خبرگزاری صدای افغان (آوا) - آخرين عناوين فرهنگی هنری :: نسخه کامل http://avapress.com/Culture_art Fri, 18 Aug 2017 17:41:53 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://avapress.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری صدای افغان(آوا) http://avapress.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری صدای افغان(آوا) آزاد است. Fri, 18 Aug 2017 17:41:53 GMT فرهنگی هنری 60 بزرگترین پرچم افغانستان هدیه هند در کابل نوسازی شد http://avapress.com/vdchx6nzv23nkkd.tft2.html به مناسبت فرارسیدن نود و هشتمین سالگرد استقلال کشور بزرگترین پرچم افغانستان که توسط هند ساخته شده است بعد از نوسازی امروز جمعه (۲۷ اسد) در یک مراسم خاص توسط شهرداری کابل بر فراز تپه "وزیر محمد اکبرخان" شهر کابل برافراشته شد.به گزارش خبرگزاری آوا، این مراسم با حضور "عبدالله حبیب زی" سرپرست شهرداری کابل، رئیس مطبوعات ریاست جمهوری از شماری وکلای پارلمان، شورای ولایتی کابل، اعضای نهادهای جامعه مدنی، و رسانه ها برگزارشد.سرپرست شهرداری کابل در این مراسم ضمن مبارک باد جشن نود و هشتمین سالروز استرداد استقلال کشورگفت: روز استقلال کشور روز غلبه خون بر شمشیر است و این روز وحدت و همدلی مردم و ارج گذاری به ارزش های تاریخی و ملی که نشان غرور، شهامت و آسایش این سرزمین می باشد.وی خاطر نشان ساخت که استقلال کشور نتیجه زحمات بی شایبه و حماسه آفرینی مردم ما در سطح ملی و بین المللی میباشد.گفتنی است این پرچم برای اولین بار در نزدهم سنبله سال ۱۳۹۳ با ارتفاع ۶۳ متر به همکاری کشور دوست هندوستان بر فراز تپه وزیر محمد اکبر خان نصب گردیده بود.این پرچمی که از سوی شهرداری کابل نوسازی شده است ۴۰ متر طول و ۲۶ متر عرض دارد و نشان دولت افغانستان با قطر ۲۰ متر بالای آن چاپ گردیده است. ]]> فرهنگی هنری Fri, 18 Aug 2017 11:47:36 GMT http://avapress.com/vdchx6nzv23nkkd.tft2.html علما در شکست انگلیس در افغانستان نقش اساسی داشت / علما مردم را علیه انگلیس بسیج کرد http://avapress.com/vdcb5wb8srhbaap.uiur.html بدون شک نقش علمای کشور در استقلال افغانستان مهم و قابل درک بوده زیرا آنان نقش تعیین کننده و اساسی را ایفا کرده و مردم را علیه انگلیس بسیج کرد.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، به مناسبت نود و هشتمین سالروز استرداد استقلال افغانستان، مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات میزگرد تحلیلی را پیرامون این موضوع و بررسی آن برگزار کرد.کارشناسان این میزگرد بر نقش موثر علما در مستقل شدن افغانستان تاکید و خداباوری را یکی از مهمترین علل مستقل شدن کشور عنوان کردند.حجت‌الاسلام و المسلمین "نادر احسانی" مسوول نمایندگی حزب وحدت اسلامی افغانستان در هرات گفت که مردم افغانستان به دلیل باور و ایمانی که به خدا و پیامبر(ص) دارند، طبیعی است که در برابر تهاجمات، افکار بیگانه و حرکت‌هایی که باعث شود تا عزت، آبرو، حیثیت، ناموس و اندیشه‌شان به اسارت برود، عکس‌العمل نشان دهند.او گفت که در سال‌های گذشته افغانستان بارها مورد تاخت‌و‌تاز بیگانگان قرار گرفته و انگلیس بر این کشور مسلط شده است. وقتی مردم دیدند که با باورها و فرهنگ‌شان برخورد آنچنانی می‌شود، با الهام‌گیری از مکتب قرآن، در برابر چنین حرکت‌های ایستادگی کردند.این عالم دینی در غرب کشور تاکید کرد که روحیه استقلال طلبی مردم افغانستان، به باورشان به خدا و اسلام بر می‌گردد. این مردم هرگز زیر بار اسارت و ذلت و استعمار نرفته و نمی‌روند.احسانی در ادامه به نقش علما در رسیدن کشور به استقلال اشاره کرد و افزود که بدون شک علمای کشور نقشی تعیین کننده و اساسی ایفا کردند. موتور حرکت دهنده که مردم را علیه انگلیس در افغانستان بسیج کرد، علما بودند.وی تاکید کرد که علما برای عزت و سرافرازی مردم جان دادند.او افزود: "امان الله" شخصی بی‌تجربه بود و بدون توجه به باورهای مردم کشور، قصد داشت تا نظام غربی را در افغانستان پیاده کند. او نتوانست از فرصت به دست آمده در جهت اصلاحات و رفع مشکلات و خواسته‌های بر حق استفاده کند بلکه به دنبال تقلید از غرب رفت.مسوول دفتر نمایندگی حزب وحدت اسلامی افغانستان در هرات در ادامه تاکید کرد که افغانستان به دلیل نداشتن یک زمامدار و رهبر متدین و متفکر، نتوانست استقلال خود را حفظ کند.از سویی هم در کتب تاریخی، روزهای مختلفی به عنوان روز استقلال افغانستان ذکر شده است. احسانی در این مورد گفت که حتی حکام و حاکمان زورمند و زورگو و قوم پرست، تاریخ استقلال افغانستان را باز نکرده‌اند. ۲۸ اسد چه تناسبی با استقلال افغانستان دارد؟ این تاریخ بارها تغییر پیدا کرده است.به باور وی، آنطور که باید استقلال کامل بوجود بیاید، بوجود نیامده و هیچ حاکمی مانند امام خمینی(ره) پیدا نشده که بگوید، نه شرقی، نه غربی.این عالم دینی در ادامه تاکید کرد که "ما دارای استقلال کامل در عرصه‌های مختلف نبوده و نیستیم" اما اگر ملت افغانستان بتواند "من" را بردارد و "ما" شود، می‌توانیم نسبت به آینده افغانستان خوشبین باشیم.در ادامه، حجت‌الاسلام و المسلمین "سید محمد هاشمی راستی" رئیس مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات گفت که مهمترین ریشه و منشا استقلال طلبی ملت و مردم افغانستان باورهای دینی و مبانی اعتقادی است.وی افزود: براساس آموزه‌های دینی همواره می‌بینیم که در طول تاریخ ملت و مردم افغانستان در برابر هر سلطه‌گر و متجاوزی با تمام وجود و تا پای جای ایستادگی کرده‌اند و تا شکست و ذلیل نمودن دشمن دست از مبارزه بر نداشته و قیام را آنقدر ادامه دادند تا متجاوزین نابود و کشور را ترک کنند.او با تاکید بر این موضوع که همواره رهبری قیام‌های صورت گرفته در افغانستان بر عهده‌ی علما بوده گفت که تاریخ گواه بر این است که مردم افغانستان هرگز حضور نیروهای متجاوز خارجی را در کشور تحمل نکردند.اما برخی از جوانان در کشور همواره دچار تردید می‌شوند که اگر علما رهبری این قیام‌ها را برعهده داشتند و یکی از مهره‌های اصلی در گرفتن استقلال افغانستان بودند، پس چرا کشور با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند.هاشمی در این مورد گفت که "پس از کسب استقلال، همواره روند ادامه و استمرار پیروزی که مهم‌تر از بدست آوردنش است، در مسیر صحیحی پیش نرفته است".او گفت: "امان‌الله خان پس از آن که زمام امور را به دست گرفت، مسافرت‌هایی را به کشورهای غربی و اروپایی آغاز کرد. وی حکومت خود را یک حکومت اصلاحی قرار داده و سعی داشت اصلاحات گسترده‌ای را بدون توجه به گرایش اعتقادی و ملی افغانستان، پیاده کند. او از آن که از مسافرت خارجی بر می‌گردد، خانمش را در انظار عموم به صورت نیمه برهنه می‌آورد.در حالی که عمیق‌ترین گرایش‌های مذهبی در بین مردم وجود دارد. این شخص می‌خواست به سرعت به سمت مدرنیته برود و این امر سبب شد تا تنش‌های دیگری شکل بگیرد".اما از سویی هم به باور آقای هاشمی، استقلال افغانستان ثمراتی هم با خود داشت.معرفی مردم افغانستان به ملتی آزادی‌خواه در جهان و حفظ منابع طبیعی کشور از جمله ثمرات استقلال کشور است.از سویی هم شرکت‌کنندگان در این میزگرد تحلیلی نیز در گفتگویی کوتاه با خبرنگار آوا، از حضور امریکا و نقص آشکار حریم کشور سخن گفتند و افزودند که اگر کشور ما مستقل می‌بود، نباید می‌گذاشت تا امریکا و کشورهای عضو ناتو پا به آن بگذارند.به باور این شرکت کنندگان، این کشورها فقط برای غارت منابع طبیعی به کشور آمده‌اند و قصد ندارند تا به این زودی‌ها کشور را ترک کنند.آنان تاکید کردند که، روزی می‌شود گفت که کشور مستقل است که این نیروها از کشور خارج شده و در هیچ اموری دخالت نکنند. ]]> فرهنگی هنری Fri, 18 Aug 2017 09:01:23 GMT http://avapress.com/vdcb5wb8srhbaap.uiur.html وظیفه مردم افغانستان، دفاع از دست آوردهای مجاهد مردان و نیاکان با افتخار است http://avapress.com/vdca6an6m49nyy1.k5k4.html وظیفه مردم افغانستان در شرایط کنونی این است که در پرتو رشادت های نیاکان با افتخار، خلف صالحی باشند که از دست آوردهای مجاهد مردان و پدران خود در هرعصر و زمان مخصوصا در این شرایط که هر گروهی از هر طرف چنگ و دندان نشان می دهد با بصیرت وآگاهی دفاع کنند.به گزارش خبرگزاری آوا، حجت الاسلام و المسلمین "علی اسود بلال" مسوول مدرسه حضرت امام امیرالمومنین(ع) درجمع بندی گفتمان این هفته که به مناسبت سالروز "استرداد استقلال افغانستان" از سوی مرکز فعالیتهای فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شده بود گفت" اراکن، زمینه ها و بیسترهای استقلال افغانستان باید در پرتو آیات قرآن کریم بررسی شود تا مردم وظایف فعلی خود رانیز بدانند.به گفته "بلال" قرآن یگانه راهکار زندگی مسلمانان و تا روز قیامت راهگشاه و پاسخگوی نیازمندیها بشر است، لذا هرچیز را باید با مقیاس قرآن سنجید.این آگاه دینی همچنان بیان داشت: خداوند در یکی از آیات قرآن خطاب به مومنان میگوید: تقوی الهی را پیشه کنید و نمیرید مگر اینکه مسلمان باشید.