خبرگزاری صدای افغان (آوا) - پربيننده ترين عناوين آئین و اندیشه :: نسخه کامل http://avapress.com/Religion Tue, 26 Sep 2017 16:40:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://avapress.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری صدای افغان(آوا) http://avapress.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری صدای افغان(آوا) آزاد است. Tue, 26 Sep 2017 16:40:37 GMT آئین و اندیشه 60 قمه زنی(تیغ زنی) بدعت است / قمه زدن در مراسم های عزاداری امام حسین(ع) نوع از افراط است http://avapress.com/vdcfyxdyew6dtja.igiw.html علمای شهر کابل در واکنش شان به قمه زنی یا تیغ زنی برخی از شیعیان در ایام محرم و روز عاشورا، می گویند که تمامی مراجع تقلید و در رأس آن حضرت امام خامنه ای(دام ظله العالی) قمه زنی را حرام اعلام کرده اند. این علما می گویند قمه زنی بدعت است و قمه زدن در مراسم عزاداری امام حسین(ع) نوعی از افراط است.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، حجت الاسلام یارمحمد رحمتی، مسئول بخش فرهنگی مرکز فعالیت فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل در گفتگو با خبرگزاری آوا بیان کرد: "اکثریت مراجع که در راًس آن امام خامنه ای می باشند، قمه زنی را حرام اعلام کرده اند".او گفت: "در رابطه به قمه زدن هیچ گونه دلیل شرعی نداریم، قمه زنی یک عمل غیراسلامی است، قمه زدن در مراسم های عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) نوع از افراط است؛ مخصوصاً در اماکن مقدس که خون انسان نجس است".آقای رحمتی اضافه کرد: "یک وقت انسان وارد مسجد می شود، می بیند که مسجد با خون کثیف شده و وقت هم برای نماز کم مانده است، آیا نماز خواندن اولویت دارد یا تطهیر مسجد؟ اینجا فتوای ائمه دین این است که اول مسجد تطهیر و پاک شود، بعد نماز خوانده شود؛ پس مسجد را آلوده نسازید".مشاور ارشد دبیر کل حزب اسلامی تبیان ادامه داد: "اشخاصی که بیرون از جغرافیای اسلام قمه زنی را تماشا می کنند، در حقیقت یک وحشی گری و بربریت را از سطح اسلام به بیرون از جغرافیای اسلام به نمایش می گذارند و پخش خون انسان ها و تبدیل تیغ از یک دست به دست دیگر، باعث انتقال امراض گوناگون می شود".مسئول بخش فرهنگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان علاوه کرد: "با توجه به تحریکات دشمنان و تبلیغات سوء نسبت به مذهب تشیع، موضوع قمه زنی یک سوژه تبلیغاتی شده و علیه مذهب تشیع استفاده می شود و برای مردم نشان می دهند که مذهب تشیع یعنی یک حالت غیر عادی و جنون".او در اخیر صحبت هایش خاطرنشان کرد: "قمه زنی در شرایط فعلی کار درست و مناسبی نیست و جوانان باید از این عملی جدا خوداری نمایند".با این حال حجت الاسلام علی اسود بلال، مسئول مدرسه علمیه امیرالمومنین در گفتگو با خبرنگار آوا بیان کرد: "با توجه به فتوای مراجع تقلید، خصوصا مجتهدینی که با روح زمان و اثر آگاهی دارند، به این نتیجه رسیده اند که قمه زنی و زنجیر زنی های تیغ دار، دور از شاًن عزا داری اباعبدالله است".آقای بلال افزود: "خواهش ما از تمام جوانان عزادار که اظهار ارادت و محبت به آقا اباعبدالله حسین(ع) می کنند، از قمه زنی و زنجیر زنی های تیغ دار بپرهیزند. عاقلانه نیست که ما بهانه ای به دست دشمنانی بدهیم که می خواهند از چهره پیروان امام حسین(ع) وسیله ای برای وهن و توهین به عزادار و مجلس عزای آقا اباعبدالله بسازند".این عالم دین اضافه کرد: در مسأله قمه زنی، فتوای صریح حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی این است که می گوید "من اگر ببینم در مجلس عزا جوانی قمه می زند، با همین حالت خود می روم دست های آن ها را می بوسم و آن قمه را از دست ایشان می گیرم و می گویم اگر این عمل در شرایط فقهایی بوده و چنین فتوایی داده، متناسب به همان وضعیت و شرایط بوده، اما فعلا این قمه زنی به مصلحت عزاداران امام حسین نیست".او ادامه داد: "قمه زنی در شرایط کنونی در مراسم های عزاداری نوع از افراط است و این افراط باعث ایجاد وهن در عزاداری می شود".به گفته وی، قمه زنی با هیچ یکی از شرایط افغانستان سازگاری ندارد.از سوی دیگر حجت الاسلام سید عارف موسوی، یک تن از اساتید مدرسه علمیه امیرالمومنین در گفتگو با خبرگزاری آوا، بیان داشت: "ما در دین اسلام بعضی از معروف ها را داریم و بعضی هم از منکرات، معروف همان چیزی است که قرآن، خدا و پیامبر اسلام می گوید که این عمل را انجام بدهد".