تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۷ میزان ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب : 151682
در نشست هفتگی بخش علمای مرکز تبیان در مشهد مقدس عنوان شد:

اخلاص رمز بصیرت و بصیرت نیروی پنهانی برای شناخت حقایق

اخلاص رمز بصیرت و بصیرت نیروی پنهانی برای شناخت حقایق

اگر انسان در کارها و برنامه های خود اخلاص داشته باشد ، به بصیرت واقعی می رسد. این در حالی است که امام حسین (ع) بصیرت واقعی را در روز عاشورا برای جهانیان عرضه داشته است.

به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) ، در نشست هفته وار علماء که امروز پنجشنبه (۲۷ میزان) در نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس ، برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید کبیر حسینی با بیان این که بصیرت نیرویی پنهانی است، اظهار داشت: بصیرت به معنای بینایی دل ، هوشیاری و یقین است که این یک نیروی پنهانی برای شناخت حقایق محسوب می شود.

وی با بیان این که یکی از راه های رسیدن به بصیرت، اخلاص است، تصریح کرد: اگر انسان در کارها و برنامه های خود اخلاص داشته باشد ، به بصیرت واقعی می رسد. این در حالی است که امام حسین (ع) بصیرت واقعی را در روز عاشورا برای جهانیان عرضه داشته است.

حجت الاسلام حسینی با بیان روایتی از امام علی(ع) افزود: حضرت امیر المومنین علی(ع) فرموده اند "هنگامی که اخلاص به وجود آمد بصیرت به وجود می آید".

این عالم دین یکی دیگر از راه های تحصیل بصیرت را ذکر خداوند متعال دانست و گفت: همنشینی با علما ، دانشمندان و کسانی که اهل دانش هستند موجب بصیرت می شود.

وی گفت: حضرت امیر المومنین(ع) گفته است "بصیر کسی است که می شنود و بعد فکر می کند، یعنی این گونه نیست که هر آن چه که بشنود ،بپذیرد" .

این عالم دین حب دنیا و شهوات را مانع رسیدن به بصیرت واقعی دانست و با استناد به حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: "سر دسته همه خطاها حب دنیا است".

حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه ابراز داشت: گناه عامل دیگری است که مانع رسیدن به بصیرت است همانطور که در قرآن عظیم الشان آمده است "گناه باعث می شود که انسان نتواند بصیرت لازم را کسب کند".

به گفته وی ، چنین افرادی همانند حیوانات بلکه پست تر از آن در قرآن معرفی شده اند و به طور کلی غلبه خشم ، شهوت و قوه توهم بر عقل است که چنین نتیجه ای را به بار می آورد و انسان را پست تر از حیوان قرار می دهد .

در ادامه این نشست ، حجت السلام و المسلمین واعظی ؛ مسئول بخش علمای نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان به موانع بصیرت عاشورایی اشاره کرد و گفت: یکی از موانع بزرگ، ثروث های باد آورده است که در آن معیار های دینی رعایت نشده، به همین دلیل مانع از رسیدن به بصیرت عاشورایی محرم می گردد.

وی به نمونه ای در این خصوص اشاره کرد و گفت: هلال این نافع و امر ابن خالق از کوفه خدمت امام حسین(ع) رسیدند و امام(ع) از آن ها در مورد مردم کوفه و وضعیت آن ها سوال کرد. آن ها جواب دادند: ثروتمندان بی درد قلبشان با ابن زیاد است و باقی مردم قلوبشان با شما است. این جا است که ثروتمندانی که درد دین ندارند در هر جامعه ای امکان دارد از رسیدن به سعادت و بصیرت عاشورایی محرم باز بمانند و امام زمانشان را تنها بگذارند .

این عالم دین، مانع دیگر رسیدن به بصیرت عاشواریی را لقمه حرام عنوان کرد و به فرمایش امام حسین (ع) در مورد علل انحراف مردم کوفه و هدایت نشدن آن ها استناد نمود که امام (ع) فرمودند: شکم های شما از حرام پر گشته است و از این رو بر قلب های شما مهر زده شده و چیزی را درک نمی کنید و از حق پیروی نمی نمایید .

حجت السلام و المسلمین واعظی، تصریح کرد: دسته دیگری که از بصیرت عاشورایی بازمانده اند کسانی هستند که حق الناس بر عهده آن ها بود و امام حسین (ع) با صدای بلند فرمود: "با من کشته نمی شود کسی که مدیون مردم باشد و حق الناس به گردن داشته باشد" و این مطلب اهمیت حق الناس را نشان می دهد و علامتی است به پیروان و عزاداران امام حسین (ع) که به حقوق دیگران احترام بگذارند تا به بصیرت عاشورایی دست یابند .

وی در پایان سخنان خویش تصریح کرد: بهانه جویی در اجرای وظیفه، مانع دیگری در رسیدن به سعادت است ؛ افرادی در صحنه عاشورا بودند که به بهانه های مختلف از عرصه کنار رفته اند و حاضر نشدند در خدمت امام(ع) بمانند و فیض عظیم شهادت را نصیبشان کنند. امروز هم ممکن است این بهانه ها دامن گیر خیلی از افراد شده باشد که آن ها را از انجام مسئولیت خطیرشان باز داشته و از رسیدن به سعادت و پیروی از عاشورایان دور نموده است .

https://avapress.com/vdcaa6n6u49nmi1.k5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما