توصيه مطلب
۱
 
در چهلمین روز وفات مرحوم سیدمظفر دره صوفی، حسینی مزاری مطرح کرد:
سیدمظفر دره صوفی، عبد خدا، ضد طاغوت و در خدمت بیدارگری نسل کنونی مردم افغانستان بود
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ حوت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۵
کسی گمان نکند که بندگی ی خدا فقط با تسلیمی محض به او تعالی و عبادتش فراهم می گردد و نیازی به پرداختن به مبارزه با طاغوت نمی باشد بلکه بندگی کامل و شاخص آن است که انسان از یکسو به تمام ابعاد عبادت بپردازد و از سوی دیگر با تمام وجود علیه طاغوت مبارزه کند که معنای دیگر این عبارت همان سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست می شود و کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند در حقیقت نسبت به بعضی حقایق و اصول اسلامی کافر شده است و حتی می توان اذعان کرد که براساس ایده و نقشه دشمن عمل می کنند.

دره صوفی و مرگ باعزت

.........................
به گزارش خبرگزاری آوا، حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری؛ رییس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مراسم چهلمین روز درگذشت سید مظفر دره صوفی از نویسندگان شاخص کشور، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، اظهار داشت: جناب آقای دره صوفی یک شخصیت چند بعدی، بزرگ و مطرح داشت که ما می خواستیم در دوره حیات ایشان از وی تجلیل به عمل آوریم که اجل اجازه این کار را به ما نداد اما باید در نشست های تخصصی در رابطه با شخصیت این بزرگ مرد به طور دقیق بررسی شود و آثار ایشان جمع‌آوری و به دست چاپ و نشر سپرده شود تا نسل کنونی از وجود افتخارات کشور خودشان آگاهی داشته باشند.


وی افزود: جوانان باید از فکر و اندیشه و همچنین مبانی حرکتی شخصیتی چون آقای دره صوفی استفاده کنند

متاسفانه در افغانستان ایمان به بعضی احکام و کفر ورزیدن به برخی دیگر باعث شده است که اسیر طاغوت شویم و مردم ما با مشکلات و معضلات مختلف دست و پنجه نرم کنند در حالی که اگر آن راهی را که خداوند برای ما مشخص کرده است برگزینیم و مبارزه کنیم، قطعاً خداوند ما را پیروز می کند و اگر خداوند جماعتی را حمایت کرد و به نصرت رساند هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند بر او غلبه پیدا کند.
و به عنوان سرمشق و الگوی زندگی خودشان قرار دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری اضافه کرد: آقای دره صوفی رحمت الله علیه با مرگ باعزت از این دنیا رخت بربست و به دیدار خدای متعال شتافت و اگر مرگ با عزت باشد سعادت اخروی هم در پیش خواهد بود و امیدوار هستیم که ایشان همانگونه که مرگ باعزت را با آغوش کشید سعادت آن دنیا را هم در پیش داشته باشد و در کنار اجداد طاهرینش و امامان معصوم علیهم السلام محشور شود.

مرگ با عزت ادامه زندگی باعزت

....................
وی با بیان اینکه "تنها کسانی مرگ با عزت دارند که در این دنیا زندگی با عزت داشته اند "، افزود: سوال این است که چه کسانی در دنیا زندگی با عزت دارند؟ شاید جواب ابتدایی این باشد، کسانی که در این دنیا ثروت، خانه های خوب و موترهای آخرین مدل، فرزندان خوب داشته باشند یا به عبارتی از نگاه مادی در اوج قرار داشته باشند عزتمند هستند، اما پاسخ درست این خواهد بود که در حقیقت کسی در این دنیا عزتمند است که در سایه هدف اصلی خلقت که به تعبیر قرآن کریم همان عبادت خداست زندگی و بر اساس آن عمل کند.

زندگی با عزت در گرو حرکت در محور هدف خلقت


به باور وی، اگر فردی توانست در این دنیا در محوریت هدف خلقت یا به عبارتی با پذیرفتن همه اصول و فروع اسلامی زندگی کند، انسان با عزتی خواهد بود.
دبیرکل حزب اسلامی تبیان گفت: جان کلام این است که عزت در سایه تسلیم محض به خدا و عبادت او و مقابله با طاغوت فراهم می گردد.