وی ادامه داد: "اما بعضی از منکرات داریم که ما را از آن نهی می کند، می گویند این کار حرام است، انجام ندهید، کسی که آن را انجام بدهد، یعنی از امر اسلام سرکشی کرده و فعل حرام را انجام داده است، اما بعضی چیزها واجب است که باید آن را انجام بدهد؛ اگر کسی انجام ندهد، مرتکب گناه می شود".آقای موسوی اضافه کرد: "قمه زنی و امثال این ها، چیزهایی است که ریشه در دین ندارد و بعدا وارد دین شده است. قمه زنی از روی احساسات و عاطفه وارد دین شده است، زمانی که احساسات مردم در زمان عزاداری بالا رفته، خود را زده، یک حادثه رخ داده، بعد آمده اند این را به عنوان یک آموزه در عاشورا مطرح کرده اند".این عالم دین اشاره کرد: "کسانی که در روز عاشورا قمه یا تیغ می زنند، این عمل جنبه شرعی ندارد و بدعت است؛ بدعت یعنی چیزی که از دین نیست، بیاوریم و وارد دین کنیم؛ نه در آیات قرآن آمده که قمه بزن و نه در کدام احادیث پیامبر(ص)".او بیان نمود: "باید در امور دین تعادل را در نظر بگیرم؛ نه افراط کنیم و نه تفریط، اگر مراسم عزاداری را کاملا تعطیل کنیم، این هم درست نیست، چون هرچه داریم از برکت همین عاشورا و مکتب حسینی است که درس عزت و شجاعت را برای ما می آموزد، و افراط هم درست نیست که بیایم با یک کار وهن آلود را در مذهب ایجاد کنیم".حجت الاسلام والمسلمین موسوی خاطرنشان کرد: "فیلم های قمه زنی باعث می شود کسانی که به مذهب تشیع روی می آورند، رو گردان شوند، با این کار وهن در مذهب ایجاد می کنند، اشخاصی که قمه می زنند و از قمه زدن حمایت می کنند، آب به آسیاب دشمن می ریزند". ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 11:05:43 GMT http://avapress.com/vdcfyxdyew6dtja.igiw.html مراسم های عزاداری باعث غفلت از انجام واجبات نشود http://avapress.com/vdccoxqsm2bqp18.ala2.html حجت السلام و المسلمین نعمت الله شیخ زاده در مراسم شب چهارم محرم الحرام در دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان مشهد مقدس گفت: هر کسی که می خواهد به مقام والایی برسد باید نماز را جدی بگیرد.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، مراسم عزاداری شب چهارم محرم الحرام در حسینیه شهید مصباح از سوی نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید.در این مراسم حجت السلام و المسلمین نعمت الله شیخ زاده؛ از علمای جامعه روحانیت امامیه هرات در خصوص اهمیت  و جایگاه نماز در فرهنگ عاشورای امام حسین (ع) گفت: نماز نورانیت درون انسان است و فکر و اندیشه آدمی تا حد زیادی بستگی به نماز دارد.وی افزود: هر چقدر نماز خود را جدی تر و با حضور قلب بیشتر بخوانیم در واقع بینش و افکار ما نورانی تر می شود.شیخ زاده به اهمیت نمار در کلام امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: این امام بزرگوار کلامش این بود که خدایا از بزرگترین و با عظمت ترین نعمت هایی که به من عنایت کردی این است که اجازه دادی تا نام تو را با زبانم جاری بسازم.وی اضافه کرد: این که خداوند به ما اجازه داده است تا به در خانه او برویم و با او راز و نیاز کنیم ، بزرگترین لطف الهی است.این عالم دینی، نماز را به چراغی روشن تشبیه کرد و گفت: اگر نماز در زندگی انسان ها نباشد این زندگی جز ضلالت و تاریکی هیچ ندارد بناء ما باید باطنمان را روشن و ارتباط با خدا را بیشتر کنیم .حجت الاسلام شیخ زاده اظهار داشت: هیچ چیز مادی انسان را آرام نمی کند و آرامش واقعی فقط ارتباط با خداوند است . وقتی با خداوند متعال ارتباط داشتی هم در دنیا و هم در آخرت پایدار و جاوید خواهی بود .وی گفت: امام حسین (ع) در نمازشان بسیار جدی بودند و اکثر سخنرانی های این امام بزرگ بعد از نماز بود چون می خواستند بر اهمیت نماز تاکید کنند.این عالم دین متذکر شد: باتوجه به جایگاه نماز، در دوران معاصر هم اکثر فقها و مراجع تقلید تاکید دارند که در مراسم های عزاداری، از واجبات نظیر نماز غفلت نکنند به طوری که تا نیمه های شب به عزاداری مشغول باشند و صبح نمازشان قضا شود.شیخ زاده گفت: ما فقط برای ادای تکلیف نماز می خوانیم در حالی که باید از دید معصومین (علیهم السلام ) به آن بنگریم و تلاش نماییم که نمازهای ما تاثیر گذار و بازدارنده ازگناه و بیدار کننده باشند. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 08:30:17 GMT http://avapress.com/vdccoxqsm2bqp18.ala2.html مردم به جای قمه زنی و خون ریزی به بیماران نیازمند خون اهدا کنند http://avapress.com/vdcbwgb8zrhbsfp.uiur.html  رئیس شورای علمای شیعه غزنی از جوانان خواست به جای قمه زدن به بیماران نیازمند خون اهدا کنند.