توصيه مطلب
۰
 
در میزگرد "دنیای اسلام، ضرورت وحدت و چالشهای موجود" عنوان شد:
وضعیت فعلی مسلمانان نتیجه ی فاصله گرفتن از آموزه های اسلام و برداشت سطحی از آیات قرآن و سنت پیامبر اکرم (ص) است
اهل سنت، تکفیری ها را از خود نمی دانند
تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ جدی ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۲۱
به مناسبت میلاد فرخنده پیامبر اکرم (ص) و هفته وحدت، از سوی خبرگزاری آوا میزگردی با عنوان " دنیای اسلام، ضرورت وحدت و چالشهای موجود" با حضور کارشناسان دینی اهل سنت و تشیع در مشهد مقدس برگزار گردید.
در این میزگرد مولوی یوسف خوش دوست؛ امام جمعه اهل سنت در مشهد مقدس، محمد یعقوب سامانی، از دانشجویان اهل سنت، حجت الاسلام سید محمد علی حسینی و حجت الاسلام سید عالم عادلی دو تن از عالمان دینی حوزه مشهد، حضور داشتند.
آوا: جناب مولوی خوش دوست به عنوان اولین سوال بفرمایید، به نظر شما با توجه به وضعیت جاری در دنیای اسلام، ضرورت تقریب و وحدت مذاهب اسلامی تا چه حد لازم و جدی است؟.
مولوی خوش دوست: آنچه که فعلا در دنیای اسلام رخ میدهد و وجود دارد قلب اسلام را به درد می آورد، اگر ذره ای انسانیت و ایمان در وجود هر انسان باشد قلبش با دیدن چنین فجایعی جریحه دار می شود.هر روز در افغانستان، فلسطین، عراق و... انسانهایی بدون هیچ گناهی کشته می شوند که تنها دلیلش بر می گردد به افراط گری یک سری افرادیکه از سوی دشمنان حمایت می شوند. 
به نظر من وحدت چیز تازه ای نیست بلکه خداوند متعال در قران کریم به آن اشاره کرده " واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا" که می فرماید رمز موفقیت شما در وحدت است، همان طوریکه در صدر اسلام این همدلی و انسجام وجود داشته و این یک چیز بسیار روشن و واضح است.
پس می توان گفت که با توجه به اوضاع جاری در دنیای اسلام بحث تقریب و وحدت لازم و ضروری می باشد که به نظر من حتی از خوردو خوراک هم امرزو برای دنیای اسلام وحدت ضروری تر می باشد.البته وحدت به صورت حقیقی نه در حد شعار که الحمدلله به این مسئله پرداخته می شود و هر روز هم پررنگ تر می شود. 
آوا: جناب عادلی با توجه به ضرورت وحدتی که مولوی خوشدوست اشاره کردند، به نظر شما محورهای مشترک وحدت ‌بخش میان مذاهب اسلامی چیست؟.
عادلی: لازم می دانم قبل از جواب دادن به این سوال یک مقدمه را عرض کنم و آن اینکه یکی از نعمت های بزرگ خدواند متعال نعمت سلامتی است و اگر این نعمت زایل شد جایش را مرض می گیرد که انوع و اقسامی دارد و بدترین مرض به نظر من جهل است که می تواند یک خانواده یا جامعه ای را فلج کند.اگر جهل ریشه کن و سلامتی فکری جایگزین شود، انسان همیشه به سوی مثبت ها می رود نه منفیات، به این صورت که اول ما به مشترکات خودمان نگاه می کنیم در بین مذاهب مانند اینکه خدا، کتاب و قرآن ما یکی است. کما اینکه نه تنها ما در اصول،بلکه در فروعات نیز مشترکات زیادی نیز داریم، که به نظر من بهترین محور برای وحدت از بین برداشتن جهل و اطلاع از فقه مذاهب یک دیگر می باشد.
آوا: جناب سامانی نظر شما نسبت به حرفهای دوستان چیست و بفرمایید که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از عمده ترین پایگاه های اسلامی در منطقه و جهان چه طرح هایی برای برقراری تقریب و وحدت اسلامی دارد؟.