آقای بلال ادامه داد: مقید بودن انسان به ایمان و تقوی الهی مسوولیت های سنگینی را برای نسل مسلمان به بار می آورد که از آن جمله دعوت مردم به سوی خیر است.به گفته آقای "بلال" خداوند بازهم با خطاب به مسلمانان می فرماید: برای اینکه استقلال وعزت و سرافرازی در دنیا و آخرت داشته باشید باید در زندگی سیاسی، اجتماعی و حتی خانوادگی مشاور بیگانه و غیر مسلمان را انتخاب نکنید و غیر را در امور خود دخیل نسازید زیرا آنان درجهت سستی و نا هماهنگی کار می کند نه خیر و صلاح شما."بلال" علاوه کرد: بیگانگانه همواره در تلاش است که شما را ضعیف نگهداشته و استقلال را از شما بگیرد و دوست دارد که شما همیشه در مشکلات، بیچارگی ها و ذلت باشید.آقای "بلال" در ادامه ترجمه آیه مبارکه قرآن کریم گفت: بدانید که آنچه از دهان دشمن بیرون می شود برای اغفال شما است و آنان برای اینکه از رویا روی با نیروهای مسلمان در امان باشند با شوه های مختلف به صورت فریبکارانه وارد میدان می شوند و به بهانه مانند کمک و دست گیری به تخریب دست می زند. و یقیناً آنچه در نیت دارند غیر از آنچیزی است که در زبان می رانند.به عقیده "بلال" وضعیت جهان سوم و کشورهای اسلامی شاهد و گواه اینگونه نیرنگ های دشمن است، امروز نه تنها افغانستان بلکه هرکشوری که تحت سیطره قدرتمندان جهان تحت عنوان کمک و همکاری قرار دارند هرگز روز خوشی را نمی بینند و وضعیت امنیتی و اقتصادی شان هر روز بد ترمی شود.بنا براین به گفته این عالم دینی؛ اگر ما از هشدار قرآن غافل ماندیم و دست به سوی دشمن دراز کردیم، خداوند از راه غیر قانونی هیچگاه ما را به عزت نمی رساند.به باور "بلال" اگر مسلمانان غیر از خداوند به کسی تکیه کنند شبیه این است که به خانه عنکبوت پناه برده است که از منظر قرآن ضعیف ترین و بی پایه ترین خانه خانه عنکبوت است.به گفته مسوول مدرسه امام امیر المومنین (ع)، دستور قرآن برای تمام مسلمانان و مردم افغانستان این است که اگر می خواهید کشور آزاد، جامعه سالم و مردم عزت مند داشته باشید باید شخصیت ها و افراد صالح را از میان خود که پیوند دینی، فکری و خونی با مردم دارند انتخاب کنید و در صحنه بیاورید تا به عنوان مدافعان اصلی استقلال، دلسوزانه سینه سپرکند و بدور از معامله گری ازعزت شما دفاع نمایند.او همچنان افزود: درعصر حاضر که مردم افغانستان با چالشهای زیادی رو برو هستند لازم است همان راهی را که خداوند برای ما فراهم کرده است در پیش بگیریم و بیگانگان را در درون اسرار خویش راه ندهیم.به گفته "بلال" بدون شک آنچه مخالف رضایت خداون باشد منافی با مصلحت خلق و جامعه افغانستان نیز خواهد بود.وی همچنان ابراز داشت: چیز که عزت و پایداری شما را در پی دارد جهاد در راه خدا و حاکم کردن دستورات اسلام و قرآن و جستجوی رهبر دلسوز است، زیرا ملت که خوبان خود را بشناسد و از طرفی هم خدا بگوید محال است که لبیک نشنوند.او همچنان اظهار داشت: ما در پرتو قرآن که رکن اساسی پیروزی و استقلال ملت افغانستان است باید علایق مانند قوم، نژاد وسمت وزبان را کنار بگذاریم و از رفتن به کور راهای باطل منصرف شویم و انگاه با برگشتن به دامن اسلام می توانیم جواب دشمن را درهر شرایط و زمان بدهیم.آقای بلال در پایان تاکید کرد که وظیفه ما درحال حاضر این است که در پرتو رشادت نیاکان خود خلف صالحی باشیم که از دست آوردهای مجاهد مردان و پدران مان در هر عصر و زمان مخصوصا در این شرایط که هر گروهی ازهرطرف چنگ و دندان نشان می دهد با بصیرت و آگاهی دفاع کنیم. ]]> فرهنگی هنری Fri, 18 Aug 2017 05:57:09 GMT http://avapress.com/vdca6an6m49nyy1.k5k4.html تحصیلات عالی افغانستان نیازمند تغییر و تحول است / نفاق و سیاست های کوچک در دانشگاهها جای ندارد http://avapress.com/vdcb9wb89rhbafp.uiur.html محمد اشرف غنی رئیس جمهور  صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ دانشگاه ها و موسسات تحصیلات عالی کشور، گفت که مدیریت های عالی افغانستان به نسل جوان انتقال می یابد.در مراسمی که به این مناسبت در تالار دانشگاه کابل برگزار گردیده بود، رئیس جمهور ضمن تبریک آغاز سال جدید تحصیلی پوهنتون ها و موسسات تحصیلات عالی کشور، گفت: امروز کابینه افغانستان یک تغییر نسلی را شاهد است و تعهدی را که بخاطر گرفتن زعامت مدیریت به نسل جوان کرده بودیم، در حال اجرا می باشد.آقای غنی نصاب آموزشی دانشگاه‌ها را کهنه خوانده و خواستار برخی تغییرات چون بخش‌بندی آزمون کانکور در رده علوم اجتماعی و طبیعی، شد.