حجت الاسلام اصغری؛ رئیس شورای علمای شیعه غزنی با بیان اینکه قمه زنی بنا بر فتوای اکثر فقه ها و مراجع تقلید حرام است، به خبرگزاری آوا گفت: جوانان به جای قمه زنی به بیماران نیازمند خون اهدا کنند،زیرا در قمه زدن خون انسان بی مورد ضایع می گردد.وی گفت: قمه زنی ما را به عنوان انسان های جانی و وحشی به جهانیان معرفی می کند و پس از ایام محرم اگر در گوگل و برخی شبکه های مجازی را رصد کنیم، اکثر عکس ها مربوط به قمه زنی است.این عالم دین تصریح کرد: انتشار عکس های قمه زنی از سوی دشمنان به منظور تخریب وجهه شیعه منتشر می شود، ولی پیام ها و جنبه های مثبت مجالس محرم را اصلا انعکاس نمی دهند ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 04:53:01 GMT http://avapress.com/vdcbwgb8zrhbsfp.uiur.html یزید و شمرها در هر زمان برای نابودی دین اسلام حضور دارند/ دشمن در صدد نفاق افگنی بین مسلمانان است http://avapress.com/vdcjvyevvuqeixz.fsfu.html مسئول مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در زون شمال که همزمان با ایام عزاداری امام حسین(ع) در یکی از مساجد ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ سخن می گفت، خاطرنشان کرد که در هر زمان "یزید" و "شمر"ها برای نابودی دین اسلام حضور دارند. به گفته وی، رسانه هایی که سریال های غیراخلاقی را پخش می کنند؛ قطعا طاغوت های زمان و نیز شمر و یزیدهای عصر حاضر هستند.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سید محمد موسوی، مسئول مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در سمت شمال که در مراسم عزاداری در یکی از مساجد ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ صحبت می کرد، گفت: "همیشه در ایام محرم برای امام حسین(ع) عزاداری گرفته می شود که این مراسم ها فقط به روضه خوانی، سینه زنی و نیز اندک سخنرانی اکتفا می گردد، که متاسفانه کمتر به اهداف اصلی قیام امام(ع) پرداخته می شود".وی با بیان این که ثواب "اشک با شناخت" بیشتر است، در ادامه گفت: "مجالسی که در ایام محرم گرفته می شود، باید بیشتر به حسین شناسی و بصیرت افزایی پرداخته شود و نیز هدف قیام امام که چرا آن نمودند، بیان شود".موسوی در ادامه دلایل قیام امام حسین(ع) اشاره نمود و تصریح نمود: "یکی از دلایل قیام حضرت، بیعت خواهی یزید از او بود".وی در ادامه گفت: "نظر به صلح نامه ای که بین امام حسن(ع) و معاویه به امضا رسیده بود، معاویه نباید بعد از خودش کسی را جانشین انتخاب می کرد، اما معاویه برخلاف آن، یزید را انتخاب کرد".این عالم دین با بیان این که اگر امام حسین(ع) از مدینه خارج نمی شد، یزید امام را در همانجا به قتل می رسانید، در ادامه گفت: "اگر امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه و بعدش به کربلا نمی رفت، خونش در مدینه هدر می رفت و برای زنده نگهداشتن اسلام، اثری نداشت".وی در ادامه علت دوم قیام امام حسین(ع) را نامه های اهالی کوفه بیان کرد و گفت: "در تاریخ تا هنوز به هیچ کس ۱۲ هزار دعوت نامه برای انتخاب وی به حیث حاکم نیامده بود و هنوز هم نیامده و اگر امام حسین(ع) به دعوت نامه ها لبیک نمی گفت؛ عده ای در تاریخ، این کار امام را زیر سوال می برد".موسوی در ادامه به علت سوم قیام امام حسین(ع) اشاره کرده و گفت: "امام حسین(ع) در خطبه خود گفته است: "اني لم أخرج أشراً و لابطراً و لا مفسداً و لا ظالماً و انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي محمد صلي الله عليه و آله". من خروج(قيام) نكردم از براي هوسراني و نه از براي استكبار و خودخواهي و سركشي، و نه از براي فساد و خرابي، و نه از براي ظلم و ستم و بيدادگري! بلكه خروج(قيام) من براي اصلاح امت جدم محمد(ص) می باشد".وی در ادامه تصریح کرد: "اگر امام حسین (ع) قیام نمی کرد؛ از دین جدش هیچ چیز باقی نمی ماند، زیرا در آن زمان، جاهلیت قبل، برگشته بود و نیز شراب و منکرات علنی شده بود. به همین سبب اگر امام حسین قیام نمی کرد؛ دین اسلام قطعا از بین می رفت".مسئول مرکز تبیان در زون شمال با بیان این که ما باید اهداف امام را شناخته و آن را در زندگی پیاده نماییم، در ادامه گفت: "یکی از اهداف آن حضرت، نرفتن زیر بار ظلم است که خداوند متعال نیز در قرآن کریم در این رابطه می‌فرماید: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ (بقرة - ۲۵۶) / وظیفه مسلمانان این است که در مقابل طاغوت ایستادگی نمایند و بعد ایمان به خداوند داشته باشند".