بندگی کامل با عبادت خدا و مبارزه با طاغوت
وی اضافه کرد؛ کسی گمان نکند که بندگی ی خدا فقط با تسلیمی محض به او تعالی و عبادتش فراهم می گردد و نیازی به پرداختن به مبارزه با طاغوت نمی باشد بلکه بندگی کامل و شاخص آن است که انسان از یکسو به تمام ابعاد عبادت بپردازد و از سوی دیگر با تمام وجود علیه طاغوت مبارزه کند که معنای دیگر این عبارت همان سیاست عین دیانت و دیانت عین سیاست می شود و کسانی که دین را از سیاست جدا می دانند در حقیقت نسبت به بعضی حقایق و اصول اسلامی کافر شده است و حتی می توان اذعان کرد که براساس ایده و نقشه دشمن عمل می کنند.
ایمان به بعضی و کفر به بعض دیگر احکام الهی دلیل مشکلات مردم
...............
سید عیسی حسینی مزاری خاطر نشان کرد: متاسفانه در افغانستان ایمان به بعضی احکام و کفر ورزیدن به برخی دیگر باعث شده است که اسیر طاغوت شویم و مردم ما با مشکلات و معضلات مختلف دست و پنجه نرم کنند در حالی که اگر آن راهی را که خداوند برای ما مشخص کرده است برگزینیم و مبارزه کنیم، قطعاً خداوند ما را پیروز می کند و اگر خداوند جماعتی را حمایت

اگر دیدگاه حمایت و پشتیبانی خداوند از مسلمانان در سطح جامعه وجود داشته باشد امروز قدرت و توان مسلمان ها را کسی ندارد.امروز هیچ توان و قدرتی نمی‌تواند مردم افغانستان را به تسلیم وادار نماید، چنانچه که در طول ۱۴ سال جهاد مردم افغانستان با این اندیشه مبارزه و جهاد کردند.
کرد و به نصرت رساند هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند بر او غلبه پیدا کند.

وی تصریح کرد: اگر دیدگاه حمایت و پشتیبانی خداوند از مسلمانان در سطح جامعه وجود داشته باشد امروز قدرت و توان مسلمان ها را کسی ندارد.امروز هیچ توان و قدرتی نمی‌تواند مردم افغانستان را به تسلیم وادار نماید، چنانچه که در طول ۱۴ سال جهاد مردم افغانستان با این اندیشه مبارزه و جهاد کردند.

دره صوفی و زندگی باعزت
....................
صاحب امتیاز روزنامه انصاف در تبیین شخصیت مرحوم دره صوفی گفت: اگر بیاییم مطابق موارد گفته شده در مورد شخصیت آقای دره صوفی ارزیابی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که ایشان در اصل، همان گونه که مرگ باعزت داشت، زندگی با عزت هم داشت، به خاطر اینکه تا جایی که من نسبت به این شخصیت از سال ۸۶ بدین سو معلومات و شناخت داشتم ایشان در اتکای به خداوند و مبارزه با طاغوت مصمم بود.


دره صوفی؛ عبدخدا و ضد طاغوت
....................
او اضافه کرد: اگرچه آقای دره صوفی شخصیت مستقلی بود و عضو تشکیلات ما نبود ولی ایشان همکاری نزدیک با تشکیلات مرکز تبیان داشت و این نه سالی که ما با ایشان از نزدیک آشنایی داشتیم و شبانه روز در خدمتشان بودیم؛ برداشت ما این گونه است که ایشان بر اساس هدف خلقت عمل می‌کرد و کوشش داشت بر اساس برداشت خودش مسیر عبادت خدا را بپیماید به طوری که بحث تسلیم محض خدا و مبارزه با طاغوت در زندگی فردی مرحوم دره صوفی محرز بود.

