیگر نیاز به تبادل افکار و تحقیق درعرصه های مختلف می باشد.
او تعدد مذاهب را امر مطلوب خواندو گفت: اقوام و مذاهب مختلف مسلمانان در یک جغرافیا به چمنزاری می ماند که دارای گلهای رنگارنگ باشد.
به گفته او امروز تلاش تمام نهادهای که در راستای تقریب مذاهب زحمت می کشند هدف شان این اندیشه برادری و زندگی مسالمت آمیز را بین مسلمانان زنده کرده و راه های نفوذ دشمن را مسدود کنند.
او هدف اساسی از تقریب مذاهب را زندگی برادر گونه در کنار هم و تشکیل صف محکم در برابر دشمنان خون آشام خواندو نه توحید مذاهب.
درهمین حال حجت الاسلام و المسلمین سید حسین رضوانی بامیانی رییس دفتر مرجع عالی قدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی سید سعید حکیم؛ کارشناس دیگر این گفتمان تقریب مذاهب را درک متقابل از افکار و اندیشه پیروان مذاهب عنوان کرد.
آقای رضوانی افزود: مشکل عمده مسلمانان در شرایط کنونی و اختلافات موجود میان مذاهب مختلف عدم شناخت از یکدیگر است. وقتیکه شناخت پیدا شد به دنبالش محبت می آید و سر انجام این محبت به اخوت می رسد.
به گفته او حضرت پیامبر(ص) خود بنیان گذار اخوت بود، اما در مرحله دوم که از رحلت پیامبر حدود دو قرن می گذشت دوران امام صادق(ع) و امام ابوحنیفه آغاز شد این دو بزرگوار پیشگامان تقریب مذاهب و وحدت میان مسلمانان بود،
وی ادامه داد: اظهارات پیشوایان دینی اهل سنت و احترام امام صادق به آنان به گواهی تاریخ دلیل بر این است که بین ائمه مذاهب اختلاف در اصول وجود نداشته است.
او تاکید کرد که امام صادق(ع)، ابوحنیفه و سایر ائمه اهل سنت فرهنگ ساز اخوت و تقریب مذاهب بودند، آنان تلاش کردند که اختلافات بین مذاهب را به صورت منطقی توجیه کنند و از تشتت و پراکندگی مسلمانان جلو گیری نمایند.
او در ادامه سخنان خود با اشاره به از اظهارات اخیر ترامپ نسبت به پایتخت خواندن بیت المقدس برای صهیونیست ها گفت: اگر امروز وحدت میان مسلمانان حاکم می بود این روز را باید عزای عمومی اعلام می کرد.
رضوانی قدس را پایگاه اولی اسلام و مسلمین خواندو گفت: رییس جمهور فاسد امریکا با کمال بی شرمی مسجد مقدس و قبله اول مسلمین را پایتخت یک کشور منفور غاصب اعلام می کند این در حالی است که اختلاف را نیز میان مسلمانان همین سردمداران قلدور و جهان خوار ایجاد کرده است.
وی تصریح کرد: بیت المقدس درحالی پایتخت کشور اسرائیل اعلام می شود که از دست مسلمانان هیچ کاری ساخته نیست و دلیلش هم عدم وحدت و هماهنگی و دوری از دستورات پیامبر گرامی اسلام و ائمه دین است.
رضوانی همچنان ابراز داشت: به طور نمونه مردم افغانستان که جزء از پیکر دنیای اسلام است اگر امروز بر اساس دستور اسلام و قرآن و ائمه دین عمل می کردند گرفتار این همه مشکلات نبود.
این عالم دینی همچنان علاوه کرد پیامبر گرامی اسلام(ص) مبانی وحدت و اخوت را بر اساس وحی تعریف کرد و در ادامه اقدامات عملی نیز انجام داد و همواره تاکید می کرد که مسلمانان مانند جسد واحد هستند که اگر یک عضو درد مند شود باقی اعضا نیز متاثر خواهد شد.
در جای دیگر رسول گرامی اسلام(ص) می فرماید اگر مسلمانی گرفتار درد و رنج بود و دیگران به او اهمیت نداد مسلمانی آنان مشکوک است.
به گفته رضوانی در عمل حضرت پیامبر(ص) وقتیکه میدید اختلاف میان مسلمانان وجود دارد به گونه بر خورد می کرد که برای دیگران درس عبرت باشد و با این روند اختلافات خود به خود فروکش می کرد.
مولوی ابراهیمی در پاسخ به اینکه چه کاری باید کرد تا وحدت میان مسلمانان جهان به خصوص مردم افغانستان ایجاد شود گفت: تنها راه رسیدن به این هدف مقدس پیروی از سیره قولی و عملی رسول خدا است.
به گفته او با وجود اینکه ۹۹ درصد مردم افغانستان را مسلمانان تشکیل می دهد، اما درعین حال رفتارها نه تنها برادر گونه نیست که اکثر اوقات خصمانه است.
به گفته ابراهیمی هرچند اختلاف به آن اندازه که دشمن توقع دارد خوشبختانه در افغانستان وجود ندارد، اما دو عامل همواره باعث اختلاف می شود یکی عامل بیرونی که همان توطئه های دشمن است که دراین اواخر با آماچ قرار دادن اماکن مقدسه نشان داد که دسیسه دشمن برای ایجاد اختلاف بسیار عمیق است.