وی در ادامه تصریح نمود: "به تعبیری اگر دین را دو نصف کنیم، نصف دین ایستادگی در مقابل طاغوت است و نصف دیگرش، خم شدن در مقابل خداوند و ایمان به او".موسوی هم چنان گفت: "ما در زندگی سه اصل داریم؛ خوراک، پوشاک و خانه، که امام حسین (ع) این سه اصل را برای یک اصل که مبارزه با طاغوت و ظلم بود؛ زیر پا گذاشت".وی با بیان این که در هر زمان یزید و شمرها برای نابودی دین حضور دارند، در ادامه بیان کرد: "رسانه هایی که سریال های غیر اخلاقی را پخش می کنند؛ قطعا طاغوت های زمان و نیز شمر و یزید های عصر حاضر هستند".این عالم دین در ادامه تصریح نمود: "سریال های غیر اخلاقی که از رسانه های ما پخش می شوند، هدف شان فقط ترویج بی حجابی، بی عفتی و بی بندوباری و هم چنان تغییر سبک زندگی اسلامی است".وی با بیان این که دشمن در صدد نفاق افگنی بین مسلمانان است، در ادامه تصریح نمود: "عده ای هستند که با تفرقه اندازی میان شیعه و سنی، می خواهند این دو را به جان هم بیاندازد و جنگ های مذهبی را به وجود بیاورند".آقای موسوی در ادامه گفت: "این نفاق افگنی، دسیسه دشمن است که می گوید: امام حسین مربوط به شیعیان هست. نخیر! امام حسین(ع) تنها مربوط به شیعیان نه، بلکه متعلق به تمام مسلمانان جهان است . ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 09:47:21 GMT http://avapress.com/vdcjvyevvuqeixz.fsfu.html هدف دشمن سرگرم کردن و غفلت نسل جوان است http://avapress.com/vdcc4xqs42bqp18.ala2.html یکی از اهداف دشمن سرگرم کردن، سست کردن و دور کردن نسل جوان از دین است تا با این‌کار بتوانند برنامه‌های خود را به روی آنان پیاده کنند.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، حجت‌الاسلام و المسلمین "سیدجواد وحیدی" مسئول مرکز مهدویت شهر هرات در مراسم عزاداری که از سوی هیات جوانان حضرت علی‌اکبر(ع) جبرییل برگزار شده بود تاکید کرد: جوانان باید قدر مراسم‌های عزاداری امام حسین(ع) را بدانند و به این نکته نیز توجه کنند که حضور در این مجالس، نعمتی از سوی خداوند است.او در ادامه یاداور شد که این مراسم‌ها برای بشر منافع دنیای و اخروی دارد.این عالم دینی در ادامه به بیان برنامه‌های دشمن برای جوان مسلمان پرداخت و تهاجم فرهنگی را یکی از چالش‌های مسلمانان عنوان کرد.وی گفت که دشمن تلاش دارد تا جوان را از دین، امام حسین(ع) و از حیاء و عفت دور کرده و بی‌بند‌وباری و ابتذال فکری و عملی را در میان آنان ترویج کند.به گفته وی ، تمام تلاش دشمن متمرکز شده روی این نکته که جوان را از دین جدا کند. جوان را از حسین جدا کند. جوان را از حیا و عفت دور کند. بی بند و باری و ابتذال فکری و عملی را در بین جوانان ترویج دهد.وحیدی یادآور شد که دشمن برای رسیدن به هدفش بودجه‌های کلانی مصرف کرده و از ابزارهای پیشرفته کار می‌گیرد.به گفته‌ی وحیدی، برخی‌ها می‌پرسند که جدا کردن جوانان و به ابتذال کشیدن آنان چه نفعی برای دشمن دارد. در پاسخ به این افراد باید گفت که دشمن قصد دارد زمینه سست شدن جوان را فراهم کرده و سپس زمینه‌ استعمار را فراهم کند.او در گفته‌هایش به کشور اسپانیا که در گذشته یک کشور اسلامی محسوب می‌شد، اشاره کرد و گفت: اگر امروز به این کشور سفر کنیم، هنوز هم آثار اسلامی و مساجد بزرگ را در شهرهای مختلف آن خواهیم دید که اکنون تبدیل به کلیسا و موزه شده است. اما چطور توانستند مسلمانان اسپانیا را به کفر برگردانند؟مسئول مرکز مهدویت هرات در ادامه گفت که ابزار استفاده شده برای این‌کار، ابتذال فرهنگی بوده است. دشمن با پخش مشروب رایگان و فرستادن زنان زیبا در میان مسلمانان، به هدف‌شان رسیدند. آنان با این‌کار مسلمانان را سست و سرگرم کردند.وحیدی در ادامه تاکید کرد که هدف دشمن در عصر حاضر هم سرگرم کردن جوانان به برنامه‌های مختلف است. به عنوان مثال امروزه می‌بینیم که جوانان به بازی‌های مختلفی چون "کلش" و یا حضور در فضاهایی چون فیسبوک مشغول هستند.وی در تکمیل سخنانش گفت که دشمن با این‌کار زمینه ارتباط محرم و نامحرم، برداشتن حجاب میان محرم و نامحرم(حجاب که فقط چادر نیست. دختر در خانه‌اش و پسر نیز در خانه‌اش و با این برنامه‌های ارتباطی این حجاب را برداشته‌اند) را فراهم کرده است.حجت‌الاسلام و المسلمین وحیدی در ادامه گفت: "فرهنگ ابتذال، بی‌عفتی و بی‌حیایی به نفع ما نیست چون مخالف فطرت ما است. اگر به درون خود مراجعه کنیم و بگوییم که آدم بی‌بند و باری هستیم، فطرت ما می‌گوید که آدم خوبی نیستی".به گفته‌ این عالم دینی، در حال حاضر امکانات و بودجه کافی برای مقابله با این فرهنگ را نداریم اما راه‌حل چیست؟ تنها راه‌حل شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع) است. این مراسم است که ما را از خطرات حفظ می‌کند.برخی از والدین می‌گویند که چطور باید فرزندان خود را تربیت کنیم. وحیدی خطاب به آنان گفت که فرزندان خود را با محبت و مهربانی تربیت کرده و به مجالس عزاداری بیاورید.او همچنین در قسمت دیگری از صحبت‌هایش گفت که "هستند کسانی که در طول سال ممکن است به مسجد نروند اما در ایام محرم، به مجلس عزاداری آمده و برای امام حسین(ع) اشک ریخته و به سینه می‌زنند".حجت‌الاسلام و المسلمین وحیدی در پایان یادآور شد که در روز اربعین و در مسیر راه کربلا جوانان با تیپ‌های مختلف به سمت محبوب در حرکت هستند و به عشق امام حسین(ع) این راه را طی می‌کنند. همین عشق باعث شده تا تمام برنامه‌هایی که دشمن در یک سال پیاده کرده ، نقش بر آب شود. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 05:47:13 GMT http://avapress.com/vdcc4xqs42bqp18.ala2.html قمه زنی و زنجیر زنی نامتعارف با فلسفۀ عزاداری امام حسین(ع) هم‌خوانی ندارد http://avapress.com/vdcizuazut1aw52.cbct.html معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری محرم گفت: زنجیرزنی نامتعارف ، قمه‌زنی و رفتارهایی که باعث جراحت در بدن می‌شود، هرگز با قیام امام حسین (ع) و فلسفۀ عزاداری او هم‌خوانی ندارد و تنها سبب تمسخر و مضحکۀ قیام امام حسین (ع) می‌گردد. به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) ، سرور دانش؛ معاون دوم رییس جمهور در پیامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن دهۀ عاشورا و ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش، اظهار داشت: کربلا به عنوان مظهر عدالت‌طلبی و مبارزه با ستم در طول تاریخ گرامی داشته شده و انسان‌های آزاده در همۀ زمان‌ها و مکان‌ها از آن الهام گرفته‌اند.وی تاکید کرد: به همین خاطر، کربلا اختصاص به یک گروه و یا فرقۀ مذهبی خاص ندارد، بلکه به مثابۀ آوردگاه ظالم و مظلوم و معیاری برای مبارزات حق‌طلبانه و عدالت‌خواهانه مطرح بوده است. بسیارند کسانی که حتی مسلمان هم نبوده‌اند ولی از مبارزات عدالت‌طلبانۀ امام حسین (ع) و یارانش وام گرفته‌اند و به راه و آرمان‌های او تمسک جسته‌اند.دانش افزود: گاندی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رهبران آزادی‌خواه در تاریخ هندوستان گفته بود که درس آزادی و آزادگی را باید از امام حسین(ع) آموخت و در این راستا از او باید پیروی کرد.معاون دوم رییس جمهور علاوه کرد: فلسفۀ قیام عاشورا و انقلاب امام حسین (ع) بسیار واضح و روشن است. او به گفتۀ خودش به منظور اصلاح در دین جدش و جلوگیری از بدعت‌ها و انحرافات و هم‌چنین به هدف مبارزه با ستم قیام کرد و هرگز در این راه تسلیم هیچ خدعه و نیرنگی نشد.بنابراین، بسیاری از خرافات و آیین‌های خرافی دور از منزلت و شأن امام حسین و آیین زندگی او است. با تأسف باید یادآور شد که ما اکنون در برخی از مناطق شاهد رفتارها و حرکت‌هایی هستیم که نه تنها باعث رونق و تثبیت آیین‌های عاشورایی نیست، بلکه کاملا نتیجۀ عکس دارد و سبب وهن عاشورا می‌شود.به گفته وی ، زنجیرزنی نامتعارف ، قمه‌زنی و رفتارهایی که باعث جراحت در بدن می‌شود، هرگز با قیام امام حسین (ع) و فلسفۀ عزاداری او هم‌خوانی ندارد و تنها سبب تمسخر و مضحکۀ قیام امام حسین (ع) می‌گردد.موصوف اضافه کرد: تمام مراجع دینی ما از چنین حرکت‌ها و رفتارهایی منع کرده و ما نیز از همۀ هموطنان خواهشمندیم که به منظور زنده نگهداشتن اصل کربلا و ماجرای قیام امام حسین (ع)، از هرگونه حرکاتی که در شأن آن حضرت و عزاداری وی نیست و سبب تحریک احساسات برادران دینی‌شان و یا سبب توهین به اهداف عالی امام حسین(ع) می‌گردد، خودداری کنند.استاد دانش خاطر نشان کرد: خوشبختانه ذهنیت و باوری که نسبت به امام حسین(ع) و قیام وی در میان هموطنان اهل سنت ما وجود دارد، در هیچ یک از کشورهای اسلامی دیگر وجود ندارد. در افغانستان هر ساله محافل عزاداری از سوی برادران اهل سنت همگام با اهل تشیع در سراسر کشور برگزار می‌گردد و یا آنان در محافل عزاداری حسینی در مساجد و تکایا اشتراک می کنند.به عقیده این مقام ارشد حکومت ، این مسأله ظرفیت بزرگی است که باید قدر آن را دانست و از هر فرصتی استفاده کرد تا چنین باورها و مناسبات نیک میان مردم مسلمان تعمیق و تحکیم بخشیده شود و اخوت اسلامی تقویت گردد.