به گفته وی ، مرحوم دره صوفی شخصیتی بود که نماز را سر وقت می خواند. روزه خود را می‌گرفت و سایر مباحث دینی را سعی می کرد رعایت کند و طی این سالها من خودم شاهد نبودم که آقای دره صوفی از این مسیر خارج شده باشد و کاری برخلاف هدف خلقت مشخصا انجام داده باشد و همچنان از آن طرف یک اندیشمند استکبارستیز به تمام معنا بود و مسیری که در پیش گرفته بود در این راستا بود.

آقای حسینی مزاری تاکید کرد: این موضوعاتی بود که آقای دره صوفی را مورد قبول ما قرار داده بود و با اینکه عضو تشکیلات نبود وی را مثل یک مدیر بالای تشکیلاتی قبول داشتیم، به طوری که در همه جلسات و محافل حضور داشت و از ایشان به عنوان کارشناس و صاحب

اگر بیاییم مطابق موارد گفته شده در مورد شخصیت آقای دره صوفی ارزیابی داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که ایشان در اصل، همان گونه که مرگ باعزت داشت، زندگی با عزت هم داشت، به خاطر اینکه تا جایی که من نسبت به این شخصیت از سال ۸۶ بدین سو معلومات و شناخت داشتم ایشان در اتکای به خداوند و مبارزه با طاغوت مصمم بود.
نظر در خیلی از مجالس استفاده می کردیم.

دبیر کل حزب تبیان در ادامه توصیف شخصیت مرحوم دره صوفی اظهار داشت: آقای دره صوفی نه تنها در عرصه عبادات و تکالیف فردی خود استوار بود بلکه در عرصه انجام وظایف اجتماعی نیز حضور فعالی داشت و مردم را به وسیله آثار خود از جمله یادداشت های موثر، چه در عرصه عبادات الهی و چه در میادین مبارزه با طاغوت، هدایت و راهنمایی می کرد.

رئیس کل مرکزفعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان، افزود: آقای دره صوفی مقالات بسیار زیبایی داشت و به اعتقاد من که از سال ۶۱ مشغول کار رسانه ای بوده ام در بحث نویسندگی و فعالیت های رسانه ای، یک فرد صاحب نظر در تمام جوانب، حاذق و بی نظیر بود، به طوری که مقالات و تحلیل های بسیار عمیق، ریشه دار و با راهکار در مباحث انتقادی ارائه می کرد.

حسینی مزاری خاطر نشان کرد: دره صوفی در امور فرهنگی و مسائل اجتماعی هم صاحب نظر بود. اخرین مقاله آقای دره صوفی در رابطه با موضوع جنجالی قوم گرایی در افغانستان بود.

به گفته وی ، آقای دره صوفی با قلم، تحلیل‌، نقد و بررسی های توانمندش نقش بسیار بزرگی در عرصه آگاهی بخشی مسائل فکری و فرهنگی افغانستان ایفا کرد که نمونه بارز زندگی با عزت و با عظمت است.

وی گفت: دره صوفی در بحث استکبار ستیزی چنین روندی را در پیش داشت و مقالاتی نسبت به غرب و امریکا می نوشت که شاید شما در عرصه فعالیت های رسانه ای مثال دیدگاه های ایشان را نداشته باشید . در سال ۸۶ یا ۸۷ که حملات اسرائیل علیه غزه شروع شده بود آقای دره صوفی مقاله ای در این باب نوشت که هر سطرش از استکبار ستیزی و درک مظلومیت مردم فلسطین موج می زد.این موضوع، نشانگر روح استکبار ستیزی و تاثیر گذاری مقالات آقای دره صوفی است که این یک نمونه از مقاله آقای دره صوفی بود و صدها این چنین یادداشت هایی درسایت خبرگزاری صدای افغان ، روزنامه انصاف ، صفحات مجازی ما و سایر رسانه‌هایی که آقای دره صوفی قلم می زند موجود است.

به گفته وی، هرچند بخش عمده فعالیت های مرحوم دره صوفی در رسانه های تحت مدیریت مرکزتبیان از جمله روزنامه انصاف و خبرگزاری صدای افغان بود اما رسانه ها، روزنامه ها و تشکل های مختلف از دیدگاه ها و اندیشه های آقای دره صوفی حسن استفاده را می کردند.