رئیس جمهور، از اهدای دکتورای افتخاری از سوی پوهنتون کابل به وی ابراز امتنان نمود و گفت که امیدوارم که چندین رئیس جمهور از اینجا به آینده افغانستان تقدیم شوند.وی خطاب به محصلین گفت که افغانستان را از بی ثبات به ثبات، از فقر به آسایش، از نفاق به اتفاق و از جنگ به صلح پایدار ببرید.رئیس جمهور خاطرنشان کرد: نسل های گذشته با وجودیکه رنج، درد و مهاجرت را متقبل شدند، اما هیچگاهی امید به آیندۀ کشور را از دست ندادند.محمد اشرف غنی گفت که اگر پوهنتون ها را مرکز جدل های کوتاه مدت و موج آسا بسازید، شما رسالت تان را انجام نمی دهید.وی افزود که نفاق و سیاست های کوچک در دانشگاهها جای ندارد.رئیس جمهور به محصلین گفت که شما به حیث نسل جوان بجز از وحدت ملی، یکپارچگی و حاکمیت ملی، حق دارید که تمام فرضیه ها را زیر سوال ببرید.ییس جمهور غنی همچنان گفت که با مسوولان مربوطه گفتگو کرده است تا آزمون کانکور پس از این در دو بخش علوم اجتماعی و طبیعی تقسیم شود تا هر دانش‌آموز طبق میلش در بخش مربوطه توجه بیشتر کند و در همان بخش امتحان بدهد.رییس جمهور غنی افزود که گواهینامه‌های دانشگاه‌های افغانستان باید بر بنیاد معیارهای جهانی تهیه و توزیع شود تا نه تنها در منطقه بل فراتر از منطقه نیز دارای اعتبار باشد.محمد اشرف غنی گفت که شما همه چیز را از نگاه سازنده ببینید، و تصویر مثبت ارائه کنید. این مملکت به اساس دیکتاتوری مدیریت شده نمی تواند، تفکر دیکتاتوری در ما نیست و فرهنگ ما، فرهنگ بحث و مباحثه است که یکدیگر را باید قناعت بدهیم.وی گفت که سیستم تحصیلات عالی را که میراث گرفتیم، پاسخگوی خواسته های نسل نو و مملکت ما نیست.رئیس جمهور گفت که شورای عالی قوای بشری افغانستان ایجاد می شود و تمرکز آن بالای معارف، تحصیلات عالی و پالیسی اجتماعی دولت و ملت خواهد بود.رئیس جمهور بر ایجاد مراکز تشبث و سهم گیری فعالانۀ جوانان تاکید کرد و گفت که پوهنتون های ما باید در زمینه افغانستان شناسی، نقش شانرا ایفا نمایند.وی با تاکید بر اینکه تمام افغان ها یکپارچه و متحد اند، گفت: زمانیکه در میرزا اولنگ فاجعه رخ داد، تمام مردم افغانستان خود را در این درد شریک دانستد و گریستند و این نشانۀ وحدت ملی ماست.رئیس جمهور، ایجاد شش جایزه ذیل را پیشنها کرد:۱-جایزه به بهترین طرح برای اصلاح نصاب۲-جایزه به بهترین طرح برای ایجاد یک گفتمان ملی در بارۀ رسالت فرهنگی پوهنتون ها۳-جایزه به بهترین طرح برای تقویت مراکز تشبث در پوهنتون ها۴- جایزه به بهترین طرح برای استعمال تکنالوژي عصری۵- جایزه به بهترین طرح برای حکومت داری موثر در تحصیلات عالی۶- جایزه به بهترین طرح در زمینه تحقیقاتآقای غنی گفت که سرمایه گذاری بالای زبان های ازبکی، بلوچی، دری و پشتو و سایر زبان های کشور حتمی می باشد.وی افزود: ما باید پوهنتون های افغانستان را مطابقت معیارهای بین المللی عیار سازیم، تا اسناد تحصیلی آنان در بیرون از کشور نیز قابل پذیر باشد. آقای غنی افزود که تاخیر در تغییر وضعیت تحصیلی در افغانستان فاجعه ملی است و به همین دلیل افغانستان نمی‌تواند معادن خودرا استخراج کند. از سوی دیگر چون دانشگاه‌ها نمی‌توانند مدیر تربیت کنند، همه ساله میلیون‌ها دالر بودجه ملی بدون مصرف باقی می‌ماند. آقای غنی گفت که نصاب تحصیلی افغانستان کهنه است و قابل قبول نیست: «محصلین ما اجماع کامل دارند که نصاب جوابگوی شان نیست. می‌گویند هنوزهم نوت‌هایی را که پدر کلان مرا با آن درس می‌دادند، شما (استادان) فعلا هم درس می‌دهید.»محصلین به این باورند که دانشگاه‌های افغانستان یا کتاب ندارند و یا استادان با زبان کتاب‌های خارجی آشنا نیستند و نمی‌توانند چپتر‌ها و مواد درسی خودرا با علوم جدید تطابق دهند.جمهور برگزاری سیمینار ها را در تمام کشور مهم دانسته گفت که باید یک بودجه منسجم برای تدویر سیمینارها اختصاص یابد و موضوعات عمده سیمینارها روی مسایل ملی متمرکز باشد.  ]]> فرهنگی هنری Thu, 17 Aug 2017 13:59:20 GMT http://avapress.com/vdcb9wb89rhbafp.uiur.html تا زمانیکه مردم با شهرداری همکاری نکنند، کابل هیچ وقت یک شهر پاک نخواهد شد http://avapress.com/vdcjhoevauqextz.fsfu.html ذکریا یک تن از اشخاص که امروز برای پاک کاری جاده های شهر کابل برآمده است میگوید جوانان نباید از پاک کاری شهر خود خجالت بکشند.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) پاک کاری جاده و اماکن تفریحی شهر کابل از سوی یک نهاد مدنی به نام "نهاد ملی متحد جوانان افغانستان" به پیشواز از سالروز استقلال کشور امروز آغاز شده است.