این ذهنیت مثبت و باور اسلامی به قیام امام حسین(ع)، اما حرکت‌های ناسنجیده و خارج از شأن و منزلت عاشورا را بر‌نمی‌تابد و هرگونه حرکت افراطی و تندروانه سبب تخریب چهرۀ عاشورا و تمام اهل تشیع می‌گردد. مهم‌ترین دغدغه‌ای که در سال‌های اخیر وجود دارد و ممکن است در سال جاری تشدید شده باشد، نگرانی از وضعیت امنیتی و تهدیدهای گروه‌های تروریستی و افراطی است. نه تنها حوادث تروریستی تلخ اخیر بر مساجد، بلکه گزارش‌های امنیتی و اوپراتیفی نیز می‌رسانند که ما از این جهت در وضعیت شکننده‌ای قرار داریم.تروریسم کور و افراطیون نه تنها به منظور ضربه زدن به وحدت و اخوت موجود میان مردم افغانستان و نه تنها به منظور چالش ایجاد کردن برای دولت جمهوری اسلامی افغانستان، بلکه به خاطر باورهای غلط و فرقه‌گرایانه‌شان هم که شده سعی می‌کنند تا مراکز مذهبی و محافل برگزاری عاشورا را هدف حملات تروریستی قرار دهند.به همین خاطر، هوشیاری و دقت متولیان مساجد و تکایا بیش از هر زمان دیگر لازم است. اگر نیروهای امنیتی و کشفی ما به صورت شبانه‌روزی تلاش می‌ورزند که از هرگونه مشکل جلوگیری کنند، ولی باز هم سهم گرفتن متولیان مساجد و تکایا و نیز سهم گرفتن یکایک مردم در تأمین امنیت‌شان، شرط اصلی موفقیت است.نامبرده تصریح کرد: خوشبختانه در این راستا دولت جمهوری اسلامی افغانستان و شورای امنیت ملی کشور، پالیسی مهمی را به تصویب رسانده است و هم اکنون در حال تطبیق است. در این پالیسی میکانیزم سهم‌گیری خود مردم در تأمین امنیت مساجد و محافل عزاداری و مراسم مذهبی، به خوبی طرح گردیده است. در این پالیسی مراکزی که تحت تهدید بلند امنیتی قرار دارند، افرادی را به پولیس معرفی خواهند کرد تا در به منظور حفاظت از مراکز و محافل مذهبی در چوکات پولیس قرار گیرند و تسلیح و تجهیز شوند. آقای دانش از تمام مسئولین هیأت‌های مذهبی و محافل عزاداری خواست که از هرگونه حرکتی که سبب مزاحمت و آزار و اذیت مردم می‌شود، جلوگیری کنند . هم‌چنین از تمام هموطنان به خصوص رسانه‌های صوتی و تصویری نیز می‌خواهیم که حرمت ماه محرم و دهه عاشورا را نگه دارند و از نشر مطالب زننده و مخالف ارزش‌های دینی و مذهبی خودداری نمایند.وی همچنین از عزاداران و پیروان امام حسین(ع) خواست در این ایام سوگواری به جای ریختن خون‌شان در جاده‌ها به سوی مراکز مخصوص انتقال خون بشتابند و خون‌های پاک‌شان را تقدیم فرزندان امنیتی خویش و دیگر هموطنان نیازمند‌شان کنند که در جبهه‌های نبرد علیه دشمنان کور دل می‌جنگند و یا در کنج شفاخانه‌ها چشم به راه قطرات خون‌های مردم هستند. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 10:38:27 GMT http://avapress.com/vdcizuazut1aw52.cbct.html تصاویر/برگزاری مراسم عزاداری شب چهارم محرم الحرام در حسینیه شهید مصباح از سوی نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس http://avapress.com/vglhwvnzx23nmxu..f22tdtyz.html ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 06:31:25 GMT http://avapress.com/vglhwvnzx23nmxu..f22tdtyz.html امام حسین(ع) آزادی و عزت واقعی را زنده کرد، نه آزادی غربی که انسانیت را به لجن کشانده است http://avapress.com/vdcgzz9qyak9nt4.rpra.html سخنرانان در چهارمین روز مراسم عزاداری امام حسین(ع) در مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل، تأکید کردند که امام حسین(ع) برای جهانیان آزادی وعزت واقعی را به ارمغان آورد، نه آن آزادی بی قید و شرط غربی ها که با اشاعه فساد و فحشا، امروز انسانیت را به لجن کشانده است.به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا) چهارمین جلسه عزاداری به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع)، با حضورعلما، جوانان و سایر عاشقان و دل باختگان خاندان اهل بیت(ع)، از سوی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.حجت الاسلام و المسلمین سید عارف موسوی، استاد مدرسه امام امیرالمومنین(ع) دراین محفل معنوی به برخی از خدمات ارزنده امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: "اولین خدمت امام در جامعه اسلامی حفظ ایمان و باورهای مردم بود".به گفته این عالم دینی، امام حسین(ع) در شرایطی قرار گرفته بود که حلال خدا، حرام و حرام خدا، حلال شده بود؛ لذا بر امام واجب بود که اقدام کند؛ شریعت نبوی را در مسیر اصلی آن سوق داده، بدعت ها را از جامعه بردارد و اذهان مردم را روشن نماید.به عقیده این آگاه دینی و اجتماعی، دومین وظیفه امام در برابر خداست و آن، این که باید در چنین شرایطی از دین خدا حفاظت کرده و چهره اصلی حاکم جور و ستم یزید ابن معاویه را به مردم نشان دهد و نگذارد ارزش های اسلامی در سایه حکومت شوم وی نابود شود.