سامانی: اولین اشتباه ما این است که می گوییم " تقریب و وحدت مذاهب اسلامی" در حالیکه باید به جای کلمه مذاهب اسلامی کلمه " مسلمانان" به کار برده شود. برای اینکه اولین کار دشمن استعمار کلمات است و در نوبت بعدی استعمار فرهنگ و بعدش استعمار فکری، چرا که فکر استعمار شد کشور هم استعمار می شود. ما باید امروز فقط کلمه مسلمانان را به کار ببریم. نباید بگوییم مذهب جعفری، حنبلی، شافعی و... بلکه باید گفته شود فقه جعفری، شافعی و مالکی و در فقه هم مشکلی نیست چون علمای هر فقی دارای اجتهاد و نظریات خودش است. 
امروز ما می بینیم در فضای مجازی سایت هایی به اسم سنی نیوز، شیعه نیوز است؛ چرا مسلمان نیوز نباشد به جای این سایت ها. ما باید اول این فرهنگ را جا بیاندازیم که از کلمات استعماری دشمن استفاده نشود.
اما در جواب سوال شما باید بگویم که کشور جموری اسلامی ایران منحیث رهبری جهان تشیع توانسته که تقریب مذاهب را بنیانگذاری کند و اولین قدم هم به رهبری امام راحل (ره) بود که ایشان در اولین صحبت خودش فرمودند " حضرت عایشه ام المومنین" که خود این مطلب بزرگی است. البته باید این نکته را بگویم ما اهل سنت دوست داریم همان طوریکه مقامات بلند پایه جمهوری اسلامی ایران تقریب را دوست دارند بقیه مقامات پایین تر هم با همین روش کار کنند. ما دوست داریم وقتی رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران می گوید " عایشه ام المومین" مبلغ این کشور هم پشت بلند گو این جمله را بگوید.خیلی جالب است وقتی از آیت الله سیستانی می پرسند نظر شما در باره برادران اهل سنت چیست؟ ایشان فرمودند " لاتقوا اخوننا اهل سنه قولوا انفسنا" نگویید برادران اهل سنت بلکه بگویید جان ما،
الان هم کشور ایران وحدت را در کشور های اسلامی رهبری می کند، اما زمانی می تواند در کشور های دیگر موفق باشد که پیروی از رهبری داشته باشند، ما دوست داریم همه به پیروی از آیت الله امام خامنه ای و سیستانی این دیدگاه را داشته باشند و این حرف را هم بزنند.
آوا: جناب حسینی به نظر شما چه موانع و تهدیدهایی در برابر وحدت و تقریب مذاهب اسلامی وجود دارد؟.
حسینی: به نظر من امروز مهمترین چالش و مانع که بر سر راه وحدت اسلامی وجود دارد این است که همه ما از آموزه های متعالی اسلام فاصله گرفته ایم. امروز کسانیکه در کشور های اسلامی پرچم اسلام را بلند کرده و جنایت های زیادی را زیر این پرچم انجام می دهند به خاطر این است که از آموزه های اسلام فاصله گرفته اند و این بزرگترین چالش و مانع است که نمی گذارد ما به عنوان برادر و نفس هم دیگر در کنار همدیگر قرار بگریم و به سوی یک هدف و جهت واحد حرکت کنیم.
یکی دیگر از موانع و چالش های فراه راه وحدت اسلامی برداشت سطحی از آیات قرآن کریم و سنت نبوی است،امروز افرادی که به آیات مراجعه می کنند، بدون مراجعه به مفسر واقعی و بزرگان دین از آیه استنباط می کنند تعدی، تجاوز و کشتن فلانکس واجب است این سطحی نگری در آیات قرآن کریم و سنت نبوی و سنت خلفای راشدین و اهل بیت (ع) باعث شده دنیای اسلام با چنین سرنوشت تلخی مواجه گردد. 
امروز دنیای کفر دست به دست همدیگر داده اند و تفرقه انداخته اند به اسم مذهب جعفری، حنبلی،شافعی مالکی و... میان مسلمانان که هزاران سایت و شبکه های ماهواره ای دارند و در این راستا شبانه روزی کار می کنند و افکار و عقاید اسلامی را بمباران فرهنگی می کنند. چرا که امروز جنگ، جنگ فرهنگی است و ما باید تمام تلاش خودمان را بکنیم که در مقابل این رسانه ها ایسادگی کنیم و وقتی می توانیم این کار را انجام دهیم که اتحاد داشته و جزء یک پیکر باشیم. 
آوا: جناب مولوی، آیا تکفیر و جریان های تکفیری در حال حاضر عمده ترین تهدید در برابر وحدت اسلامی تلقی می شوند؟.
مولوی خوش دوست: شکی در این مورد وجود ندارد که تکفیر و جریانهای تکفیری خطر بسیار بزرگی برای جهان اسلام محسوب می شوند.
تکفیریهایی که الان به عنوان اهل سنت در جهان اسلام مانند کشور سوریه رخنه کرده اند همه دید ها برگشته به اینکه عقیده تمامی مذاهب اهل سنت این می باشد و آن تکفیریها از تریبون تمامی اهل سنت حرف می زنند در حالیکه ما این عقاید را دارا نمی باشیم. 
شاید تعبیر برادران اهل تشیع این باشد که این تکفیریها از تمامی اهل سنت نمایندگی می کنند در حالیکه این طور نیست ما خود اهل سنت این تکفیریها را خطری می دانیم برای تمامی جهان.کار این تکفریها باعث شده که حتی مردمان دیگر از اسلام تنفر پیدا کنند.
آوا: نقش و سهم دوستان نادان داخلی و دشمنان دانای خارجی در ایجاد موانع و چالش های فراه راه وحدت چیست؟.
عادلی: تازمانیکه جهل حاکم است و جاهلان در میدان حضور دارند موانع و چالش های دنیای اسلام استمرار دارد و دشمنان هم نهایت استفاده را از این موضوع می کنند. مانند همین تکفریهایی که به میدان آمده اند که به نام و زیر پرچم اسلام این جنایت ها را انجام می دهند.
مهم ترین وظیفه ما این است که جوانان خودمان را دریابیم تا دشمن نتواند با سوء استفاده از بی اطلاعی آنها اهداف و برنامه های شوم خودش را در کشور های اسلامی پیاده کند و یکی از چالش های موجود دوری جوانان از علماء است که باید در این راستا تلاش و کوشش های زیادی صورت بگیرد. 
آوا: جناب سامانی نظر شما در مورد سوال فوق چیست؟.
سامانی: زمانیکه امریکا به کشوری حمله می کند می گوید به جنگ مسلمانان برویم؛ نمی گوید به جنگ شیعه یا اهل سنت برویم بعد استعمار وقتی داخل کشور می آید تقسیم بندی می کند به شیعه و سنی تا بتواند اختلاف بیاندازد. امروز علمای ما نمی توانند افکار را پالایش کنند و بدون پالایش به خورد عامه مردم می دهند.
در افغانستان از قدیم مسئله شیعه و سنی مطرح نبود اما به خاطر ندانم کاری ها الان ده سال است به خصوص در هرات وضعیت شیعه و سنی رونق گرفته که این از همان حیله و مکر های دشمن است.
من این را صراحتا می گویم که اهل سنت بر این عقیده است احترام به  اهلبیت،صحابه کرام و امهات المومنین عایشه فرض است و هرکس به اینها اهانت کند از دایره اسلام خارج است و اگر کسی هم این دیدگاه را نداشته باشد از نظر ما رد است.
اگر مبلغین اهل تشیع هم از رهبرانی مانند امام خمینی (ره) پیروی کنند و خط ایشان را تبلیغ کنند باعث می شود که تقریب و وحدت بیشتری به وجود بیاید. 
آوا: چه دست هایی در پشت جریان سازی ها و فرقه گرایی کنونی در دنیای اسلام قرار دارند و راه مقابله با آنها چیست؟.
حسینی: جای هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد که جهان کفر در پشت این جریان سازی ها و فرقه گرایی ها قرار دارند و از ناحیه دشمنان این جریان سازیها شروع می شود تا واحد بودن پیکره اسلام را از بین ببرند. امروزه شاهدیم تمامی جنگ های جهان اسلام و خشونت ها بر می گردد به همین فرقه گرایی هایی که غربیها به راه انداخته اند و خودشان نشسته نظاره می کنند. و راه مقابله با این فرقه گرایی ها برمی گردد به عالمان دینی که در مرحله اول باید خود عالمان و نخبگان خودسازی داشته باشند تا بتوانند جوانان و عامه مردم را راهنمایی کنند تا به دام دشمن نیفتند.
Share/Save/Bookmark
کد مطلب: 83811