توصيه مطلب
۰
 
در همایش تحلیلی تحولات افغانستان؛ رازها و درسها و مسوولیت هموطنان در کابل عنوان شد:
حادثه افشار را با حرکت های مشکوک در حالی انگیزه اختلاف ساختند که در شرایط کنونی مردم افغانستان سخت نیاز به وحدت و یکپارچگی دارند
فاطمه زهرا(س) در بعد سیاسی، اجتماعی، شوهرداری و تربیت فرزند عالی ترین نمونه و الگوی زنان جهان است
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ دلو ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۰
حادثه افشار را با حرکت های مشکوک یک عده از افراد مجهول الهویت در حالی انگیزه اختلاف ساختند که در شرایط کنونی مردم افغانستان سخت نیاز به وحدت و یکپارچگی دارند.

همایش تحلیلی، به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت دخت گرامی پیامبر بزرگوار اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س)، تجلیل از قیام مردم دره صوف، خروج مفتضحانه ارتش سرخ شوروی از افغانستان و یاد بود ویژه از فاجعه افشار و پرداختن به ابعاد و زوایای آن، تحت عنوان "تحولات افغانستان؛ رازها و درسها و مسوولیت هموطنان" از سوی دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با حضور شخصیت های علمی سیاسی، علما، طلاب حوزات علمیه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در کابل برگزارشد.
به گزارش خبر گزاری آوا، حجت الاسلام و المسلمین سیدعیسی حسینی مزاری؛ دبیرکل حزب اسلامی تبیان در این همایش به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در رابطه با فاطمه زهرا(س) اشاره کرد و گفت: "پیامبر بزرگوار اسلام فرموده است که: خدااوند تبارک و تعالی آتش را بر دخترم فاطمه و پسرانش و کسی که آنان را دوست بدارد، دور و منع کرده است و به همین دلیل است که اسمش فاطمه است."
آقای حسینی مزاری با اشاره به اینکه دوستی بر دو قسم است یکی محبت و دیگری مودت، افزود: محبت علاقه باطنی است در حالیکه مودت ابراز دوستی در ظاهر و باطن می باشد.
به گفته او، مودت به فاطمه و فرزندان او و به تمام خاندان اهلبیت(ع) نباید به صورت نمایشی و تنها با برگزاری محافل و مجالس باشد، بلکه باید آمیخته با فرمان برداری و اطاعت باشد.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان در ادامه تصریح کرد: در طول تاریخ هر جریانی که از ائمه معصومین پیروی کرده است به یک جریان الگو و اثرگزار تبدیل شده است.
آقای حسینی مزاری در ادامه سخنان خود به برخی خصوصیات پیروان اهل بیت(ع) نیز اشاره کرد و گفت: باور به اینکه خواستن توانستن است، تصمیم گرفتن بر اساس خواست خود، اکتفا نکردن به شعار و اقدام بر اساس تصمیم خود و همچنان مبتنی بودن این اقدام بر اخلاص، از مهمترین ویژگیهای یک فرد ولایی است.
وی در  سخنان خود به قیام مردم دره صوف برعلیه رژیم کودتایی اشاره کرد و گفت: مردم مجاهد دره صوف با وجود اینکه هیچ امکاناتی در دست نداشتند، اما به دلیل اینکه از طریق ائمه معصومین(ع) متصل به خداوند بودند، به عنوان یک حرکت الگو در آمده و به سرعت محیط پیرامونی خود را تحت تاثیر قرار داده قیامهای دیگر در چهارکنت، سپس بلخاب و همینطور سایر نقاط کشور صورت گرفت.