دره صوفی و انتخاب راه و تحمل سختی های آن
.................
حجت الاسلام والمسلمین
اگرچه آقای دره صوفی شخصیت مستقلی بود و عضو تشکیلات ما نبود ولی ایشان همکاری نزدیک با تشکیلات مرکز تبیان داشت و این نه سالی که ما با ایشان از نزدیک آشنایی داشتیم و شبانه روز در خدمتشان بودیم؛ برداشت ما این گونه است که ایشان بر اساس هدف خلقت عمل می‌کرد و کوشش داشت بر اساس برداشت خودش مسیر عبادت خدا را بپیماید به طوری که بحث تسلیم محض خدا و مبارزه با طاغوت در زندگی فردی مرحوم دره صوفی محرز بود.
حسینی مزاری، آقای دره صوفی را در مسیر عبادت و مبارزه با طاغوت در طول بیش از سی سال فعالیتش ثابت قدم دانست و گفت: نکته مهمی که در بحث عمل بر اساس محور خلقت مطرح است این است که انتخاب این راه آزادانه و مطابق دلخواه فرد باشد وهیچ گونه جبر و اکراهی وجود نداشته باشد و در این مسیر آقای دره صوفی این راه را با میل و انتخاب خودش برگزیده بود.

وی خاطر نشان کرد: فردی که مسیر مبارزاتی را انتخاب می کند، خود به استقبال مشکلات و دردسر های آن می رود و آقای دره صوفی با مشکلاتی که فرا راه مبارزه وجود داشت، دست و پنجه نرم می کرد واز آمادگی کامل برخوردار بود.

به تعبیر وی ، برخی افراد بر استدلال های اشتباه و ظاهرا دلسوزانه ، تصور می کردند که فعالیت جهادی گونه آقای دره صوفی به دلیل مسائل اقتصادی بوده است در صورتی که لزومی وجود ندارد یک فردی چون ایشان که هر تشکیلات و مجموعه ای خواستار همکاری با این شخصیت فرهیخته بود، ایران را ترک کرده و در کابل با مشکلات موجود به دنبال مباحث اقتصادی باشد.

آقای حسینی مزاری تصریح کرد: در حالی که هر تشکیلاتی محتاج قلم آقای دره صوفی بود اما او حاضر نبود در ازای پول و امکانات و یا در ازای به دست آوردن معاش بالا هر اندیشه ای را بپذیرد و مطابق میل دیگران قلم بزند، به طوری که در مواجهه با پیشنهادهای مادی بسیار عالی می گفت :" هر آنچه که شما لازم داشته باشید مطابق اندیشه و نظر خودم باشد در خدمت شما هستم و پول شما مال خودتان باشد." اقای دره صوفی از روز اولی که وارد افغانستان شده بود می‌توانست خیلی از این امکانات و شرایط خوبی را به دست آورد اما او همان کاری را می کرد که مطابق فکر و اندیشه انقلابی و اسلامی اش بود .

وی در واکنش به برخی شایعات که آقای دره صوفی را محتاج به جا و مکان در کابل می دانستند، گفت: از سال ۸۶ دفتر و امکانات و اتاق های بسیاری در اختیار آقای دره صوفی بود با این اوصاف چطور ممکن است وی درمانده جای بود و باش باشد.

به عقیده وی ، کسانی که مبارز و مجاهد هستند و بر اساس هدف مقدسی مبارزه می کنند برایشان جای ، مکان و امکانات معنا ندارد و صرفا حرکت در مسیر خاص و فکر و اندیشه مقدس خودش اهمیت دارد.

