خبرگزاری صدای افغان (آوا) - آخرين عناوين آئین و اندیشه :: نسخه کامل http://avapress.com/Religion Thu, 19 Oct 2017 21:08:22 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://avapress.com/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط خبرگزاری صدای افغان(آوا) http://avapress.com/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام خبرگزاری صدای افغان(آوا) آزاد است. Thu, 19 Oct 2017 21:08:22 GMT آئین و اندیشه 60 یکی از اثرات نماز جماعت، ایجاد محبت و وحدت میان مسلمانان است/ باید اهمیت نماز را درک کرده و با تأسی به امام حسین(ع)، به آن عمل کنیم http://avapress.com/vdcgzq9qnak9nu4.rpra.html در گفتگوی آزاد گفتمان علمی پژوهشی جایگاه نماز در نهضت حضرت امام حسین(ع)، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله ذکی، عضو شورای ائمه مساجد و حسینیه های شهر کابل و عضو علمی مسلکی تعلیمات اسلامی وزارت معارف، ضمن قدردانی از موضوع گفتمان و اثرات مثبت آن در جامعه، به خصوص میان قشر جوان و تحصیل کرده، گفت: "برپایی نماز در ظهر عاشورا آن قدر زیبا است که نمونه اش تاکنون دیده نشده است".به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، به گفته این عالم دینی، نماز در مکتب امام حسین(ع) آن چنان اهمیت دارد که در روز عاشورا با وجود این که تا ختم جماعت، تعدادی از یارانش شهید می شود، اما بقیه با عشق و علاقه سینه در برابر تیر دشمن سپر می کنند و از امام دفاع می کنند.ذکی افزود: "در سلام نامه امام حسین(ع) نیز می خوانیم که اشهد انک قد اقمت الصلاۀ و اتیت الزکوۀ و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر و جاهدت فی الله حق جهاده، امام حسین(ع) با نماز ظهر عاشورا کاری کرد که تا قیامت، مسلمانان شهادت می دهند که یا حسین تو بودی که نماز را بر پا داشتی، امر به معروف و نهی از منکر کردی و در راه خدا جهاد نمودی".وی اظهارداشت: نماز از اولین ضروریات دین مقدس اسلام است که حیات ارزش های دیگر به زنده بودن آن بستگی دارد و امام حسین(ع) نیز در شرایطی قیام کرد که نماز در معرض خطر قرار گرفته بود".به عقیده ذکی، امروز بر ما لازم است که اهمیت نماز را درک کرده و آن گونه که دستور داده شده است و با تأسی به امام حسین(ع)، به آن عمل کنیم.او به حدیثی از امام صادق(ع) در این زمینه اشاره کرد و گفت: آن حضرت فرموده است کسانی که نماز را سبک می شمارند، شفاعت ما اهل بیت نصیب آنان نخواهد شد.حجت الاسلام و المسلمین ذکی همچنان تأکید کرد که نماز باید در اول وقت خوانده شود و در ضمن به جماعت ادا شود که ثواب مضاعف دارد.به گفته وی، نباید مسلمانان در مسئله عدالت خیلی سخت گیری داشته باشند، زیرا از لحاظ فقهی، فقط ظاهر الصلاح بودن امام جماعت کافی است تا پیش نماز مردم باشد.طاهر احمدی از دیگر سخنران این بخش از گفتمان مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان، به اسرار اجتماعی نماز اشاره کرد و گفت: هر پدیده و هر حکمی از احکام الهی، به خصوص نماز، دارای اسرار فردی و اجتماعی است.به گفته او، اولین اسرار اجتماعی نماز، ایجاد وحدت و یگانگی میان امت اسلامی است، برگزاری نماز به جماعت و در وقت معین، بیان گر هماهنگی و انسجام مسلمین می باشد. وی ادامه داد: "دومین اثر اجتماعی نماز از بین بردن طبقات و فاصله های اجتماعی است. این در حالی است که در جوامع مادی گرایان، طبقات اجتماعی گوناگونی وجود دارد و راه بیرون رفت از این مشکل بسیار کم است، اما در جوامع اسلامی اگر این آفت هر از گاهی به وجود بیاید، راه بیرون رفت از آن نیز وجود دارد".احمدی تأکید کرد که در نزد خداوند، تمام بشر اعم از غنی و فقیر، عالم و جاهل و سیاه و سفید، مساوی هستند و تنها تفاوت در داشتن تقوی است که آن هم از راه اقامه نماز درست به دست می آید.