توصيه مطلب
۰
 
به مناسبت عید سعید غدیرخم مطرح شد؛
واقعه غدیر یک افسانه نیست، یک واقعیت انکارناپذیر آسمانی است!
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ سنبله ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰

داستان غدیر و گردهمایی سال دهم هجری بین مکه و مدینه، یک افسانه و یک حادثه معمولی تاریخی نیست، بلکه یک واقعیت انکارناپذیر آسمانی است.

به گزارش خبرگزری صدای افغان(آوا)، حجت اسلام و المسلمین "سید عندلیب ضیایی"، معاون دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل که در مراسمی به مناسبت عید سعید غدیر خم در لیسه عالی خصوصی "راهیان سبز" صبحت می کرد، با اظهار مطلب فوق افزود: "داستان غدیر یک حقیقت سرنوشت ساز قرآنی و برنامه فوق العاده انسان سازی است".

به گفته آقای ضیایی، غدیر از اهمیتی برخوردار است که برای ابلاغش حتی پیامبر(ص) از طرف خداوند تهدید می شود.
این در حالی است که به باور وی، گاهی برادران اهل سنت نسبت به غدیر به عنوان یک حادثه بسیار ساده تاریخی نگاه می کنند، در عین این که آیه تبلیغ را هم قبول دارند، اما تأکید می کنند که در این روز تنها مسئله دوستی علی(ع) برجسته شد.

به گفته آقای ضیایی، برادران اهل سنت با وجود این که قبول دارند آیه تبلیغ در آخرین حج پیامبر(ص) نازل شده و در آن رساندن پیام و رسالت مطرح است، که اگر رسانده نشود ۲۳ سال رسالت پیامبر(ص) زیر سوال می رود، اما درعین حال جانشینی علی(ع) را انکار می کنند.

به باور وی، اگر کمی تعمق صورت بگیرد و قضاوت به وجدان و عقل سپرده شود، عقل هیچ عاقلی قبول نمی کند که مسئله تبلیغ دوستی علی(ع) به این اهمیت باشد!

این درحالی است که در آیه مودت و سایر آیات قرآن کریم، خداوند مسأله دوستی اهل بیت(ع) و جایگاه خاندان پیامبر(ص) را بازگو کرده است و نیاز به تکرار نیست، لذا بسیار واضح است که در غدیر مسئله مهمتری مطرح است.

معاون دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل ادامه داد: مسأله جانشینی موضوع اندکی نیست، زیرا بعد از پیامبر(ص) مسوولیتی مطرح است که بازوی هرکسی توان حملش را ندارد.

به عقیده او، بعد از پیامبر(ص) رسالتی به دوش علی(ع) گذاشته می شود که هیچ کس ظرفیت پذیرش و تحمل سنگینی آن را ندارد.

آقای ضیایی همچنان خاطرنشان کرد: خلافت به معنی جانشینی است و خلیفه باید کسی باشد که از هرجهت مانند فرد اول باشد.

دانشمند زمان و صاحب تفسیر المیزان "علامه طباطبایی" می فرماید: مراد از خلیفه خدا در قرآن کریم کسی است که از لحاظ علم و دانش و کمال انسانی به جایی برسد که مظهر جمال و جلال خداوند(ج) باشد.

بنابر این به گفته این آگاه امور دینی، وقتی که مسئله جانشینی پیامبر(ص) مطرح می شود، باید جدی گرفته شود وهمه باید از قضیه آن گونه که باید مطلع باشند، مسأله دوستی علی(ع) این قدر اهمیت ندارد که اگر انجام نشود، رسالت پیامبر زیرسؤال برود.

ضیایی علاوه کرد: در داستان غدیر، امام علی(ع) در موقعیتی قرار می گیرد و جانشینی کسی به او سپرده می شود که در سیر آسمانی به اندازه دو کمان به حق نزدیک شده و صفات خدایی در وجود او تبلور کرده است.

به گفته او، پس از پیامبر(ص) حضرت امام علی(ع) باید راه کسی را ادامه دهد که خداوند گفت "من نفرستادم تو را مگر رحمت برای عالمین" و او کسی است که علم خدایی دارد، پس هر انسان عادی نمی تواند به جای رسول خدا این رسالت سنگین را حمل کند و در طول تاریخ به عنوان رهبر جامعه اسلامی مطرح باشد.

به گفته این عالم دینی، فضیلت حضرت امام علی(ع) نه تنها درغدیر، بلکه بار بار توسط پیامبر(ص) مطرح شده است، وقتی که یک عده به حضرت می گویند زمان برسد که مردم رسالت شما را انکار کنند، پیامبر(ص) به امر خداوند در جواب می گوید: "شاهد من، خدا و کسی است که علم کتاب نزد او است"، یعنی دانشی که از منبع وحی سرچشمه می گیرد.

علمای شیعه و سنی اتفاق دارند که مراد از "و من عنده علم الکتاب" کسی که علم کتاب نزد او می باشد، حضرت علی(ع) است.

ضیایی همچنان بیان داشت: در ماجرای حاضر کردن تخت بلقیس از شهر صباء، آصف بن برخیا تنها یک علم از کتاب را می دانست، در حالی که امام علی(ع) تمام علم کتاب را داراست، پس باید خلیفه پیامبر کسی باشد که در قدم اول از توانمندی علمی بالایی برخوردار باشد.

به گفته ضیایی، گذشته از این، حضرت پیامبر(ص) گفت: انا مدینة العلم و علی بابها" شیعه و سنی این حدیث را قبول دارند، پس چه دلیلی می تواند برای انکار جانشینی علی(ع) وجود داشته باشد؟!

ضیایی همچنان تأکید کرد: آیه اکمال دین و اتمام نعمت دلیل متقن دیگری است بر جانشینی حضرت علی(ع)، زیرا مسئله امامت و رهبری تناسب بیشتری با اکمال دین و اتمام نعمت دارد، تا محبت و دوستی، و تمام دانشمندان اهل سنت نیز می پذیرند که این آیه بعد از واقعه غدیر نازل شده است.

بنابر این به گفته معاون مرکز فعالیت های فرهنگی و اجتماعی تبیان در کابل، اگر مسلمانان داستان غدیر را نا دیده نمی گرفتند، امروز در سطح جهان طلایه دار میدان علم و دانش بودند، اما متأسفانه دوری از ولایت و امامت، کمر اسلام را شکست و رفته رفته تمدن پربار اسلامی رو به افول نهاد و امروز قافله سا لار علم و دانش و تکنالوژی، غیر مسلمانان هستند.

به گفته وی، امروز امریکا در جایگاهی قرار گرفته که به تنهایی ۳۹ درصد از علوم جدید و مقالات علمی را تولید می کند، اما پیشرفته ترین کشور اسلامی تنها یک و نیم درصد مقالات علمی را تولید می کند و یقینا دلیل این همه عقب ماندگی ها این است که ما غدیر را خوار کردیم که امروز خوار شدیم.

ضیایی در پایان ابراز داشت: "کشور افغانستان که متأسفانه امروز در ردیف سومین کشور بی سواد دنیا قرار دارد، مردم آن زمان در عرصه علم و دانش موفق خواهد شد که با وحدت و یکپارچگی در مسیر غدیر و برنامه های انسان ساز آن گام های استوار بردارند".

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 149702