به گفته مسئولین این نهاد، هدف از این برنامه سهم گیری مردم برای پاکسازی کثافات از  جاده ها و مناطق پارک ها و مناطق تفریحی پایتخت میباشد.اسماعیل جهانگیر؛ معاون نهاد ملی متحد جوانان افغانستان گفت: امروز ما به پیشواز از ۲۸ اسد "سالروز استقلال افغانستان" یک حرکت مدنی را برای پاک کاری تپه وزیر اکبر خان و سایر نقاط کابل به راه انداخته ایم.او افزود: این حرکت ما با همکاری ریاست تنظیف شهرداری شهر کابل صورت گرفته است و تلاش ما برای عادی ساختن این کار است که شهروندان افغانستان از پاک کردن وطن خود شرم نکنند.آقای جهانگیر اضافه کرد: ما به عنوان یک شهروند خواستیم امروز دِینی که در قبال شهر خود داشتیم را ادا کنیم.به گفته وی، تا زمانیکه مردم با شهرداری همکاری نکنند، کابل هیچ وقت تبدیل به یک شهر پاک و صفا نخواهد شد.او اشاره کرد: سایر شهروندان کشور هم باید منتظر شهر داری نباشند، بلکه خودشان دست به کار شوند و شهر شان را پاک بگردانند، زیرا ما در اسلام دارید که "نظافت جزء ایمان است".با این حال رحمت الله امرخیل عضو نهاد ملی متحد جوانان افغانستان به خبرنگار آوا گفت: امروز با با جمعی از جوانان فعال شهر کابل تصمیم به پاک کاری جاده ها و مکان های تفریحی را گرفته ایم که به پیشواز از ۲۸ اسد؛ سالروز استفلال کشور باید مکان های تفریحی و جاده های کابل پاک باشد.آقای امرخیل اضافه کرد: این مسئولت بزرگ را همه جوانان باید احساس کنند و شهرشان را به امید شهرداری نگذارند بلکه خودشان دست به کار شوند و کابل را به شهر زیبایی ها تبدیل کنند.او تأکید کرد که مقبول ساختن شهر کابل در دست مردمان این شهر است.آقای امرخیل همچنان خاطرنشان کرد: پیام من برای جوانان افغان در هر ولایت که زندگی میکنند، این است که شهر شما خانه خود شماست. همانطور که میخواهید خانه تان پاک و تمیز باشد، باید همانطور شهر تان را نیز پاک نگهداری کنید و به امید شهرداری نباشید.از سوی دیگر، ذکریا یک تن از جوانانی که در برنامه پاک کاری تپه وزیر اکبر خان اشتراک کرده بود به خبرگزاری آوا، گفت: جوانان باید در یک ماه یک روز خود را به پاک کاری نزدیک خانه خودشان اختصاص بدهند.این جوان افزود: همه مردم افغانستان باید با ریاست تنظیف شهرداری ها همکار باشند. تا مردم همکاری نکنند، شهرداری ها به تنهایی نمیتواند شهرها را پاک نگهدارد، باید خود جوانان مسئولیت احساس کنند. ذکریا از تمام جوانان در افغانستان خواستار پاک کاری جاده های شهر شان شد و گفت: هیچ جوانی نباید از پاک کردن شهر خود خجالت بکشد بلکه باید به این کار افتخار کند.او اشاره کرد: من به عنوان یک جوان یک روز که رخصت بودم را صرف پاک کاری جاده های شهرم کردم و با این کار خیلی هم خوشحال هستم. ]]> اجتماعی Thu, 17 Aug 2017 13:03:49 GMT http://avapress.com/vdcjhoevauqextz.fsfu.html دلايل تحريم موسيقى و آلات آن، از نگاه قرآن كريم http://avapress.com/vdcf1cdymw6djma.igiw.html در ادامه انتقادات علمای کشور از آریانا سعید خواننده زن در افغانستان، به دلیل آنچه اشاعه فساد و فحشا گفته شده است مولوی "محمد مختار مفلح" رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان در مصاحبه با خبرگزاری آوا، به دلائل تحریم موسیقی از دیدگاه قرآن پرداخت.وی گفت: خداوند مى فرمايد: "وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُوًا أُولَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُهِينٌ (۶) لقمان؛ یعنی از مردمان كسانى هستند كه خريدار سخنان لهوند تا مردم را از راه خدا گمراه سازند وبدون هيچ علمى، آنرا به مسخره گيرند، برای این گروه عذابى مهين خواهد بود.به گفته آقای مفلح اصحاب كرام (رض) كه آگاه ترين مردم اين امت به مقصد و مراد خداوند تعالى در كتابش بودند و در ميان آنها وحى به پیامبر نازل مي شد و نخستين كسانى از اين امت بودند كه مورد خطاب قرار گرفتند و تفسير آن را بطور علمى و عملى از رسول الله(ص) مشاهده كردند و در عين حال از عربهاى فصيح و ناب بودند، تفسير آيات فوق را به صورت ذیل تفسیر کرده است.عبد الله ابن عباس رضي الله عنهما كه مشهور به ترجمان قرآن است مى فرمايد عبارت "لَهْوَ الْحَدِيثِ" در آيه، "موسيقى است" ونیز از عبد الله بن مسعود رضي الله عنه در بار آيه "وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ" سوال شد، در جواب فرمود: سوگند به خدا كه غير از او معبودى بر حق نيست، منظور از لهو الحديث درآيه موسيقى است. و آنرا سه بار تكرار كرد.