تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۵ جوزا ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : 67171
بهشت و جهنم کجاست ؟
آیا بهشت و جهنمى كه قرآن کریم مطرح مى كند، اكنون موجود است یا به تدریج با اعمال انسان آفریده مى شود؟ اگر آفریده شده، مكان آن دو كجاست؟
قرآن كریم دو نوع بهشت و جهنّم را مطرح مى كند; یكى بهشت و جهنّم برزخى، كه در آیه هاى ۲۶ و ۲۷ سوره یس; ۱۶۹ سوره آل عمران; ۴۶ سوره مۆمن و ۲۵ سوره نوح، مطرح شده است. این نوع بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است، ولى موقتى مى باشد و با برپایى قیامت پایان مى یابد.[۱]
دیگرى بهشت و جهنّم در قیامت است كه در آیه هاى فراوانى مطرح شده است.
از آیات قرآن و روایات اسلامى استفاده مى شود كه این نوع بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است.
بسیارى از مفسران در ذیل آیاتى كه براى بهشت و جهنّم كلمه «اعدّت» (مهیا شده) به كار رفته، گفته اند، از این كلمه استفاده مى شود كه بهشت و جهنّم، هم اكنون موجود است; مانند این آیات:
(وَجَنَّة عَرْضُهَا السَّمَـوَ تُ وَالاَْرْضُ أُعِدَّتْ لِلْمُتَّقِین)[۲]; و بهشتى كه پهنایش [به قدر] آسمان ها و زمین است[و] براى پرهیزگاران آماده شده است.
(وَاتَّقُوا النَّارَ الَّتِى أُعِدَّتْ لِلْكَـفِرِین)[۳]; و از آتشى كه براى كافران آماده شده است بترسید. و آیه ۲۱ سوره حدید، ۲۴ سوره بقره و ... .
«هروى» به امام رضا(علیه السلام) عرض مى كند: یابن رسول اللّه، آیا بهشت و جهنّم هم اكنون آفریده شده اند؟ امام فرمود:
نَعَمْ وَ اِنَّ رَسُولَ اللّهِ(صلی الله علیه و آله) قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النّارَ لَمّا عُرِجَ بِه اِلَى السَّماءِ; بلى، هنگامى كه رسول خدا به آسمان عروج كرد، وارد بهشت شد و جهنّم را دید.[۴]
در روایت دیگرى پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) مى فرماید:
مَكْتُوبٌ عَلى بابِ الْجَنَّةِ، لا اِلهَ اِلاّ اللّهُ، مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهِ، عَلىٌّ اَخُو رَسُولِ اللّهِ قَبْلَ اَنْ یَخْلُقَ اللّهُ السَّموتِ وَ الاَرْضَ بِاَلْفَىْ عام; بر در بهشت، دو هزار سال قبل از این كه خداوند آسمان ها و زمین را بیافریند، نوشته شده، لااله الاّ اللّه محمد رسول اللّه، علىّ اخو رسول اللّه.[۵]
مكان بهشت و جهنّم برزخى در درون و باطن این جهان است. در مورد مكان بهشت و جهنّم قیامت اختلاف نظر است
گرچه بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است، ولى اعمال آدمیان در شكل دهى به برخى از خصوصیات و ویژگى هاى آنها نقش دارند.
در روایتى مى خوانیم هر بار كه مۆمن ذكر «لاحول و لاقوة الاّ باللّه» مى گوید، یك درخت در بهشت غرس مى شود.[۶]
مكان بهشت و جهنّم برزخى در درون و باطن این جهان است.
در مورد مكان بهشت و جهنّم قیامت اختلاف نظر است:
۱. در آسمان ها است، چون قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) به آسمان ها مى دهد و مى فرماید:(عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى);[۷] بهشت جاویدان نزد سدرة المنتهى است، همان نقطه اى كه برترین مكان آسمان است.
در آیه دیگرى مى فرماید: (وَ فِى السَّمَآءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُون)[۸; روزى شما و آن چه به شما وعده داده مى شود، در آسمان است.
۲. بهشت و جهنّم مادى نیست تا نیازى به مكان داشته باشد. لذا با برپایى قیامت، طومار زمین و كرات آسمانى در هم پیچیده مى شود، ولى بهشت و جهنّم موجود بوده و به حال خود باقى است.
۳. بهشت و جهنّم در درون و باطن این جهان قرار دارد.[۹]
پی نوشت:
[۱] ر.ك: ناصر مكارم شیرازى و همكاران، پیام قرآن، ج ۵، ص ۴۴۳ ـ ۴۵۶.
[۲] آل عمران، آیه ۱۳۳.
[۳] همان، آیه ۱۳۱.
[۴] بحارالأنوار، ج ۸، ص ۱۱۹.
[۵] همان، ص ۱۳۱.
[۶] همان، ص ۱۴۹.
[۷] نجم، آیه ۱۵.
[۸] ذاریات، آیه ۲۲.
[۹] ر.ك: ناصر مكارم شیرازى و همكاران، پیام قرآن، ج ۶، ص ۳۲۳ ـ ۳۴۴.
بخش اعتقادات شیعه تبیان
منبع: پرسمان قرآنی
https://avapress.com/vdcb88b0.rhbzzpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

خیلی خوب بود
من فکر میکنم جهنم واقعی همان کره خورشید است.
شما اشتباه فکر میکنی
خیلی جالب بود
یعنی حالم میده
نه جهنم کره خورشید نیس مطالبش واقعا عالی بودن مرسی
خیلی عالی بود
وعده سر خرمن عدالت نیست .اگر این قوانین مدنی را نداشتیم این عدالت نیمه جان را هم نداشتیم.