توصيه مطلب
۱
 
در همایش " وحدت جامعه و امنیت ملی از منظر امام علی(ع)" تصریح شد:
حکومت امام علی(ع) بر محور دین و شایسته سالاری می چرخید
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ حمل ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۷
پیروی از امام علی(ع)، گام نهادن در مسیر عدالت خواهی، حکومت داری خوب و تضمین حقوق بشر است.

به مناسبت فرا رسیدن سیزدهم رجب المرجب؛ سالروز ولادت با سعادت اولین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت، مجسمه تقوی و عدالت علم، حلم، شجاعت و جوانمردی، مظهر خیر و سخاوت، افسر رشید و شکست ناپذیر اسلام؛ حضرت امام علی(ع) همایش تحلیلی تحت عنوان "وحدت جامعه و امنیت ملی از منظر امام علی(ع)" در کابل برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آوا، در این محفل که با حضور گسترده ی علما، روحانیون، دانشجویان و فرهنگیان اعم از زنان و مردان از سوی دفتر مرکزی مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان برگزار شده بود، سخنرانان پیرامون وحدت جامعه از منظر امام علی(ع) سیاست گزاری ها و کار نامه های آن حضرت صحبت کردند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد موسی عالمی ترکمنی؛ استاد حوزه علمیه کابل گفت: برای توصیف مقام امام علی(ع) همین بس که به تعبیر قرآن بعد از رسول خدا(ص) ولایت عام دارد و در درازنای تاریخ همه در برابر فضیلت او سر تعظیم فرود آورده اند.
به گفته این عالم دینی، ابن ابی الحدید گفته است وقت تاریخ بشر را بعد از طوفان نوح مطالعه می کنیم در بین انسانها و پیروان تمام ادیان مردی به بزرگی علی پیدا نمی شود.
آقای عالمی افزود: تاریخ زندگی امام علی(ع) را وقتی مرور کنیم در کنار سایر فضیلت های بزرگ دو ویژگی مهم به صورت درخشان به چشم می خورد یکی اهتمام و تلاش آن حضرت برای حفظ وحدت اسلامی و دیگر اجرای عدالت که در این دو مورد، امام بهای سنگینی را نیز پرداخت.
به گفته عالمی، امام علی(ع) برای حفظ وحدت جامعه اسلامی بعد از رسول خدا(ص)، در برابر تمام تحولات و رخدادهای سیاسی و اجتماعی اقدامی برای به دست آوردن خلافت نکرد و ۲۵ سال صبر پیشه کرد.
به گفته عالمی، امام میدانست که هنوز هم فرصت طلبان و کسانی که اندیشه جاهلی در درونشان موج می زند در صدد تخریب مسلمان و از بین بردن وحدت امت هستند، لذا مصلحت را در صبر و شکیبایی دید.
او همچنان اظهار داشت: همانگونه که پیامر(ص) به عنوان یک پزشک دلسوز در کنار بستر جامعه بیمار اسلامی فعالیت می کرد، امام علی(ع) نیز می خواست از هر طریق ممکن، بیماریهای روحی و روانی جامعه را مدوا کند.
عالمی تصریح کرد: امام علی(ع) در مکتبی بزرگ شده بود که به تعبیر قرآن، دارای قلب مهربان و بدون خشونت بود و توانست که در اندک زمانی با اخلاق حسنه و برخورد نیکو، دینش را در اقصا نقاط عالم گسترش دهد و حتی بعد از فتح مکه، بزرگترین دشمنانش را نیز ببخشد که این نوع گذشت شایسته کسی جز پیامبر و علی نیست.
استاد حوزه علمیه بیان داشت: امام علی(ع) بعد از پیامبر(ص)، وارث یک چنین دست آوردی بزرگ است که باید آنرا حفظ کند و امت را از پراکندگی و باز گشت به عصر جاهلیت حفظ کند.
هر چند به گفته عالمی، ۲۵ سال سکوت برای علی سخت و دشوار گذشت، اما وحدت مسلمین را برهمه چیز ترجیح داد و دست از پا خطا نکرد و گرنه می توانست با ضرب شمشیر حق را به حقدار برساند.
افزون بر آن به گفته عالمی، هدف امام علی(ع) از حکومت؛ بر قراری عدالت، مبارزه با ظلم و رساندن حق به ذیحق بود، نه سروری و آقایی بالای مردم.
امام در نامه اش به مالک اشتر می گوید با مردم محبت داشته باش، زیرا این آیین حکومت داری اسلامی است. بعد امام تاکید می کند که ای مالک مردم بر دو دسته اند یک عده برادران دینی تو هستند و عده دیگر هم نظیر شما انسان هستند که باید حقوق شان را در نظر داشته باشی و با آنان با ارادت رفتار کن.
به گفته او، وقت امام علی(ع) از حقوق انسان ها صحبت می کند خود و کار گزارانش به آن عمل می کند اما امروز داد از حقوق بشر زده می شود، اما به آن عمل نمی شود و در گوشه و کنار جهان در حق هزاران انسان همه روزه به صورت های گوناگون تجاوز می شود.