همچنان از ابن عمر و جابر "لَهْوَ الْحَدِيثِ" به معناى موسيقى روايت شده است و اين تفسير از عكرمه، سعيد بن جبير، مجاهد، مكحول و عمرو بن شعيب و على بن بديمه و ساير مفسران روايت شده كه مراد از "لَهْوَ الْحَدِيثِ" موسيقى است و همچنین حسن بصرى رحمه الله فرمود: اين آيت در باره موسيقى وآلات آن نازل شده است و واحدى نیز بر این باور است.مفلح ادامه داد: حافظ ابن کثير در تفسير دو آيه فوق چنين مي نگارد: خداوند حال مردمان خوشبخت و سعادتمند را که به قرآن راهياب شدند و از شنيدن آن لذت برده و پند مي گيرند اینگونه بيان مي کند: "اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ الزمر آیه ۲۳؛ الله بهترين حديث را نازل کرده است کتابي است متشابه و مکرر، کساني که از پرورگارشان خشيت دارند، پوست بدن شان از آن به لرزه مي افتد سپس پوستهايشان و دلهايشان به ياد خدا نرم می شود.و اما به خداوند سپس حال مردمان شقي و بدبخت را بيان مي کند که از شنيدن قرآن و پند گرفتن از آن رو گردان اند و به موسيقي و آلات آن رو آورده اند.چنانکه عبد الله بن مسعود در تفسير فرموده خداوند فرمود: سوگند به الله که مراد از لهو الحديث درآيه، موسيقي است. به اين ترتيب واضح ميگردد که دوستان و اولياي خدا هنگام ترسيدن از ذات حق الله پوستهاي شان به لرزه در آمده و موي براندام شان راست ميشود.سپس دلهاي شان هنگام ياد آوردن رحمت و بهشت نرم ميشود. نه اينکه عقلهاي شان از بين رفته و بيهوشي بر آنان دست دهد.پس به گفته مفلح به اين نتيجه ميرسيم که در هنگام ذکر خداوند خود را به بيهوشي انداختن خاصيت اهل بدعت و الهام شيطان است.همچنان به گفته این عالم دینی، خداوند در حاليکه شيطان را مخاطب قرار داده است مي فرمايد: "وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَأَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَرَجِلِكَ وَشَارِكْهُمْ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا يَعِدُهُمُ الشَّيْطَانُ إِلَّا غُرُورًا (۶۴) الإسراءاز آنان هر که را توانستي با آواز خود تحريک کن و با سواران و پيادگانت بر آنان بانگ در ده، و با آنان در اموال و فرزندان شريک شو و شيطان جز فريب به آنها وعده نمي دهد.قرطبي مي نگارد: صداي ني، صداي هنرمند (آواز خوان) و صداي موسيقي در برنامه و محافل لهو، صداي شيطان است. زيرا صداي هر دعوت کننده به سوي نافرماني خدا صداي شيطان مي باشد. و اين آيه دليل روشن بر تحريم موسيقي و آلات آن است پس هر آنچه از آواز شيطان است و يا آنرا مي پسندد اجتناب واجب است.همچنان خداوند مي فرمايد: "وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا (۷۲) الفرقان و بندگان رحمان کساني اند که گواهي دروغ نمي دهند، يعني در مجالس باطل حضور نمي يابند و آن را مشاهده نمي کنند و چون بر امر لغوي بگذرند کريمانه مي گذرند- يعني از شرکت در آن خود داري مي کنند. و کلمه زور هر باطل و دروغ را در بر مي گيرد.ابن کثير در تفسير اين آيه مي فرمايد: کلم الزور در اين آي موسيقي است قرطبي مي فرمايد: يعني به موسيقي گوش نمي دهند طبري مي فرماید مراد همان موسیقی و الات آن است. ]]> آئین و اندیشه Thu, 17 Aug 2017 11:16:26 GMT http://avapress.com/vdcf1cdymw6djma.igiw.html رئیس معارف هرات خواستار افزایش مکاتب در این ولایت شد http://avapress.com/vdcgn79q7ak9tw4.rpra.html با آن‌که در ولایت هرات در غرب کشور ۱۰۲۷ مکتب دولتی و ۱۵۰ مکتب خصوصی فعالیت دارد اما رئیس معارف این ولایت از نیاز جدی به ۵۰۰ مکتب دیگر در هرات خبر می‌دهد.به گزارش خبرگزاری آوا، "عبدالرزاق احمدی" رئیس اداره معارف هرات در یک نشست خبری از نبود کتاب درسی، مکتب وتجهیزات نظارتی و کمبود تشکیلات اداری به عنوان مهترین چالش‌های سدراه معارف این ولایت یاد کرد و افزود که در حال حاضر هرات به طور جدی به ۵۰۰ باب مکتب نیاز دارد.وی افزود که شش مکتب مسدود شده در این ولایت با همکاری مردم باز شده و ۳۸ مکتب دیگر در ولسوالی‌های "گلران، کهسان، ادرسکن، زنده‌جان و شیندند" هنوز مسدود است.ترک منطقه از سوی مردم، نبود معلم مسلکی و ناامنی از جلمه عمده‌ترین دلایل مسدود بودن این مکاتب عنوان شده است.از سوی دیگر، نبود تجهیزات درسی مثل کتاب، مکتب و معلم مسلکی از عمده چالش‌های است که همواره گریبان‌گیر معارف هرات بوده است.رئیس اداره معارف هرات می‌گوید که در حال حاضر ۷۲ درصد از دانش‌آموزان هرات با کمبود‌ مواجه هستند و معارف این ولایت نیز به بیش از ۵۰۰ مکتب نیاز جدی دارد.به گفته‌ی وی، همه ساله جذب دانش‌آموزان افزایش می‌یابد، به همین دلیل کمبود تجهیزان آموزش باعث پایین آمدن کیفیت درسی می‎شود.