توصيه مطلب
۰
 
در سالروز شهادت امام صادق(ع) عنوان شد:
آزادی بیان اندیشه و ارمغان غرب نیست/امام صادق(ع) با صبر و حوصله نظرات مخالفین را می‌شنید
تاریخ انتشار : شنبه ۳۱ سرطان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴

صاحب نظران علوم دینی می گویند: تفکر و اندیشه غلطی که در جامعه ما مخصوصا مراکز علمی و دانشگاهی شایع شده این است که می‌گویند آزادی بیان و اندیشه یکی از هدایای جهان غرب به کشور و مردم ماست، در حالی‌که یکی از مهمترین راهبردهای امام صادق(ع) در مواجهه با مخالفین همین آزادی بیان و آزادی فکر و اندیشه بوده است.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) ، به مناسبت شهادت جانکاه ششمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت حضرت امام جعفر صادق(ع) محفل باشکوهی، روز جمعه از سوی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان، با حضور علما، روحانیون، طلاب حوزات علمیه، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در هرات برگزار شد.

در این مراسم ، حجت‌الاسلام و المسلمین "غلام‌رضا زاهدی" ضمن عرض تسلیت شهادت آن‌حضرت، به بیان وظایف مسلمانان در قبال حضرات معصومین(ع) پرداخت و گفت: در برابر آنان دو وظیفه بزرگ جهت شناختن و شناساندن داریم.

او تصریح کرد: امام را می‌توان از دو بُعد "شخصی و شخصیتی" و "کیستی و چیستی" شناخت. شناخت شخص امام(ع) آسانتر از شخصیت آن‌حضرت است. شناخت شخصیت انسان کاملی مانند امام صادق(ع) ناممکن است.

وی در ادامه به بیان مقام "ام فروه" مادر آن حضرت پرداخت و گفت: ایشان از نظر مقام و منزلت به آن حدی بالا بود که در شمار راویان و محدثان و عالمان علم حدیث به حساب می‌آید.

مسعودی از ام‌فروه حدیثی را نقل می‌کند که امام باقر(ع) می‌فرمایند که من در هر روز هزار مرتبه برای شیعیانم استغفار می‌کنم و این استغفار بخاطر این است که شیعیان ما در بلاها و مصیبت‌هایی که علم به ثواب آنها ندارند، صبر می‌کنند در حالی که ما علم به ثواب آن بلاها داریم و صبر می‌کنیم.

از نظر وی ، مقام "ام‌فروه" به حدی رفیع است که در زمان امام صادق(ع)، عده‌ای آنحضرت را به نام مادرشان معرفی کرده و ابن المکرمه می‌گفتند.

این عالم دینی تاکید کرد که ام‌فروه هم‌سو با اهل‌بیت(ع) بود.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین "سیدمحمد هاشمی‌راستی" رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات گفت که تاریخ گواه بر این حقیقت است که دوران امامت امام جعفر صادق (ع) یکی از پرتنش‌ترین و طوفانی‌ترین مقاطع تاریخ اسلام است.

به گفته او، قیام‌های پیاپی، کشمکش‌ها و درگیری‌های شدید بین امویان و عباسیان بر سر کسب و تصاحب قدرت و حاکمیت بشدت وجود داشت که نهایتا منجر به انتقال قدرت از امویان به عباسیان گردید. از سوی دیگر دوره آن حضرت عصر تضارب آراء، برخورد اندیشه‌ها، ظهور مکتب‌های فکری، شکل‌گیری مذاهب و فرق گوناگون است.

هاشمی افزود: بدون تردید اندیشه‌های ناب و اصیل اسلامی بطور جدی در معرض خطر انحطاط و انواع انحرافات قرار گرفته بود. در چنین شرایط و اوضاع و احوالی امام(ع) درصدد نجات اسلام و مسلمین از کفر والحاد و انحرافات برآمدند، از این رو مبارزات و مجاهدت‌های امام صادق(ع) در مدار یک نهضت قوی و قدرتمند علمی قرار گرفت.

رئیس مرکز تبیان در هرات خاطر نشان ساخت: امام صادق(ع) دانشگاه بزرگ جعفری را در مدینه تأسیس کردند که در دانشکده‌های مختلف آن هر روز هزاران تن از طلاب در رشته‌های گوناگون علوم تحصیل دانش کرده و از آن چشمه‌ی فیض سیراب می‌شدند.

امام صادق (ع) در رشته‌های مختلف علوم پیشرفته امروزی( فیزیک‌، کیمیا و علم کلام) شاگردانی مانند سقفی، جابر بن حیان و هشام بن حکم را تربیت نمودند که از پیشروان این سه علم پیشرفته امروزی هستند. امام(ع) بدین ترتیب با برنامه‌های دقیق، برتری تعالیم حیات بخش و آموزه‌های الهی را به نمایش گذاشتند.

این فعال فرهنگی در غرب کشور افزود: اگر ما می‌خواهیم به معنای واقعی کلمه از غنای علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و سبک زندگی اسلامی در معاشرت‌های فردی و اجتماعی برخوردار باشیم و از مشکلات رهایی یابیم و بسوی ساحل نجات قدم برداریم و استوار حرکت کنیم باید از سیره عملی امام صادق(ع) آگاه باشیم و آن را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و در جهت پخش و نشر آن باتمام وجود بکوشیم چون دانش بیکران آن‌حضرت به قدری وسیع و مملو از علوم مختلف است که می‌تواند تمام نیازهای انسانهای تشنه‌ی حقیقت را در اکناف عالم مرتفع ساخته و تأمین نماید.

به گفته‌ی رئیس مرکز تبیان در هرات ، یک حقیقت انکار ناپذیر در طول تاریخ اینست که هر زمان آزادی اندیشه و بیان وجود داشته جامعه سیر سریع در مسیر ترقی و تعالی داشته است.

او یادآور شد که یک تفکر و اندیشه غلط که خیلی در جامعه ما مخصوصا مراکز علمی و دانشگاهی ما شایع شده این است که می‌گویند آزادی بیان واندیشه یکی از هدایای جهان غرب به کشور و مردم ماست، در حالی‌که یکی از مهمترین راهبردهای امام صادق(ع) در مواجهه با مخالفین همین آزادی بیان، آزادی فکر واندیشه بوده است.

او ادامه داد، حضرت و شاگردانش در تمام مناظرات علمی کاملا آرام و با دقت نظرات مخالفین را می‌شنیدند و از آنها می‌خواستند تا همه‌ی اشکالات‌شان را آزادانه و راحت بیان کنند. پس از آن در کمال آرامش و متانت با استدلال، دلیل و منطق به پاسخگویی می‌پرداختند.

او افزود: بنابراین آزادی بیان و اندیشه ارمغان غرب و کشورهای استکباری نیست بلکه از قبل یکی از مهترین آموزه‌های دینی و مکتبی بوده و هست.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 146799