حجت الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: "احیای مجدد ارزش ها، زنده کردن فطرت خفته مسلمانان و سنت رسول خدا، اعاده امر به معروف و نهی از منکر، از کارنامه ها و برنامه های مهم حضرت امام حسین(ع) در نهضت عاشورا است".به باور این فعال دینی، حضرت امام حسین(ع) نهضتی را تأسیس کرد که موج آن پس از حادثه کربلا، جنبش ها و انقلاب های زیادی را در طول زمان به وجود آورد.عارف موسوی همچنان اظهارداشت: "امام حسین(ع) برای جهانیان آزادی وعزت واقعی را به ارمغان آورد، نه آن آزادی بی قید و شرط غربی ها که با اشاعه فساد و فحشا، امروز انسانیت را به لجن کشانده است".استاد مدرسه امام امیرالمومنین اضافه کرد: "تشکیل حکومت برابری و مساوات، عدالت طلبی، ظلم ستیزی و ذلت ناپذیری، از اهداف عمده و مهم امام حسین(ع) بود که در جهت تحقق آن از تمام هست و بود خود گذشته و عزیزترین داشته های دنیای خود(جوانان و اهل وعیالش) را در طبق اخلاص گذاشت".حجت الاسلام والمسلمین عارف موسوی در پایان تذکر داد که مراسم های عاشورا نباید به عزاداری صرف خلاصه شود، بلکه باید جنبه آموزشی و فکری این نهضت در نظر گرفته شود و از چهره واقعی عاشورا پرده برداری شود.سید حسین حسنی، از دیگر سخنرانان این محفل نیز گفت، امام حسین(ع) یگانه آزاد مرد و بزرگترین آموزگار بشر بود که آزادی واقعی را تفسیر و فرهنگ اسلا ناب را احیا کرد.او به ویژگی های قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: "احیای اصل امر به معروف و نهی از منکر، تسلیم نشدن و مقابله با ظلم، پاسداری از نظام الهی، توجه نکردن به نصیحت دنیا پرستان، ایمان به خدا، اهمیت دادن به نماز، پذیرش مرگ شرافت مندانه و سرکوب دشمنان، از عمده ترین ویژگی های نهضت عاشورا به شمار می رود".او همچنان ابراز داشت: امروز دنیای غرب از مکتب حسینی می ترسد، زیرا می داند پیروان نهضت عاشورا اسلام ناب را دنبال می کند، وگرنه عرب های خواب رفته و هوس ران و مزدوران بیگانه، هیچ به درد اسلام نمی خورند.این آگاه دینی تأکید کرد که مسلمانان واقعی، نه تنها در ایام عاشورا، بلکه باید همیشه با تأسی از مکتب امام حسین(ع) و تا روز قیامت، در برابر یزیدیان زمان مبارزه کنند و پایه های اعتقاد و باورهای دینی و اسلامی را مستحکم و استوار نگه دارند. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 08:45:28 GMT http://avapress.com/vdcgzz9qyak9nt4.rpra.html با شناخت سیره و منش ائمه معصومین (ع) دچار افراط و تفریط نمی شویم http://avapress.com/vdcawwn6e49nmy1.k5k4.html اگر به دنبال تحقیق و تفحص امور دینی و اساسی خود نرویم و از همه مهم تر معرفت واقعی از پیامبر (ص)، ائمه معصومین(ع) و سیره و منش آنها کسب نکنیم، در عملکرد خود دچار افراط و تفریط می شویم. به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، مراسم عزاداری شب چهارم محرم الحرام در حسینیه شهید مصباح از سوی نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس با حضور اقشار مختلف مردم برگزار گردید. در این مراسم ، سید جواد حسینی یکی از اعضای بخش دانشجویان مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان با بیان این که شیری که در کودکی خوردیم با عشق امام حسین (ع) بوده، افزود: یا حسین هایی که پدران ما می گفتند در تک تک سلول های ما وجود ریشه ای دارد. حسینی اعتدال را یکی از نکات مهم زندگی خواند و گفت: اسلام، دین اعتدال است آنچنان که خداوند در آیه (۱۴۳) از سوره بقره می فرماید: "و همان گونه [ که شما را به راه راست هدایت کردیم ] شما را امتی میانه [ و معتدل و پیراسته از افراط و تفریط ] قرار دادیم تا [ در ایمان ، عمل ، درستی و راستی ] بر مردم گواه باشید و پیامبر هم گواه بر شما باشد." این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: اگر در تک تک کار های زندگی روزمره خودمان اعتدال مورد توجه قرار بگیرد قطعا خیلی از مشکلات رفع می شود همانطور که رسول خدا در راه و روش خود اعتدال را در پیش می گرفت و آن را در جامعه بر قرار می ساخت. نامبرده تصریح کرد: ما شیعیانی هستیم که مسلمانی و شیعه بودن را به ارث بردیم و اگر به دنبال تحقیق و بایدها و نبایدها نرویم و از همه مهم تر معرفت واقعی از پیامبر (ص)، ائمه معصومین(ع) و سیره و منش آنها کسب نکنیم، در عملکرد خود دچار افراط و تفریط می شویم. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 12:21:03 GMT http://avapress.com/vdcawwn6e49nmy1.k5k4.html عاشورا، وحدت در سایه عقلانیت http://avapress.com/vdciruaz3t1aw52.cbct.html رئیس جمهور اشرف غنی در دیدار با شماری از علمای اهل تشیع و تسنن گفت که ارادۀ جدی برای تجلیل از عاشورا از سوی علمای جعفری و حنفی وجود دارد.آقای غنی از علمای کشور خواست تا رفتار و سیرت حضرت امام حسین(ع) را به شکل درست به مسلمانان برسانند.او گفت که به منظور تجلیل از مراسم عاشورا در فضای امن، یک کمیسیون مشترک امنیتی ایجاد شده است.رییس جمهور خطاب به دشمنان مردم افغانستان گفت:"دشمنان اسلام باید بدانند که نمی توانند وحدت مردم ما را خدشه دار و مانع فعالیت های مذهبی ما شوند".در همین حال، محمد محقق؛ معاون دوم ریاست اجرایی نیز در جمع علما، امام حسین(ع) را مربوط به تمام دنیای اسلام خواند و تأکید کرد که عاشورا آنگونه که شایسته است، باید تجلیل شود.به گفته وی، چهره امام حسین(ع) نیز آنگونه که هست، باید معرفی شود و نباید با زنجیرزنی ها و قمه زنی ها، باعث وهن اسلام و مکتب امام حسین(ع) شویم.انتظار می رود این دیدار در فضای مسموم و سنگین کنونی که در پی نفوذ گروهک های تکفیری و تروریستی و شیوع خزنده و زیرزمینی اعتقادات و قرائت های انحرافی و افراطی از اسلام اصیل و انقلابی به منظور ایجاد تنش و تفرقه میان مذاهب و نحله های اسلامی شیعه و سنی در افغانستان، به میان آمده، برخلاف آرزوی تروریست ها، تکفیری ها و حامیان منطقه ای آنها، عاشورا را به محوری برای وحدت و همبستگی اسلامی مردم افغانستان اعم از شیعه و سنی بدل کند.این ظرفیتی است که قویا در دل جریانی به نام عاشورا وجود دارد. همان گونه که در روز عاشورای سال ۶۱ هجری در سرزمین کربلا، حتی نمایندگانی از ادیان و نحله های اعتقادی و مکاتب فکری خارج از اسلام نیز در کنار امام حسین علیه السلام حضور داشتند و در به فرجام رساندن آن حماسه هماره زنده و جاودانه، نقش خود را به بهترین وجه ممکن، ایفا کردند، امروز نیز عاشورا می تواند به مثابه ریسمان محکم الهی، مبنا و زمینه ای برای اتحاد و همگرایی مذاهب اسلامی و حتی ادیان غیر اسلامی قرار بگیرد و این تنها راهی است که می تواند دشمنان قسم خورده اسلام را از ضربه زدن و بدنام کردن این دین حنیف و خشونت پرهیز، سرخورده و ناامید و ناکام سازد.شیعه و سنی هردو به یک اندازه به عاشورا و امام حسین علیه السلام تعلق دارند و نهضت عاشورا، به همان میزان که به پویایی و زندگی و جهانگیر شدن مکتب سرخ تشیع، کمک کرد، به کلیت اسلام و جامعه مسلمانان نیز از آن تاریخ تا امروز و تا همیشه، این خدمت بزرگ را انجام داد تا از انحراف و ابتذال و فساد و افراط گرایی و خوانش های مجعول و مجهول از اسلام، برای همیشه رهایی یابند.نهضت عاشورا به همه ما به عنوان پیروان دین حنیف آخرین پیامبر صل الله علیه و آله، به مثابه معیاری برای تشخیص حق از باطل، این امکان را اعطا کرد که هرگز مرعوب قدرت یزیدهای زمان نشویم و هرگاه احساس شود که دین، در خطر انحراف و ابتذال و فساد قرار دارد، به حکم خدا باید قیام کرد و در برابر جریان های معارض با اسلام با تمام توان ایستاد.در حال حاضر، این رسالت مهم و تاریخی، نه با قمه زدن و زنجیرزدن و نمایش های افراطی و انحرافی زیر نام عزاداری و تکریم و بزرگداشت شهدای عاشورا که با ایجاد وحدت و وفاق میان شیعه و سنی به منظور ایستادگی متحدانه و مشترک در برابر تهدیدهای ناشی از جریان های نوظهور یزیدی مانند تکفیری گری، تروریزم، افراط و وهابیت بی ریشه، قابل اعمال و پیگیری است.پس با استفاده از این فرصت استثنایی و مهم، در سایه عقلانیت و رویکردی عقلانی و آگاهانه به عاشورا، با پرهیز از هرگونه افراط و تفریط، می بایست به گونه ای عمل کرد که این رویداد مهم تاریخ اسلام، به الگو و زمینه ای برای اتحاد و برادری شیعه و سنی بدل شود و از سوی دیگر، مانع از بهره برداری تبلیغاتی تروریست ها، تکفیری ها و دستگاه های تبلیغاتی همسو با آنها از مراسم عاشورایی بر علیه فرهنگ و پیام مکتب جاودانه عاشورای حسینی گردد.علمای دینی از هر دو مذهب شیعه و سنی، روشنفکران، قلم به دستان و نخبگان جامعه مسلمان و جهان اسلام، در این میان،‌ نقشی کلیدی و مهم دارند. آنها باید در این برهه حساس و حیاتی، در رسالتی که یقینا منبعث از رسالت بزرگ حسینی در عاشورای سال ۶۱ خواهد بود، رهبری این جریان اعتدال گرا، اصلاح گر و وحدت بخش را بر عهده بگیرند و در برابر افراط و تکفیر و ابتذال و انحراف، ایستادگی کنند. ]]> آئین و اندیشه Mon, 25 Sep 2017 15:55:52 GMT http://avapress.com/vdciruaz3t1aw52.cbct.html