به گفته او، سومین اثر اجتماعی نماز این است که انسان را از گناه و معصیت دور می کند و هچنین حس اطاعت و فرمان برداری را تقویت می نماید". این عالم دینی ادامه داد، اخلاص و باورمندی از دیگر آثار اجتماعی و فردی نماز است که انسان را از انگیزه های پست و ریا نجات می دهد.در ادامه داکتر بیک، از حکومت وحدت ملی سخت انتقاد کرد و گفت، این حکومت زمینه از بین بردن ارزش ها و آوردن فساد را فراهم کرده است.او با اشاره به این که گروه ها تروریستی با حمله بر مساجد، انگیزه حضور مردم در اماکن مقدس را گرفته است، افزود: "اگر حکومت می خواهد شعارهای اسلامی و نماز زنده باشد، باید چند تن از اهالی هر مسجد را مسلح کند تا در برابر دهشت افگنان ایستادگی کنند و نگذارند مراسم های عبادی را کم رنگ بسازند". ]]> آئین و اندیشه Thu, 19 Oct 2017 13:33:49 GMT http://avapress.com/vdcgzq9qnak9nu4.rpra.html اکثر پیش آمدهای ناگوار در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان، ناشی از بی توجهی به نماز است http://avapress.com/vdcfxydyjw6dtea.igiw.html گفتمان علمی پژوهشی تحت عنوان جایگاه نماز در نهضت حضرت امام حسین(ع)، با حضور علما، روحانیون، استادان دانشگاه، دانشجویان و فرهنگیان، از سوی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل برگزار شد.به گزارش خبر گزاری صدای افغان(آوا)، کارشناسان این گفتمان پیرامون اهمیت نماز از منظر قرآن و اهل بیت(ع)، پیامدهای کاهلی در نماز، اثرات نماز اول وقت، راهکارهای ایجاد علاقه برای برپایی نماز اول وقت و همچنین عناصر و جریان های موظف به تبلیغ و ترویج اقامه نماز اول وقت صحبت کردند.حجت الاسلام و المسلمین سید محمد هاشمی، مسوول مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در ولایت هرات و یک تن از کارشناسان این گفتمان، در رابطه با جایگاه نماز در عاشورا گفت: "هدف امام حسین(ع) از برگزاری نماز ظهر عاشورا، آن هم در معرکه جنگ، در قدم اول اهتمام به اصل نماز، نماز اول وقت و همچنین نماز جماعت به صورت علنی می باشد، تا مهم ترین پیام نهضت عاشورا که زنده کردن این واجب الهی است را به جهانیان برساند".به گفته او، اگر نهضت خونین عاشورا تا هنوز رنگ نباخته و تضعیف نشده است، به دلیل همین شاخصه ها و مولفه هایی است که در هیچ یکی از قیام های بشری تا هنوز دیده نشده است.حجت الاسلام والمسلمین هاشمی خاطرنشان کرد: "نماز ظهر عاشورا علاوه بر این که بعد معنوی قضیه را به خوبی روشن می کند، بعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را نیز به نمایش می گذارد، یعنی عاشورا در حقیقت عالی ترین جلوه های ارزشی، انسانی و الهی را در خود جای داده که هیچ گاه از خاطره ها فراموش نمی شود".از سوی دیگر، محمد موحدی، آگاه امور فلسفه و جامعه شناسی و از کارشناسان دیگر این گفتمان گفت: "متأسفانه به بخش های فرهنگی نهضت عاشورا تاکنون کمتر توجه شده است؛ درحالی که بخش های فرهنگی و دینی و اهمیت دادن به ارزش ها در مکتب امام حسین(ع)، از اولویت های قیام عاشورا می باشد".موحدی اضافه کرد: "پرستش و عبادت خداوند در نزد امام حسین(ع) آن قدر ارزش دارد که تنها شب عاشورا را از دشمن مهلت می گیرد تا لحظاتی با حضرت دوست خلوت کند".به گفته وی، این مسأله بسیار حائز اهمیت است که در شب عاشورا که فردای آن، همه کشته می شوند، یاران امام حسین(ع) علاوه بر این که آمادگی های لازم را برای جنگ می گیرند، شب تا صبح به راز و نیاز با پروردگار خود می پردازند؛ از خیمه های امام حسین(ع) چون لانه زنبور، صدای زمزمه ها بلند است و در روز عاشورا نیز در گرما گرم جنگ، امام نماز باشکوه جماعت را برپا می کند.شفاعت اهل بیت به کسانی که نماز را سبک می شمارند، هرگز نمی رسد!