وی، با ابراز اینکه اگر قیام ها و حرکت ها متصل به خداوند بود، اثر گزار می شود، خاطر نشان کرد: ما نباید امروز نق بزنیم که امکانات نداریم و کشور خارجی به ما کمک نمی کند، بلکه حرکت ها باید بر محوریت اسلام و قرآن و ناشی از ایمان باشد، آنگاه نتیجه خوبی را در پی خواهد داشت.
او قیام مردم دره صوف را الگوی یک حرکت مبارزاتی عنوان کرد و گفت: اولین مرحله جهاد توسط این مردم با فکر زهرا گونه، اما با امکانات مانند داس، بیل و کلنگ از این نقطه آغاز شد.
به عقیده این کارشناس سیاسی و اجتماعی، جهاد مردم افغانستان تا زمانی با موفقیت پیش رفت که رنگ و بوی اسلام و قرآن و ولایت داشت. شکست ارتش سرخ و خروج مفتضحانه آن ناشی از مجاهدت های مردمی چون مردم دره صوف بود و سپس رژیم کودتایی از هم فروپاشید
به گفته او پیروزی جهاد در روز 8 ثور سال 1371 آثار کار افراد و جریانهایی بود که خدایی حرکت کردند و از فرامین امامان معصوم(ع) پیروی کردند اما پس از 8 ثور ورق برگشت و سیر قهقرایی در پیش گرفته شد و به جای اینکه برای مردم آرامش و رفاه به ارمغان آورده شود، زیر ساختهای کشور تخریب گردید و ده ها هزار نفر به کام مرگ فرستاده شد اما چرا؟ به این دلیل که از اسلام رو گردانده شد و دستورات ائمه معصومین(ع) به طاق نسیان گذاشته شد. حسینی مزاری افزود: یکی از پیامدهای رویکرد دنیوی رهبران جهادی، ایجاد اختلافات میان جناحها بود که به دنبال آن جنگهای داخلی آغاز گردید که یکی از فجایع ناشی از آن فاجعه افشار بود که صدها زن و مرد هموطن به شهادت رسیدند.
وی با ابراز اینکه قضیه افشار یک زخم خونین در پیکر تمام ملت افغانستان است، افزود: امروز بجای اینکه ابعاد و زوایای این حادثه به صورت واقعی بررسی شود، سوژه ای به دست یک عده منحرفین قرار گرفته و عامل اختلاف میان اقوام افغانستان شده است.
وی با اظهار اینکه من مخالف طرح بحث حادثه افشار نیستم، بلکه با نفاق مخالف هستم، گفت: حادثه افشار را با حرکت های مشکوک یک عده از افراد مجهول الهویت در حالی انگیزه اختلاف ساختند که در شرایط کنونی مردم افغانستان سخت نیاز به وحدت و یکپارچگی دارند.
او با ابراز اینکه معیار برتری در اسلام فقط ایمان و تقوی و ولایت مداری است، تصریح کرد: تا وقتی که ارزشهای اسلامی و دینی ما را نجات ندهد، قوم و تبار و هر نوع علایق دیگر باعث نجات ما نخواهد شد. او همچنان گفت: دوست داشتن قوم و حمایت از آن خوب است اما به شرطی که با محوریت ارزشها باشد به خصوص بحث سادات زمانی برای ما قابل قبول است که برمعیار ارزشها باشد اما صرف نام سادات و هویت آن بریده از ارزشهای دینی و مذهبی نه تنها برای ما قابل قبول نیست که آن را به حال جامعه مضر می دانیم. موضع مرکزتبیان در این رابطه همان محور بودن اندیشه اهل بیت عصمت و طهارت است. هر فردی و هرجریانی از هر قومی است مهم داشتن اندیشه ولایی است و این خطو وجهت است که برای کشور و مردم آن نجات بخش است.

