توصيه مطلب
۰
 
سیره زندگی پیامبر اسلام و ائمه معصومین(ع) خلاف دیدگاه سکولاریزم را ثابت می کند
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ اسد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۳

سکولار ها همه می گویند که دین مطلق به مسجد است اما سیره زندگی حضرت محمد (ص) پیامبر بزرگ اسلام این دیدگاه را کاملا رد می کند.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)، همزمان با میلاد با سعادت هشتمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) ، گفتمان دانشجویی سبک زندگی رضوی در دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان بلخ دایر گردید.

در گفتمان سبک زندگی رضوی ، سر فصل هایی چون "سیاست از منظر امام رضا (ع)" و "امام رضا(ع) و ولایت عهدی؛ سازش یا جهاد از درون" با کارشناسی حجت الاسلام ذکریا سجادی بررسی شد.

آقای سجادی ضمن تبریک ولادت امام رضا (ع) ، گفت: سیره زندگی سیاسی و عبادی حضرت امام رضا (ع) همانند سیره انبیاء الهی است.

وی افزود: زمانی که حرف از سیاست می زنیم حتما باید بدانید کدام سیاست است چون سیاست به دو نوع "الهی و بشری" تقسیم می شود:

۱. سیاست الهی: شامل واجبات، مستحبات و مباحات می باشد یعنی هر چه خداوند فرموده اطاعت و تطبیق شود، بخاطر این که عقل بشر قادر به هدایت کردن نیست.

۲. سیاست بشری (عقل تکامل نیافته انسان ها): مشکلات دنیای امروز بر خواسته از همین سیاست است و اگر پیامبران با سیاست های الهی به کمک انسان ها نمی آمدند ، وضعیت وخیم تر می بود.

حجت الاسلام سجادی ابراز نمود: اگر در دنیا سیاست الهی پیاده می شد جهان امروزی اصلاحات و پیشرفت های چشم گیری را شاهد بود.

وی در ادامه گفت: ملائکه و انبیاء تابع سیاست الهی هستند. امام رضا (ع) هم ادامه دهنده همین راه بود و سیاست الهی را پیاده نمود.

این عالم دینی می افزاید: سیاست در نزد امام رضا (ع) ، عمل کردن به عهد و پیمان بود، روزی امام(ع) در مجلس مامون "خلیفه وقت ممالک اسلامی " نشسته بود اما ناگهان غیب شدند. بعد از مدتی دو باره در همان جا نمایان شدند. از ایشان سوال شد و در جواب فرمودند: روزی در حمام جوانی من را کیسه کرده بود و از من خواست تا بر جنازه اش نماز بخوانم . اکنون رفتم نماز جنازه این جوان را خواندم و به عهد خود وفا نمودم.

او می گوید اگر سیره زندگی امام رضا(ع) را بررسی کنیم خواهیم یافت که دین امام از سیاست شان جدا نبوده است.

وی افزود: در هنگام سفر امام از مدینه به خراسان در میان راه تعدادی کثیری گرد نوه پیامبر اعظم اسلام را گرفتند و خواهان نقل قول از رسول الله شدند. امام بعد از معرفی کامل خود فرمود: به پیامبر وحی شد کسانی که به حصن (لا اله الا الله ، محمد رسول الله) داخل شود از عذاب پروردگار نجات پیدا می کنند، بعد از حدیث امام فرمودند و شرطی دارد که باید آنرا بپذیرید و آن شرط حجت خدا یعنی من هستم.

حجت الاسلام سجادی درباره اینکه چرا مامون، امام را ولیعهد خود قرار داد، گفت: مامون متمایل به شیعیان بود، در حالی که پدرش قاتل امام کاظم(ع) بود و از آنجا که خراسان هم پایتخت شیعه بود و همچنان مخالفت یک تعداد از عباسیان بخاطر اصیل نبودن مامون نسبت به برادرش(امین) برای خلافت، سبب شد تا حضرت امام رضا(ع) را ولیعهد خود قرار دهد تا جایگاه خود را تثبیت کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امام(ع) ولیعهدی را قبول کرده؟، می گوید: امام هیچگاه به ولایت عهدی مامون راضی نبود. حتی وقتی وزیر اعظم با حکم مامون نزد امام(ع) آمد، حجت خدا تمام خانواده‌اش را جمع کرد و فرمود: "برای من گریه و ناله کنید." خدمت امام گفتند: شکوه هنگام مسافرت خوب نیست. اما امام رضا(ع) فرمودند: "من مسافر نیستم." این یعنی حضرت امام رضا (ع) را به زور وادار نمودند.

وی همچنان افزود: قبل از رفتن وزیر اعظم مامون نزد امام(ع) ، نامه های متعددی میان شان تبادله شده بود و حضرت امام دعوت مامون را رد می کرد چون مصلحت های همان وقت ایجاب می کرد تا از این بیشتر جدیت نشان ندهند.

در بخش نظریات سید اسرافیل دادور گفت: امام رضا (ع) هیچگاه سیاست های خلاف دین اسلام را نپذیرفت چون سعادت دنیا و آخرت در سیاستی است که با دین یکجا باشد.

همچنان این دانشجو ابراز نمود: حقیقت سیاست جز هدایت دادن جامعه، چیز دیگری نیست. سیاستی بالاتر از سیاست اسلام اگر وجود دارد، کجاست؟

دادور درباره دیدگاه سکولاریزم گفت: سکولار ها همه می گویند که دین مطلق به مسجد است اما سیره زندگی حضرت محمد (ص)، پیامبر بزرگ اسلام این دیدگاه را کاملا رد می کند.

صغری حیدری، دیگر شرکت کننده در این گفتمان، گفت: خدمات امام رضا (ع) به خاطر بقای اسلام بر هیچ کسی پوشیده نیست و سیاست ایشان دنبال رو راه جدش پیامبر اسلام بوده است.

قابل ذکر است که در اخیر جلسه گفتمان برای فارغین صنف فن بیان پایان نامه در رتبه های عالی، خوب و متوسط اهدا شد.

دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در بلخ، هر چند مدت یک دور فراغت از صنف های متعدد دارد اما این نخستین دور فراغت صنف فن بیان بود.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 147679