در ادامه مباحث گفتمان "جایگاه نماز در نهضت اباعبدالله الحسین(ع)"، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی خاطرنشان کرد که کلام ائمه معصومین(ع) ریشه در وحی دارد و قرآن صریحاَ می گوید: فویل للمصلین؛ وای بر کسانی که نماز می خوانند، اما آن را سبک می شمارند.به گفته وی، امروز متأسفانه مصادیق کسانی که به نماز اهمیت نمی دهند، در جامعه ما زیاد است، حتی در جلساتی که علما نیز حضور دارند، اگر در ابتدا نامی از نماز برده شود، همه ناراحت می شوند و تأکید می کنند که اول باید غذا صرف شود، بعد نماز خوانده شود.به عقیده این عالم دینی، با وجود این که نماز از واجبات مهم الهی است و خداوند هشدار می دهد به کسانی که این واجب الهی را سبک می شمارد، اما با آن هم اکثر مسلمان به آن توجه لازم را ندارند.هاشمی افزود: "در قدم اول حوزات علمیه موظف اند که طرح ها و برنامه های مدون و منظمی داشته باشند و مبلغین به عنوان اولین وظیفه دینی خود، مردم را به نماز تشویق کرده و جامعه را از انحرافات نجات دهند، زیرا نماز عامل رفاه، آسایش و نزدیک شدن به خدا است و بلاها را از زندگی دور می کند".وی خاطرنشان کرد که اکثر جوامع اسلامی که امروز دچار صدها مشکل هستند، یگانه دلیلش بی توجهی به نماز و کم کاری مضاعف در این خصوص است.مسئول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات تأکید کرد که علما در این عرصه مقدم هستند و باید در هر جلسه و محفل، تاثیرگذار باشند، اما متاسفانه برعکس، عملکرد بسیاری از علما به جای این که تأثیرگذار باشد، تأثیرپذیر است.یکی از فلسفه های نماز، ایجاد نظم در جامعه استمحمد موحدی، آگاه امور فلسفه و جامعه شناسی در ادامه این گفتمان خاطرنشان کرد که یکی از فلسفه های نماز، ایجاد نظم در جامعه است که حتی دانشمندان غیراسلامی نیز آن را می پذیرند، چنانچه دانشمند هندی می گوید: از وقتی که اسلام ظهور کرده است، نماز به عنوان یک واجب الهی در نظم بخشی افراد جامعه مورد توجه عموم قرار گرفته است".بنا بر این به گفته او، کافی است که ما نقش نماز را مورد بررسی قرار دهیم که چه تأثیری در بیدار کردن روح انسانی و نظم بخشیدن در جامعه دارد: "نماز در حقیقت برای مسلمین مانند یک آموزش منظم نظامی است، در طول تاریخ همین نظم مسلمانان در نماز و اجتماع با شکوه آنان در جمعه و جماعات، روح وحدت و یگانگی را زنده کرده است".به گفته موحدی، امروز که این همه بی نظمی در جوامع اسلامی دیده می شود، یکی از عوامل آن عدم پای بندی به نماز اول وقت است؛ اما اگر واقعاَ به این مهم توجه داشته باشیم، یقینا در سایر بخش های زندگی نیز نظم ایجاد می شود.وی با ابراز این که نماز اول وقت در زندگی فردی و اجتماعی اثرات مهمی دارد، گفت: "حضرت امام خمینی(ره) مانند سایر علما یک فرد روحانی بود، اما چرا این همه تأثیرگذار شد و امروز بر قلب ملیون ها مسلمان حکومت می کند؟ دلیلش روشن است و آن پای بندی او به نماز اول وقت بود".پیامدهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی نمازمسوول دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات همچنان اظهار داشت: نماز پیامدهای زیادی در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی دارد، مثلاَ در احکام شرعی تأکید شده که همه باید رو به قبله نماز بخوانند، این درحالی است که به گفته هاشمی، عالم محضر خداست و ما به هر طرف ایستاد شویم، خدا هست.وی در این بحث افزود: "دلیل اینکه همه باید به جهت واحد نماز بخوانند، اول احترام گذاشتن به نخستین معبد و پرستش گاه خداوند است و در ضمن به یک جهت، حرکت کردن مظهر نظم اجتماع انسانی را به نمایش می گذارد، یعنی اینکه عابد باید ملتزم به رعایت نظم در زندگی خود باشد".