درهمین حال سید جواد حسینی؛ رهبر حزب عدالت و توسعه که حول موضوع "ارتش سرخ و رویا ها؛ شکست قاطع و پیامد ها" به ایراد سخن پرداخته، به دلایل اشغال افغانستان توسط شوروی سابق اشاره کرد و گفت: گسترش مکتب کمونیستی، نگاه استراتژیک شوروی در شعله ور کردن جنگ در افغانستان، دست یابی به آبهای گرم و داشتن بعد سیاسی و هدف قرار دادن رقبا در منطقه و جهان، از عمده ترین انگیزه های اشغال افغانستان توسط ارتش سرخ به شمار می رود.
به گفته او، شوروی سابق افزون بر اینکه از طریق افغانستان می خواست نفوذ سیاسی خود را در جهان و دست یافتن به منابع زیر زمینی و منابع نفتی خاورمیانه حفظ کند، تلاش کرد که جنبشهای آزادی بخش را نیز سرکوب کند.
به گفته او، مردم افغانستان با ایمان به خداوند، توانست بزرگترین قدرت جهان را با تمام آمال و آرزوهایش شکست دهد، اما امروز به دلیل سستی ایمان نمی توانند گروه طالبان را که کاملاَ در انزوا قرار دارد شکست بدهند.
او یگانه دلیل شکست مجاهدین را در تشکیل حکومت اسلامی، انحراف از ارزشها عنوان کرد و گفت: پس از اینکه جهاد به انحراف کشانده شد، جنگهای داخلی آغاز شد و گروه طالبان و القاعده و سایر دسته های تروریستی روی کار آمد و کشور را یکبار دیگر به بحرانهای عمیق فرو برد.
آقای حسینی که به تازگی سازمانی به نام سازمان جوانان سادات تاسیس کرده، پیرامون رسمیت بخشیدن هویت سادات صحبت کرده از مردم و علما خواست دست سادات را بگیرند و در این راستا کمک کار آنان باشند. وی گفت: طرح رسمی شدن هویت سادات حرکت در مسیر ایجاد اختلاف با سایر اقوام نه بلکه عامل عمده وحدت و هماهنگی قومیت ها و ملیت ها خواهد گردید. خانم نجمه موسوی معاون بخش زنان دفتر مرکزی مرکز فرهنگی فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) صحبت می کرد، گفت: برای یک جامعه مسلمان، فاطمی بودن دختر، فاطمی بودن زن، فاطمی رفتن و فاطمی ماندن و بالاخره فاطمی زندگی کردن یک ضرورت است.
او در سخنانی پیرامون "فاطمه زهرا(س) و خصوصیت ها؛ زنان افغانستان و مسؤلیت ها" گفت: برای اثبات مقام و جایگاه فاطمه زهرا(س) همین بس که خداوند در موارد متعدد از قرآن کریم از او یاد کرده و سوره کوثر به صورت ویژه بازگو کننده مقام آن حضرت می باشد.
همچنان به گفته او، حضرت پیامبر(ص) زیباترین تعبیرها را در باره فاطمه به کار برده است و همچنین حضرت امام علی(ع) آن حضرت را محرم راز و دمساز روزهای تنهایی خود دانسته و بارها گفت من وقتیکه به صورت فاطمه نگاه می کنم تمام غمها را فراموش می کنم.
خانم موسوی همچنان گفت: فاطمه زهرا(س) در بعد سیاسی، اجتماعی، شوهرداری و تربیت فرزند عالی ترین نمونه و الگوی زنان جهان است.

سید غضنفر فاطمی؛ محصل دانشگاه کابل که درباره "قیام دره ی صوف و تلاش ها؛ انگیزه ها و تاثیر گزاری ها" سخن می گفت،تأکید کرد: جهاد مردم افغانستان یک پدیده اجتماعی است و باید عوامل آن به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.
به گفته او، در حالیکه پیش از جهاد مردم افغانستان، جهان به دو قطب عمده تقسیم شده بود، اما حرکت خدا محورانه مردم سبب شد که موضع گیری جهان در برابر شوری مشخص شود و افزون بر آن تلاش های پیگیر بیدارگران جهان اسلام مانند سید قطب، رشید رضا، عبده و سید جمال افغانی و... به ثمر نشست و بالاخره انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) به پیروزی رسید و معادلات سیاسی و نظام دو قطبی جهان تغییر کرد.
فاطمی عمده دلیل شکست روسها و پیروزی مجاهدین را مخالفت علنی نظام کمونیستی با معتقدات مردم و ایمان راسخ ملت افغانستان در راستای جهاد مقدس عنوان کرد.
لازم به ذکر است که محفل امروزی با قرائت و مداحی مداح اهلبیت(ع) قاری کاظم گل محمدی آغاز و با دعائیه حجت الاسلام و المسلمین محمد علی فطری پایان یافت. اجرای مراسم به عهده سیدذاکر احمدی بود.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 138099