احمدی خاطر نشان ساخت که "کمبود تشکیل در بخش نظارتی، تدریسی و عدم تناسب تشکیل اداری با نیازمندی‌های موجود، کمبود ساختمان تدریسی و نبود بودجه کافی از عمده‌ترین چالش‌های معارف هرات است.رئیس معارف هرات خاطر نشان ساخت که در حال حاضر ۷ مکتب ساخته و کار برخی در شرف تکمیل شدن است. همچنین ۶۵ باب مکتب دیگر در حال ترمیم است.از سویی هم "جیلانی فرهاد" سخنگوی والی هرات ضمن تائید این چالش‌ها گفت که اداره‌ی ملحی در صدد رفع مشکلات و چالش‌های معارف است و موفق شده تا کمک‌های مردمی و بین‌المللی جذب کند.او گفت که آنان در صدد بازگشایی مکاتب مسدود در ولسوالی‌ها هستند.فرهاد تاکید کرد که حمایت از معارف از اولویت‌های کاری اداره‌ی محلی است.با این‌حال، هرات حدود ۱۰۲۷ باب مکتب و مدرسه داشته و دارای ۱۵۰ مکتب خصوصی است. ]]> فرهنگی هنری Wed, 16 Aug 2017 17:51:18 GMT http://avapress.com/vdcgn79q7ak9tw4.rpra.html تصاویر/سمینار و نمایشگاه " سیر تاریخی مطبوعات در افغانستان" در کابل http://avapress.com/vglawan6a49nye,..544k1kh6.html ]]> فرهنگی هنری Wed, 16 Aug 2017 05:00:23 GMT http://avapress.com/vglawan6a49nye,..544k1kh6.html برهنگی، استقلال یا اضحملال؟ http://avapress.com/vdcaoan6o49nyu1.k5k4.html آریانا سعید؛ خواننده زن افغانستانی، در دفاع از اجرای کانسرتش در روز جشن ملی استقلال افغانستان، از تلویزیون ملی به علمای کشور توهین کرد.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) قرار بود آریانا سعید؛مجری کانسرت‌های نیمه برهنه در برخی تلویزیون‌ها در روز جشن استرداد استقلال افغانستان کانسرت اجرا کند؛ اما این برنامه با واکنش تند علما مواجه شد و به دنبال آن، گفته می شود اجرای آریانا سعید در روز جشن ملی لغو شده است.اما آریانا سعید در مصاحبه با تلویزیون ملی گفته های علما را «عقب گرایی»خوانده و تاکید کرده استکه این بار اول نیست که «ملاهای مرتجع» با فرهنگ موسیقی مخالفت می کنند؛ بلکه در گذشته نیز چنین چالشهایی در برابر هنرمندان وجود داشته است.اینمجری کانسرت‌های نیمه برهنه افغانستان بیان داشت: «ما به کار خود ادامه میدهیم و هیچکسی جلو فعالیت ما را گرفته نمی تواند.»این تقصیر آریانا سعید نیست. او از هویت اش دفاع می کند؛ از همان چیزی که با آن شناخته می شود و تمام توان و زندگی و هستی و ایمان و اعتقاد و باور باطنی اش را برای فربه کردن این هویت گذاشته است.اگر هرزگی و برهنگی و ترویج فساد و بی بند و باری و ولنگاری جنسی را از آریانا سعید بگیریم، او را دقیقا با چه چیزی باید بشناسیم؟موضع او در برابر عالمان دینی هم غیر از آن چیزی نیست که از او انتظار می رود. او می داند که چه کسانی و به چه دلایلی در برابر او قرار دارند و اجازه نمی دهند که به فرهنگ و هنر و دین و اعتقادات و ایمان و ارزش های ملی و انسانی و اسلامی مردم افغانستان، چوب حراج بزند و به نمایندگی از فرهنگ منحط و مبتذل و وارداتی بیگانه، آخرین بقایای افتخارات و سرمایه های گرانسنگ معنوی این مرز و بوم را تاراج کند و به فنا دهد.از نظر آریانا سعید، عالمان دینی، «ملاهای مرتجع» اند؛ زیرا وظیفه دارند تا از اصولی دفاع کنند که ریشه در ۱۴۰۰ سال تاریخ ایمان دینی این مردم دارد؛ اما آریانا سعید، پیامبر دین جدیدی است که به کمک نیروهای خارجی وارد کشور شده و هدف آن به زیر کشیدن و به زانو درآوردن دین۱۴۰۰ ساله ای است که از دید و او پیروانش دیگر کهنه و ارتجاعی محسوب می شود.از این منظر،‌ بر آریانا سعید که مروج ابتذال و برهنگی و بی فرهنگی و ترویج و توسعه ضد ارزش ها و اشاعه دهنده انحطاط و ابتذال هنری و فرهنگی است، هیچ حرجی نیست. او همان کاری را انجام می دهد که به آن «مأمور» شده است. او به یک معنا سفیر فرهنگی استعمار غرب است.اینکه او با زورگویی در برابر علمای دینی می ایستد و هشدار می دهد که کسی نمی تواند جلودار برنامه های ضد فرهنگی اش شود و او در هر صورت، کارش را انجام خواهد داد نیز نشان دهنده آن است که آریانا سعید، تنها نیست. او از پشتوانه های قدرتمندی برخوردار است که او را تا دالان های تلویزیون «ملی» نفوذ داده و پیش برده است.با این حساب، پرسش اینجاست که چه کسانی از آریانا سعید برای هتاکی و هرزگی اش، حمایت می کنند؟ چه دست های نیرومندی در پشت پرده کار می کنند تا آریانا سعید بتواند در یکی از مهم ترین مناسبت های ملی افغانستان، از طریق تلویزیون «ملی» که لزوما می بایست اشاعه دهنده فرهنگ و سنت ها و ارزش های مردم افغانستان و حافظ دین و ایمان دینی آنها باشد، برنامه اجرا کند؟