توصيه مطلب
۰
 
مشترکات جاهلیت قدیم و مدرن باید بررسی شود
تاریخ انتشار : يکشنبه ۸ حوت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۰

گفتمان دانشجویی "زنان؛ جاهلیت قدیم و مدرن" با حضور دانشجویان و کارشناسانی چون سید اسحاق شجاعی؛ مسئول روزنامه عصرنو و علی اکبر نورالحق؛ مسئول بخش طلاب مرکز تبیان در مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان بلخ برگزار شد.

در این نشست ، کارشناسان اشاراتی به جاهلیت قدیم و در عین حال ارزش گذاری اسلام به جایگاه زنان داشته و همچنین به بررسی جاهلیت مدرن پرداختند.

سید اسحاق شجاعی ؛ مدیر روزنامه عصرنو در این گفتمان دانشجویی، اظهار داشت: تعبیر جاهلیت بار نخست در قرآن کریم آمده است و از آنجا که جاهلیت اول هم دوره با نزول وحی بوده ، اکنون شاهد جاهلیت دوم هستیم بدین ترتیب بایستی مشترکات این دو جاهلیت را بررسی کنیم.

وی علاوه کرد: زمانی که از جاهلیت قدیم و مدرن بحث می کنیم باید مشترکات این دو را پیدا نماییم تا آگاهی کامل از جاهلیت عصر خود داشته باشیم.

آقای شجاعی علاوه نمود: با توجه به این که قرآن کریم از جاهلیت اول یاد کرده پس جاهلیت دومی هم در راه است . جاهلیت اول در جزیره العرب جریان داشته اما باید جویا شد جاهلیت دوم در کدام مناطق جریان دارد و در حال گسترش هست؟

نامبرده افزود: بسیاری از دانشمندان معتقد به این هستند که قرن ۲۰ و ۲۱ دوره جاهلیت دوم است چنانچه حضرت رسول اکرم (ص) فرموده است: در جاهلیت دوم مساجد بزرگ ساخته می شود ولی نماز خوان ندارد.

شجاعی ابراز داشت: یکی از مهمترین دلایل اثبات جاهلیت جدید همچون جاهلیت قدیم ، بدگمانی مردم به خداوند است که بین دو دوره مشترک است و در عین حال تعصب قبایلی که در گذشته وجود داشت، امروز به شکل خطرناک تر و وحشتناک تر جریان دارد.

وی دیگر عناصر مشترک بین جاهلیت جدید و قدیم را آرایش ، خودنمایی و رفتار ناشایست برخی زنان در برابر مردان نامحرم و همچنین تضعیع و عمل خلاف حقوق مردم و خداوند در ممالک اسلامی عنوان نمود.

آقای شجاعی به شخصیت و جایگاه زن در جاهلیت قدیم اشاره نمود و تصریح کرد: در آن دوره زنان را مانند کالا تبادله می کردند ولی امروز زنان را وسیله تبلیغ کالا قرار می دهند و اگر یک تاجر بخواهد مالش را به فروش برساند از یک زن به عنوان ابزار استفاده می کند به طوری که پایین تر از این مقام دیگر وجود ندارد .

مدیر روزنامه عصرنو در اخیر بیان داشت: منش اصلی جاهلیت قدیم حکومت شهوت و غضب بود و امروز نیز همین دو عامل هزاران نفر را روزانه کشته و تاراج می کند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر نورالحق؛ مسئول بخش طلاب مرکز تبیان بلخ با ذکر حدیث "جهل مرگ است" از حضرت علی (ع) ، خاطر نشان کرد: در جاهلیت اول زن مثل کالا بود اما امروز با وجود پیشرفت چشمگیر علم ، زن به نوعی دیگر بدتر از دوران جاهلیت اول تبادله می شود که شما محصلین شاهد هستید.

وی افزود: امروزه به شیوه های گوناگونی از جمله وسیله قرار گرفتن برای تبلیغ اجناس تاجران تا برده های جنسی به زنان توهین می شود اما اگر بخواهیم از این چالش ها نجات پیدا نماییم باید قرآن را الگوی رفتار خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین نورالحق اذعان کرد: هم اکنون در جوامع اسلامی بدون آنکه از اسلام چیزی بدانند دختر فروشی رواج دارد به طوری که دشوار نمودن موضوع ازدواج برای جوانان عین جهل است.

در بخش ارائه نظریات دانشجویان ، سید غضنفر موسوی با اشاره به تهاجم فرهنگی و تبلیغات منفی غرب ، ابراز داشت: نباید به تنهایی زنان که پدیده مقدس انسان ساز جامعه هستند مورد سرزنش و عتاب قرار بگیرند زیرا این بانوان خانواده ، پدر ، برادر و همسری هم دارد که آنها نیز باید وظائف خویش را به درستی انجام دهند.

موسوی خطاب به علما گفت: علما مسئولیت دارید که جامعه را آگاه کنند و با روشن سازی اذهان از چالشها و فساد جلوگیری به عمل آورند.

رقیه دهقان زاده ؛ دیگر دانشجوی حاضر در گفتمان ابراز داشت: در دوران جاهلیت قدیم دختران را ننگ دانسته و زنده به گور می کردند اما امروز دختر و پسر را تحت عنوان سقط جنین می کشند و به عبارتی پیشرفت های علمی صورت گرفته در راستای توسعه جاهلیت دوم عمل می کند.

دانشجوی دیگر به نام سید رضا موسوی با رد نسبی  موضوع جاهلیت دوم گفت: پیامبر تمام نکات کمال بشر را بیان داشت و جهالتی باقی نماند . اما باید گفت چرا امروزه باز هم از جهل صحبت می شود؟

در ادامه دانشجویی دیگر ، گفت: منشا جاهلیت امروز دشمنان اسلام و غرب هستند به نحوی که کشف حجاب در زمان امان الله خان صورت گرفت و بعد از شکست انگلیس چادر زنان برداشته شد غافل از اینکه خود این موضوع یک چالش بزرگ است.

حجت الاسلام والمسلمین نور الحق در پاسخ گفت : یک معلم وقتی درس می گوید تمام شاگردان یکسان یاد نمی گیرد . یک نفر درس را ۱۰۰ فیصد یاد میگیره و یک نفر هیچ یاد نمی گیرد بنابر این پیامبر راهنمایی بشریت را مقبول انجام داد و این بشر است که ناقص برداشت نموده است.

در پایان آقای شجاعی در پاسخ به سوال حسن مقبل فارغ االتحصیل دانشگاه بلخ که گفته بود : "چرا اسلام شخصیت زن را در جهان شناسانده نتوانست؟" اظهار داشت: دید فرد تنها به خودش است. اسلام زن را خوب تعریف کرده است ولی این ما هستیم که با دید ضعیف از اسلام تبصره داشتیم. چون قرآن، کتاب ساکت است و تفسیر آن بر عهده ماست . با این وصف باید زنان خود مبارزه کنند و با آگاهی دادن جایگاه حقیقی زن را به جهانیان بشناسانند.

Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 138642