اما به گفته ابراهیمی عامل درونی اختلاف میان مسلمانان افغانستان به عدم آگاهی دینی و اعتقادی مردم بر می گردد و همیشه جهل، هست و بود این ملت را مانند موریانه نابود کرده است.
به گفته او در منابع دینی تاکید شده است که در اسلام تعصب جای ندارد، تک رویها مذموم شده است و همچنین سوء ظن و بد گمانی در اسلام روا نیست ونبی مکرم اسلام(ص) نیز تاکید می کند کسی که به تعصب مردم را می خواند از ما نیست.
به گفته این عالم دنیی عامل دیگر اختلافات عدم آگاهی از اندیشه ومفکوره همدیگر است اگر ما گفتمانها و سمینارها را داشته باشیم و در این فرصتها تبادل افکار صورت بگیرد گامهای موثر و مثبت در کاهش اختلافات برداشته خواهد شد.
حجت الاسلام و المسلمین رضوانی بامیانی در پاسخ به اینکه علما و دانشمندان چه کارهای باید انجام دهد تا مباحث دینی و اعتقادی از محدوده مساجد و مدارس فراتر برود و به مکاتب و مراکز فرهنگی کشانده شود گفت: عوامل بیرونی و دورنی یاد شده سبب اختلاف روز افزون در کشور شده است.
بنا بر این به عقیده وی علما و دانشمندان باید در قدم اول عناصر اختلاف افگن را پیدا و توطئه افراد مغرض و مزدور را خنثی کند زیرا در غیر این صورت هیچ تلاشی کار بجای نخواهد برد.
وی تصریح کرد: با امکانات که دشمن امروز به کار گرفته است می تواند به سادگی تلاش مسلمانان را خنثی کند، بنا براین علما و دانشمندان به خصوص قشر جوان علاوه بر اینکه از عقاید و افکار همدیگر درک درست داشته باشند باید خود را به امکانات روز مجهز کنند و تنها در این صورت موانع برداشته خواهد شد و ما بسوی اخوت و برداری حرکت خواهیم کرد.
معاون شورای اخوت در پاسخ به اینکه برای رسیدن به وحدت واقعی چه باید کرد گفت: بهترین راه ذهنیت سازی و آگاه ساختن مردم به خصوص نسل جوان مبنی بر اینکه مسلمانان همه یک جسم واحد هستند و زیر یک چطر زندگی می کنند و اختلافات توطئه دشمن است می باشد.
به باور او کافیست که مسلمانان فقط به اسلام، قرآن، پیامبر و قبله مشترک فکر کنند و این ذهنیت سازی باید به صورت گسترده و در هماهنگی از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ و معارف و همچنین شوراهای مردمی، شورای اخوت و رسانه ها دنبال شود.
او تاکید کرد که نسل جوان باید بیشتر تلاش کنند تا دست آورد های وحدت را که نیاکان شان با خون جگر به دست آورده و همچنین با هزاران رنج و دشواری ارزشهای دینی را حفظ کرده است به سادگی از دست ندهند.
رضوانی در ادامه اظهار اشت: یکی از موانع وحدت میان مسلمانان بازار مکاره ملا های کم سواد است درحالی که امام خمینی می گوید هر شیعه و سنی که اختلاف ایجاد کند ایادی استکبار است، حضرت آیت الله سیستانی نیز می گوید حتی نیم کلمه حرف در جهت ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی حرام ست همچنین امام خامنه ای گفته است توهین به نمادهای اهل سنت حرام است.
این در حالی است که به گفته رضوانی برخی از ملا های کم سواد با روحیه افراطی در منابر و مساجد با تحریکات متعصبانه و با حرفهای بی اساس و احادیث جعلی سعی می کند که بازار خود را گرم کند و عوام هم بیشتر روحیه عوام پرستی دارد تا حقیقت یابی لذا این حرفها را قبول می کنند به خصوص در صفحات اجتماعی امروز این مسائل بیشتر دامن زده می شود و به مقدسات شیعه و سنی از این طریق توهین می شود.
در پایان رضوانی بامیانی در پاسخ به اینکه امام صادق(ع) در دوران حیات خود از چه امتیازات بر خوردار بود که توانست بزرگترین حوزه علمیه اهلبیت را تاسیس کرده و بیستر مودت را بگستراند گفت: امام جعفر صادق(ع) علاوه برجایگاه عظیم علمی درجهت هماهنگی و اخوت مسلمین نهایت تلاش کرد.
یکی از دلایل یا زمینه های که امام صادق(ع) توانست فعالیت علمی و فکری خود را توسعه ببخشد و بزرگترین حوزه علمیه را تاسیس کند فراهم شدن شرایط به اثر کشمکش های سیاسی میان بنی امیه و بنی عباس بود.
به باور او اما صادق با سعه صدر و توامند ی علمی که داشت پیروان همه ادیان و مذاهب را قناعت داده و زمینه همگرایی را فراهم می کرد.
لازم به ذکر است که این گفتمان با قرائت قاری زین العابدین و اجرای سید عندلیب ضیایی مدیر مسول مدسه امام امیر المونین آغاز و با مداحی مداح اهلبیت قاری کاظم گل محمدی پایان یافت.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 154438