مدیر مسئول روزنامه انصاف اضافه کرد: مرحوم دره صوفی شخصیتی بود که تمام کوشش وی در مسیر تبیین و استقرار تفکر انقلابی و استکبار ستیزی درحوزه فردی و اجتماعی بود و ما امروز خیلی متاسفیم که یک چنین شخصیت بزرگی از کنار ما رفت البته نه به خاطر مرگ وی چرا که وفات با عزت وی سراسر افتخار است. مرگ فردی که تا اخر روی اندیشه ناب و ارزشمند خود استوار باشد، از این شاخه به شاخه ای دیگر نپرد، نان به نرخ روز نخورد، گاهی دین وگاهی مسیر دیگر را برنگزیند. چه بسا وی راهی را که انتخاب
مرحوم دره صوفی شخصیتی بود که نماز را سر وقت می خواند. روزه خود را می‌گرفت و سایر مباحث دینی را سعی می کرد رعایت کند و طی این سالها من خودم شاهد نبودم که آقای دره صوفی از این مسیر خارج شده باشد و کاری برخلاف هدف خلقت مشخصا انجام داده باشد و همچنان از آن طرف یک اندیشمند استکبارستیز به تمام معنا بود و مسیری که در پیش گرفته بود در این راستا بود.
کرد تا آخر بر اساس آن اندیشه، جان خود را از دست داد و به لقاء خدا شتافت. خوشا به حال وی که این گونه با عزت در گذشت .

وی علاوه کرد: جای تاسف برای ما این است که یک ظرفیت مهم و یک شخصیت والا، متفکر و اندیشمند را از دست دادیم و هرچند آقای دره صوفی درس آکادمیک نخوانده بود اما توان مندی و شهامت این انسان از این جا معلوم می شود که دروس اکادمیک اش پایین باشد و لی بالاتر از یک پروفیسور فکر کند و بنویسد، افکار جامعه را جهت داده و رهبری کند و در نقطه بالایی از زندگی انسانی خودش قرار بگیرد ، این برای ما مهم است.

این چهره سیاسی کشور در ادامه افزود: خیلی از شخصیت های بزرگ و اثر گذاری بودند و هستند که درس نخوانده اند اما در مرحله والایی از دانش و اندیشه قرار گرفته اند و حتی به عنوان عارفان بزرگی مطرح شده اند و این کار درستی نیست که اندیشه والای ایشان را به خاطر طی مراحل آکادمیک زیر سوال ببریم.

آقای حسینی مزاری گفت: ما امروز در این مجلس که از طرف خانواده ، بستگان و دوستان مرحوم دره صوفی دایر شده، حضور داریم و به عنوان یک فرد کوچک حوزه فرهنگی و رسانه ای به مقام شامخ آن مرحوم ابراز ارادت می کنیم و ابراز تاسف می کنیم از این که چنین شخصیتی را از دست دادیم و اینکه نتوانستیم به اندازه توان و ظرفیت این شخصیت در خدمت ایشان باشیم و این ارادت و ارتباط فکری و قلبی تا زنده هستیم ادامه خواهد داشت .

وی افزود: انشاءلله امیدوار هستیم توفیق پیدا کنیم با مدیریت سید وحید الله حبیبی رئیس دفتر مرکزتبیان در مشهد و دیگر همکاران در دفتر کابل برنامه ای را به منظور تجلیل از شخصیت اقای دره صوفی برگزار کرده و آثار ایشان را چاپ و نشر کنیم و در آن روز رونمایی کنیم هرچند مرکز تبیان از قبل این کار را در دستور کار خودش داشته است .

رییس مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در پایان یاد آور شد: به منظور تجلیل از مفاخر و شخصیت ها قصد داشتیم در اولین برنامه از شخصیت جناب آقای سید فضل الله قدسی تقدیر و تجلیل کنیم که هنوز هم این برنامه اجرا نشده و سپس از شخصیت آقای دره صوفی تجلیل شود اما انتظار این را نداشتیم که در این ایامی که مردم ما به شدت به شخصیتی مثل ایشان نیاز داشت به این راحتی ایشان را از دست یدهیم و این هم گواه این است که باید نسبت به تقدیر الهی راضی و تسلیم باشیم و در پایان برای شادی روح پر فتوح این مرد بزرگ، شهدا ، ائمه طاهرین ، فقها ، علما ، حضرت امام خمینی (ره) و سلامتی حضرت صاحب الزمان (عج) و امام خامنه ای (حفظه الله) دعا می کنیم.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 138999
مرجع : خبرگزاری صدای افغان(آوا) - مشهد مقدس