چه قدرتی از یک خواننده مبتذل و هرزه، پشتیبانی می کند که او می تواند در برابر علمای دینی، موضع بگیرد و با تهدید و زورگویی مدعی شود که به کارش ادامه خواهد داد؟اینها پرسش هایی است که مخاطب آن، مستقیما سران دولت به ویژه مسؤولان و متولیان امر فرهنگ و هنر این سرزمین هستند؛ همان هایی که همه روزه ادعا می کنند که به قانون اساسی، وفادار اند، از اصول ایمان اسلامی مردم، صیانت می کنند و در برابر بدخواهان و متجاوزان و تعدی گران به کیان باورهای برین مردم، مبارزه و مقاومت خواهند کرد.از سوی دیگر، برنامه ریزی برای اجرای کانسرتی که هیچ پیامی جز برهنگی و بی بند و باری و هرزگی و ابتذال و انحطاط و فساد اخلاقی ندارد، در روز جشن استقلال ملی افغانستان، توطئه هوشمندانه ای است که هدف از آن، مصادره آخرین افتخارات تاریخی مردم افغانستان و جایگزین کردن استقلال با اضمحلال است؛ زیرا استقلال، زمانی معنا پیدا می کند که یک ملت در تمامی عرصه ها از جمله عرصه فرهنگ و هنر، به سنت ها و افتخارات دیرینه خود وفادار باقی بماند و از ورود و نفوذ فرهنگ های منحط مهاجم و بیگانه و سیطره و غلبه آن بر فرهنگ ملی خود، جلوگیری کرده باشد. در این میان، آریانا سعید از کدام بخش از فرهنگ و سنت های ملی و افغانستانی ما نمایندگی می کند؟!آریا سعید در روز استقلال افغانستان، کانسرت برهنگی و هرزگی بر پا می کند و در این راستا به علمای دینی افغانستان، گستاخانه هتاکی می نماید؛ این در حالی است که استقلال افغانستان با رشادت ها و شجاعت ها و شهادت های علمای سلحشور دینی به دست آمده است نه در نتیجه مبارزه و ایستادگی عناصری مانند آریانا سعید! ]]> سیدعلی راحل فرهنگی هنری Tue, 15 Aug 2017 19:26:31 GMT http://avapress.com/vdcaoan6o49nyu1.k5k4.html ۱۸۷۰ نهاد رسانه ای در افغانستان فعالیت دارد http://avapress.com/vdceov8zxjh8ewi.b9bj.html "سید آقا فاضل سانچارکی" معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ می گوید که در سراسر افغانستان ۱۸۷۰ نهاد رسانه ای با مجوز و بدون مجوز فعالیت دارد و از این میان یک هزار و ۲۰۲ رسانه و مطبوعات مجوز فعالیت دارند و ۶۶۸ نهاد دیگر بدون مجوز فعالیت می کنند. به گزارش خبرگزاری آوا، مسوولین وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می گویند که در چند سال گذشته رسانه ها و مطبوعات افغانستان رشد چشمگیری داشته است و بر اساس قانون به کار شان باید ادامه دهند.معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ امروز ( سه شنبه) در سمینار تحت عنوان " سیر تاریخی مطبوعات در افغانستان" در کابل گفت: ما امروز این سمینار را به منظور ریشه یابی مطبوعات افغانستان دایر کردیم تا از گذشته ها مطبوعات در افغانستان یاد کنیم.آقای سانچارکی علاوه کرد که مطبوعات را از یک و نیم قرن پیش در کشور داشتیم و امروز مطبوعات کشور از قدامت تاریخی کلانی برخودار است.او اضافه کرد که هدف از برگزاری همچو سمینارها بیان فراز و نشیب های رسانه ها و مطبوعات در کشور می باشد تا از طریق کارشناسان مشکلات را بیان کنیم.آقای سانچارکی گفت که ۱۵۰ سال قبل مطبوعات افغانستان موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و فکاهی را نشرمی کرد که با محتوای امروز رسانه ها مطابقت دارد.وی افزود که در کشور در چند سال گذشته آزادی بیان رشد چشمگیری داشته و امروز ما صاحب یک هزار و ۲۰۲ رسانه و مطبوعات، در سراسر کشور هستیم و در کنار این رسانه ها ۶۶۸ دیگر شان بدون مجوز فعالیت دارند.او گفت که برخی رسانه ها بخصوص رسانه ها و مطبوعات بدون مجوز بی بندو باری ها را به میان آورده است در آینده نزدیک جلو این معضلات را خواهیم گرفت.معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که در حال حاضر برخی از رسانه ها از وزارت مالیه ۱۰۸ میلیون افغانی بدهکار هستند، باید به زودی این بدهکاری شان را پرداخت کنند.از سوی دیگر، عبدالحمید مبارز نویسنده و آگاه مطبوعات و رسانه در این مورد گفت که مطبوعات در افغانستان از تاریخ بالایی برخودار است و برخی از افراد رشد رسانه ها را بعد از کنفرانس بن می دانند، این گفتارها یک اشتباه بزرگ می باشد.به گفته وی، مطبوعات و رسانه ها افغانستان هیچ گاه معیاری کار نکردن و مشکلات زیادی دارند.او ادامه داد که رسانه های کشور روی وحدت ملی افغانستان زیاد توجه ندارند و برخی از رسانه ها وابسته شبکه های استخباراتی کشورهای بیگانه هستند. ]]> فرهنگی هنری Tue, 15 Aug 2017 14:46:05 GMT http://avapress.com/vdceov8zxjh8ewi.b9bj.html