خبرگزاری صدای افغان (آوا) - پربيننده ترين عناوين فرهنگی هنری :: نسخه کامل http://avapress.com/Culture_art Sun, 26 Mar 2017 16:30:37 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://avapress.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری صدای افغان(آوا) http://avapress.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری صدای افغان(آوا) آزاد است. Sun, 26 Mar 2017 16:30:37 GMT فرهنگی هنری 60 افغانستان در چاپ و نشر کتاب به خودکفایی رسیده‌است http://avapress.com/vdcf11dyxw6dmva.igiw.html ناشران و کتاب فروشان از رشد قابل توجه صنعت چاپ طی یک و نیم‌دهه گذشته‌ در کشور خبر داده می‌گویند که در حال حاضر افغانستان از نظر چاپ و نشر کتاب به خودکفایی رسیده‌است. اجمل عازم، معاون اتحادیه سراسری ناشران و صاحب امتیاز انتشارات عازم در گفتگو با آوا یادآور شد که در یک‌ونیم دهه‌گذشته ناشران افغانی دست آوردهای فراوانی در قسمت چاپ و نشر کتاب داشته‌اند. آقای عازم با بیان‌اینکه افغانستان در حال حاضر در صنعت چاپ، نشر و ترجمه به خودکفایی رسیده‌است، افزود که هم‌اکنون انواع کتاب با کیفیت کاغذ عالی و قیمت مناسب در کشور طبع می‌شود و نویسندگان دیگر نیاز ندارند تا برای چاپ آثار شان به‌بیرون از کشور مراجعه کنند. عازم یادآور شد که کتاب فروشان نیز اکنون تمام کتاب‌های مورد نیاز مردم را در داخل کشور به‌چاپ می‌رسانند و مراجعه آنان به خارج از کشور به صفر تقرب کرده‌است. عازم تصریح کرد که شرکت‌های چاپ داخلی توانایی چاپ هرگونه مواد چاپی در کشور را داشته و از ماشین‌های مدرن چاپی جهان استفاده می‌کنند. صاحب امتیاز انتشارات عازم، هم‌چنان از رشد صنعت ترجمه در کشور خبر داد. او اما در قسمتی از سخنان خود از بی‌توجهی دولت به ناشران انتقاد کرد و افزود که ناشران کشور با مشکلاتی مانند عدم حمایت دولت، نبود مکان، نبود اقتصاد، نبود مارکیت و دیگر چالش‌ها مواجه اند. او تاکید کرد که اگر دولت به این مشکلات ناشران توجه‌نکند، این دست‌آورد دولت بار دیگر با رکود مواجه خواهد شد. در همین حال شمار دیگر از ناشران از چاپ اسناد دولتی در بیرون از کشور انتقاد کرده‌ می‌گویند؛ با وجود اینکه کیفیت چاپ در کشور خیلی افزایش یافته‌؛ اما اسناد اکثر وزارت خانه‌ها و ارگان‌های دولتی در بیرون از کشور چاپ می‌شوند. میرزایی مسوول انتشارات تاک در گفتگو با (آوا)، اسناد دولتی را از جمله محرمات عنوان کرده افزود: زمانی که شرکت های داخلی توانایی چاپ با کیفیت خوب آن را دارد، نباید در خارج از کشور چاپ شوند. ناشران در حالی از چاپ اسناد دولتی در بیرون از کشور شکایت دارند که رئیس جمهور غنی پیش از این دستور داده بود که از این پس تمام کتاب‌های دوره مکتب در داخل کشور به چاپ برسد. ]]> فرهنگی هنری Sat, 25 Mar 2017 07:17:52 GMT http://avapress.com/vdcf11dyxw6dmva.igiw.html نوروز ریشه توحیدی دارد نه تاریخی و آتش پرستی http://avapress.com/vdcgqy9q7ak9wu4.rpra.html همه ساله با فرا رسیدن سال نو خورشیدی ، مباحثی پیرامون حلیت و حرمت برگزاری جشن های نوروزی، مطرح می شود و طرف های مخالف، همدیگر را به باد حمله و چه بسا استهزا، تکفیر و تحریم می گیرند.به گزارش خبرگزاری صدای افغان (آوا)٬ گفتمان آزاد دانشجویی تحت عنوان "اسلام و نوروز"با حضور آقای داکتر محمد صالح مصلح استاد دانشگاه بلخ و تعدادی از دانشجویان، از طرف دفتر فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در شهر مزار شریف (ولایت بلخ ) برگزار گردید.داکتر محمد صالح مصلح ضمن تبریکی سال نو خورشیدی در تشریح چگونگی قانون گذاری در اسلام٬ گفت: منابع قانون گذاری اسلام شامل چهار منبع قرآن، سنت، اجماع و عرف می باشد اما در برخی موارد به قوانین ادیان گذشته نیز وجود دارد به طوری که با آمدن دین اسلام ، پیامبر یا مسئله را درست دانسته و بالای مسلمان ها فرض گردانید مانند روزه و قصاص و یا حرام دانست مانند خوردن شراب که در ادیان گذشته جواز داشت و یا اینکه در برابر آن موضوع سکوت نموده است.مصلح افزود: در برابر امری که دین اسلام سکوت کرده است، در مذهب حنفی، آن امر جواز دارد و طبق ادیان گذشته، مسلمانان نیزمی توانند عمل نمایند.داکتر مصلح به فلسفه تاریخی نوروز اشاره نموده گفت:"نظر به روایت تاریخی، تجلیل از نو روز در زمان زرتشت شروع گردیده و نظر به آیه قران کریم که می فرماید: "ما به هر قومی از زبان خودشان برای شان پیامبر قرار دادیم" می توانیم نتیجه بگیریم که زرتشت نیز پیامبر قوم خود بوده است.وی در ادامه خاطر نشان کرد: دین زرتشت قبل از ظهور دین اسلام وجود داشته است. اما بعد از آن جمشید پادشاه وقت، در نوروز مردم سر زمین فارس را از ظلم طهماسب رهانید و به یکتا پرستی دعوت کرد. پس بناً تجلیل نو روز منشا توحیدی دارد نه تاریخی و آتش پرستی.کارشناس برنامه در ادامه به اختلاف تجلیل از نوروز در میان اقوام و مذاهب داخل کشور اشاره نموده تاکید کرد: اختلاف در تجلیل از نوروز ٬ اختلافی به لحاظ جغرافیایی و سیاسی است نه دینی و مذهبی.مصلح بیان داشت: قبل از تمدن اسلام دو امپراطوری وجود داشت، یکی فارس و دیگری روم. اکثر ممالک جز جزیره العرب، تحت تسلط تمدن فارس بود. از همین خاطر این پیشرفت را مردم جزیره العرب نمی توانستند تحمل کنند و نمی خواستند که امپراطوری فارس پیشرفت نماید.وی ادامه داد: زمانی که سپاه اسلام به ایران حمله کرد اکثر مردم عرب به خاطر انتقام های شخصی و خالی کردن عقده های خود دست به ویران گری و سرنگونی امپراطوری فارس زدند و از همین سبب به خاطر از بین رفتن فرهنگ تجلیل از نو روز، که مربوط به ایرانیان قدیم هست، می گویند نو روز مال آتش پرستان است.داکترمصلح هم چنان گفت : اگر ما به تاریخ خوب دقت کنیم درمی یابیم که دین زرتشت اصلا دینی آتش پرستی نبوده بلکه آنها آتش را مقدس می دانند اما دین شان توحید و یک تا پرستی بوده است.وی هم چنان گفت: اگر ما خارج از دین به اسلام نگاه کنیم، چرخیدن و نماز خواندن به دور یک خانه که از گل و خشت است کاملا بیهوده به نظر می رسد و این مفهوم را می رساند که ما خدا را به یک مکان قید کردیم و مختص به یک جا ساختیم، در صورتیکه خدا لا مکان است.وی اضافه کرد: اما در داخل اسلام این یک امر مقدس شمرده می شود پس آتش هم در نظر زرتشتی ها یک نماد مقدس است نه اینکه آن را به عنوان خدا پرستش نمایند. در نتیجه در دین زرتشت ٬ آتش پرستی وجود نداشته که این عید نیز متعلق به آنها باشد.وی با اشاره به روایتی از انس ابن مالک که مستمسک مخالفین نوروز است ٬ گفت : بر اساس این روایت زمانی که پیامبر(ص) به مدینه آمدند، عده ای از مردم مصروف خوشحالی و سرور خاصی بودند. وقتی پیامبر پرسید که این چه روزی است؟ آنها گفتند: که دو روز بین این مردم به عنوان روز خوشی و عید برشمرده می شود که یکی "مهرگان" و دیگری "نی روز" یا همان نوروز است. پیامبر خدا فرمودند: من به جای این دو روز به شما اعیاد عید قربان و فطر را عید اعلام می کنم. به همین دلیل بعضی از علما تجلیل از نو روز را نظر به این روایت٬ حرام می دانند.استاد مصلح با بیان اینکه این روایت خبر واحد و ضعیف است٬ بیان داشت: در مذهب اهل سنت خبرواحد به خبری گفته میشود که راوی آن حدیث فقط یک نفر باشد و دیگران از زبان او نقل می کنند و زمانی که خبر واحد در تعارض با رفتار جمعی قرار بگیرد ٬ کنار گذاشته می شود و عمل بر رفتار اجتماعی درست می باشد.مصلح ادامه داد: شاید پیامبردر شرایطی خاص به یک نفر این موضوع را ذکر کرده باشد اما اگر اهمیت داشت پیامبرخدا حتما آن موضوع را در بین همه مردم ذکر می نمود. در عین حال راوی موضوع تجلیل از نوروز هم فقط یک نفر می باشد.وی هم چنان به دلیل دیگری از تحریم نوروز اشاره نموده٬ گفت : عده ای به این باور هستند که در شب و روز نوروز عده ای از مردم دست به گناه می زنند و باعث فساد در جامعه اسلامی می شود اما اگر قرار است نو روز به این دلیل تحریم شود، پس در شب و روز عید قربان و فطر نیز عده ای مرتکب گناه می شوند و این دلیل عاقلانه ای نیست.وی نو روز را یک فرصت خوب برای جامعه دانسته گفت : اگر دولت اسلامی ، پلان های منظم برای بهبود جامعه در دست بگیرد و نوروز را برای بلند بردن فروشات داخلی و هم چنان تقویت گردشگری برنامه ریزی کند، می تواند بهترین منفعت را کسب نمایند.وی هم چنان گفت: نو روز بهترین فرصت برای ایجاد صله رحم با خویشاوندان و دست گیری از نیازمندان و فقرا می باشد.در قسمت بعدی گفتمان ٬‌ اشتراک کننده ها نیز نظریات خود را با همدیگر شریک ساختند.سید سجاد موسوی درباره علت حرام شمردن نوروز گفت: اکثر علمای آگاه ٬ تجلیل نو روز را جواز می دهند. اما آنهایی که در چند دهه اخیر در کشورهای دیگر بودند و آب و نان شان از آنجاها تامین می شود، تجلیل نو روز را حرام می دانند.سید رضا موسوی یکی دیگر از اشتراک کننده های برنامه در مورد روایت منسوب به پیامبر که عید فطر و قربان را به جای نوروز معرفی کرده اند٬ گفت : هیج عالم و مفتی آگاهی، از کلمه ابدال فتوای حرام را ثابت کرده نمی تواند .گفتنی است گفتمان آزاد دانشجویی هر جمعه ساعت ۹ و نیم قبل از ظهر با موضوعات مختلف از طرف دفتر تبیان در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ برگزار می گردد. ]]> اجتماعی Sun, 26 Mar 2017 05:11:29 GMT http://avapress.com/vdcgqy9q7ak9wu4.rpra.html رسانه ها باید به جای نشر برنامه های مبتذل و بیهوده نمایش دهنده واقعیت های عینی باشند http://avapress.com/vdcd9n0fzyt0s56.2a2y.html رییس اسبق تیاتر ملی افغانستان از اصحاب رسانه به خصوص تلویزیونها نیز خواست که بجای برنامه های مبتذل، گمراه کننده و غیر مفید، نمایش نامه هایی را نشر کنند که بیان کننده واقعیت های جامعه و درعین حال آموزنده است.به گزارش خبرگزاری آوا، عبد الغفور شریعتی؛ رییس اسبق تیاتر ملی افغانستان در آستانه روز جهانی تیاتر اظهار داشت: نمایش نامه های کمیدی و تراژیدی که به صورت عملی توسط هنرمندان اجرا می شود در حقیقت انعکاس دهنده واقعیت های عینی یک جامعه همراه با انتقادات و پیشنهادات سازنده و سالم است که در تحول و چگونگی ساختار اجتماع نقش ارزنده دارد.آقای شریعتی همچنان گفت: تیاتر جزء فرهنگ کهن جامعه بشری و دارای ابعاد گسترده ای است که در زندگی اجتماعی نقش سازنده و حیاتی دارد.به باور او، هر آنچه در جامعه اتفاق می افتد از طریق تیاتر به صورت هنرمندانه پردازش و تقویت گردیده و بسیاری از مشکلات به صورت نمایش کمیدی یا تراژیدی بیان می شود.وی در ادامه به تاریخچه تیاتر نیز اشاره کرد و گفت: تیاتر از جمله هنرهای اولیه در زندگی بشر است که ۱ هزار و ۵ صد سال پیش از میلاد در یونان باستان ابداع شد و پس از آن در سطح جهان گسترش پیدا کرد.به گفته او، تیاتر همواره از هنرهای مفید و کم هزینه ای بوده است که در طول تاریخ توانسته است بشریت را درعرصه های مختلف راهنمایی کرده و کمی و کاستی های موجود در هر جامعه را در قالب نمایش به مردم ارائه کند.به گفته آقای شریعتی٬ متاسفانه هنر تیاتر در افغانستان همواره به عنوان جزیی از فرهنگ بومی مانند سایر فرهنگهای ملی مظلوم بوده و از جایگاه خوبی برخوردار نبوده است هر چند دانشکده ای در دانشگاه کابل به نام هنرهای زیبا وجود دارد اما نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.به گفته وی، در حال حاضر افغانستان در یک حالت قرار دارد که نه تنها تیاتر بلکه تمام مسائل فرهنگی نه از سوی دولت و نه هم از سوی ملت مورد توجه لازم قرار نمی گیرد، این در حالی است که به گفته شریعتی تیاتر در اکثر کشورهای دنیا نشان دهنده فرهنگ قوی یک ملت است.او، بابیان اینکه فضای موجود در کشور به گونه ای است که حتی فرهنگیان نیز انفعالی عمل می کنند٬ افزود: اگر قرار باشد فرهنگ و فرهنگیان در افغانستان تقویت شود دولت باید بودجه خوبی را در اختیار وزارت اطلاعات و فرهنگ قرار دهد تا این وزارت تمام بخشهای فرهنگی از جمله تیاتر را حمایت کند و هنرمندان بتوانند دست آوردهای خوبی را داشته باشند.شریعتی تاکید کرد: در شرایط کنونی، تقویت هنر تیاتر در افغانستان یک ضرورت است، زیرا افزون بر اینکه تیاتر به صورت مسلکی آن حاوی انتقادات سالم و پیشنهادات مفید برای کار گزاران حکومتی می باشد یک نوع تفریح ذهنی برای مردم رنج دیده کشور نیز می باشد.او همچنان گفت: توسعه هنر تیاتر، برای آینده افغانستان و صلح در کشور موثر است و حتی می تواند پیامی زنده و گویا برای مخالفین مسلح داشته باشد مبنی بر اینکه جنگ و خون ریزی، انفجار و انتحار و گرفتن جان افراد بی گناه راه حل مشکلات سیاسی و اجتماعی نیست.به گفته او، هنر تیاتر می تواند برای ملتی که سالها رنج کشیده است ایجاد تنوع کرده و امیدواری ایجاد کند و درعین حال افکار و اندیشه ها را از جهت منفی به سوی مثبت سوق دهد.او، در پایان از اصحاب رسانه به خصوص تلویزیونها نیز خواست که بجای برنامه های مبتذل، گمراه کننده و غیر مفید، نمایش نامه هایی را نشر کنند که بیان کننده واقعیت های جامعه و درعین حال آموزنده است. ]]> فرهنگی هنری Sun, 26 Mar 2017 11:18:43 GMT http://avapress.com/vdcd9n0fzyt0s56.2a2y.html