به باور وی، پیروی از امام علی(ع)، گام نهادن در مسیر عدالت خواهی، حکومت داری خوب و تضمین حقوق بشر است.
در همین حال حجت الاسلام والمسلمین سید آصف عالمی استاد حوزه علیمه امام امیرالمومنین(ع) گفت: اساس هرحکومتی دارای خصوصیاتی است که برخی از آن موجب عزت و امتیاز یک نظام نسبت به سایر نظامها می گردد.
به گفته آقای عالمی، علم و دانایی یکی از این ویژیگی ها است، زیرا به تجربه ثابت شده است که هر اندازه معرفت انسان در ابعاد مختلف به خصوص خداشناسی بلند باشد، به همان اندازه می تواند پایه های نظام را محکم کند.
عالمی در ادامه تصریح کرد: این ویژگی در حکومت امام علی(ع) به صورت واضح و آشکار دیده می شود، زیرا او حامل علم پیامبر و دروازه شهر علم آن حضرت بود. تبعاَ این علم و دانایی در چگونگی حکومت داری آن حضرت نقش آفرین بود.
او همچنان اظهار داشت: اصلاح طلبی، عدالت خواهی، دوری از تشریفات و خان سالاری، تلاش در راه آوردن امنیت در سر زمین تحت قلمرو و جامعه از ویژگی های دیگری حکومت امام علی(ع) است.
به گفته او، اساس حکومت علی(ع) عدل و انصاف و خدا محوری بود و در سایه حکومت، احکام الهی را اجرا می کرد و مردم را به سوی خیر و صلاح دعوت می نمود.
عالمی اضافه کرد: امام علی(ع) بعد از بیعت مردم با وی، اولین پیامش این بود که من شما را برای دین خدا دعوت می کنم و در تقسیم بیت المال عدالت را رعایت خواهیم کرد. امام تاکید کرد من به قرآن و سنت رسول خدا و اجتهاد خودم عمل می کنم و تابع هیچ دیدگاه دیگری نیستم.
امام با این طرز فکر، بهترین نظام حکومت داری را در جهان انسانیت ارائه کرد که نظیرش در تاریخ بشر دیده نمی شود.
به گفته عالمی، حکومت آن حضرت بر محور دین و شایسته سالاری می چرخید نه روابط قومی و گرایشهای دیگر.
به گفته این استاد حوزه علمیه، رکن اساسی حکومت در اسلام را محوریت دین تشکیل می دهد در حالی که امروز در غرب رکن اساسی را دموکراسی و مردم سالاری منهای دین تشکیل می دهد.
به گفته وی، امام هر چند جلب رضایت مردم را در نظر داشت اما تابع خواست مردم نبود و دستور خداوند را فدای خواسته های فردی نمی کرد.
به گفته وی، عدالت خواهی از ویژگی های مهمی است که در حکومت امام(ع) جامه عمل پوشید و در دوران او هیچ مصلحتی برعدالت چیره نشد.
با این حال، نجمه موسوی؛ معاون بخش زنان مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان نیز گفت با وجود اینکه مقام علی نزد پیامبر چون منزلت هارون نزد موسی بود، اما با تربیت سیاسی که مکتب وحی شده برای وحدت مسلمانان از جان خود وخانواده مایه گذاشت.
وی علاوه کرد تاثیر وجود مبارک رسول خدا(ص) بر تشکل شخصیت سیاسی و اخلاقی حضرت امام علی(ع) آنقدر تاثیر گذاشت که هیچگاه در تفکیک حق از باطل کوتاهی نکرد.
از نظر امام علی(ع) اخلاق جزء سیاست است و سیاست منهای اخلاق ارزشی ندارد.
به گفته خانم موسوی، برداشت سیاست بازان حرفه ای امروز از سیاست، شیطنت است در حالی که سیاست در حقیقت موضع گیری صریح در برابر نابرابری ها است و امام علی(ع) همواره صراحت در سیاست داشت.
به گفته او، امروز همین سیاست های شیطانی جامعه را به چالشهای بزرگ کشیده است و همین تدبیرهای برخواسته از گرایشهای نفسانی متزلزل، عدالت را دفن کرده و ظلم را رونق می بخشد.
اما به گفته خانم موسوی، سیاست از نظر امام علی(ع) وقتی ارزش دارد که آمیخته با اخلاق و ارزشهای دینی باشد و در سایه آن حق از باطل جدا شود.
به عقیده خانم نجمه، امام علی(ع) یک شخصیت سیاسی بود و پنج سال حکومت آن حضرت به عنوان نمونه ترین حکومت در تاریخ بشر ثبت شد. اما یک عده امام را در برابر شورشگران که خود را رقیب می تراشیدند، غیر سیاسی میدانستند و اینها کسانی هستند که سیاست را فریب و نیرنگ و در عین حال جدای از دین میدانند و همین برداشت های غلط از دین در گسترش اندیشه جدای سیاست از دین نقش عمده دارد.
این در حالی است که شهادت امام علی(ع)، قیام امام حسین(ع)، زندانی شدن امامان معصوم(ع)، همه در مبارزه با مسائل سیاسی و اجتماعی برای نجات جامعه از ظلم بوده است.

مجلس امروز با تلاوت کلام الله مجید توسط قاری امامی آغاز و با گردانندگی سیدعندلیب ضیایی و مداحی مداح اهل بیت؛ حاج کاظم گل محمدی ادامه و با دعائیه حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدباقر واعظی رئیس دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان پایان یافت.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 140720