از سوی دیگر به گفته این عالم دینی، در احکام شرعی تأکید شده است که لباس نمازگزار باید غصبی نباشد، پیام این حرف این است که انسان نمازگزار نباید به حقوق دیگران تجاوز کند.وی افزود: "همچنین در دستورات شرعی آمده است که بعد از نیت، باید تکبیرۀ الاحرام گفت، یعنی با تمام وجود باید خدا را به بزرگی یاد کرد، وقتی که چنین شد، به فرموده حضرت امام علی(ع)، غیر از خدا در نزد این انسان، همه حقیر هستند. امروز کسانی که در برابر غیر خدا، یعنی طاغوت یا افراد زورمند، کرنش و تملق می کنند و در برابر افراد ضعیف به گونه دیگر رفتار می کنند، در حقیقت همه این بی غیرتی ها، ریشه در خدانشناسی دارد و این ها کسانی هستند که اگر نماز هم می خوانند، آن اثر سازنده را در رفتار و عملکردشان نگذاشته است. بنابر این، کسانی که از یک سو نماز می خوانند و از طرف دیگر دست به فساد می زنند و به حقوق دیگران تجاوز می کنند، مسلماَ آن نقش متحول کننده را در زندگی شان ندارد". حجت الاسلام والمسلمین هاشمی تأکید کرد: "بنا بر این اگر ما بخواهیم آثار و پیامدهای نماز را در زندگی فردی و اجتماعی خود لمس کنیم، باید این واجب الهی را با توجه کامل اقامه کرده و به مفاهیم و جملات آن دقت داشته باشیم".هاشمی در ادامه به پیامدهای بی توجهی به نماز نیز اشاره کرد و گفت: "بلاهایی که از بی توجهی به نماز متوجه فرد می شود، اول اینکه عمرش در دنیا بی برکت می شود، در حالی که نمازخوان واقعی عمر با برکتی در دنیا دارد و مصدر خیر و صلاح برای جامعه و مردم می شود". وی ادامه داد: از طرفی هم کسانی که به نماز اهمیت نمی دهند، سیمای صالحین از آنان گرفته می شود و سخنانش هیچ تأثیری بالای مردم ندارد.به گفته این عالم دینی، کسانی که به نماز اهمیت نمی دهد، دعایش مستجاب نمی شود و حتی دعای صالحین در حق او نیز به اجابت نمی رسد، لذا وقتی که دعا مستجاب نشد، زیان بزرگی به انسان وارد می شود، زیرا سایر اعمال شایسته او نیز قبول نمی گردد و در نهایت انسان از خدا دور می شود.او تأکید کرد، توجه به نماز و ایجاد نظم در جمعه و جماعت ها، وظیفه علما است که در قدم اول باید یک مرکز تخصصی برگزاری نماز را داشته باشند و افزون بر آن، روش های آموزشی باید به روز باشد، تا آسیب شناسی اجتماعی صورت بگیرد و نقطه ضعف ها پیدا شود؛ سپس بر اساس نیازها، طرح ها و برنامه های اجرایی روی دست گرفته شود و آن گاه علما از راه هایی که تأثیرگذاری بیشتری دارد، وارد عمل شوند.افزون بر آن به گفته هاشمی، یک مرجع بالاتر نیز باید وجود داشته باشد تا بر مساجد و مراکز دینی نظارت داشته و حداقل ماهی یک بار کارکردهای ائمه مساجد را مورد ارزیابی قرار دهد.یک سری برداشت های غلط، مانع برگزاری نماز جماعت می شودمسئول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات در ادامه به یک سری برداشت های غلط در مورد برگزاری نماز در جامعه افغانستان اشاره نمود و تصریح کرد: "امروز یک سری برداشت های غلط به خصوص در جامعه افغانستان وجود دارد که مانع برگزاری نمازهای جماعت می شود و آن، این که مردم یا عدالت امام را بهانه می کنند و یا هم حلال زاده بودنش را، در حالی که احراز حلال زاده بودن، کار دشواری است". وی افزود: " بنا بر این اگر ما دنبال حلال زاده باشیم و حقیقتاَ بخواهیم آن را ثابت کنیم، غیر ممکن است، در این صورت باید نماز جماعت تعطیل شود، در حالی که به قول مراجع عظام تقلید، برای ثابت شدن حلال زاده بودن شخص، ازدواج شرعی پدر و مادر و این که شخص در خانواده مسلمان به دنیا آمده است، کافی است" .علما وظیفه دارند جوانان و نوجوانان را متوجه اهمیت نماز بسازندمحمد موحدی، آگاه امور فلسفه و جامعه شناسی نیز در بخش پایانی صحبت های خود، یگانه راهکاری که می تواند مردم و جامعه را به سوی ارزش ها به خصوص اهمیت نماز سوق دهد، ذکر خداوند است. بنابر این به باور او، علما و دانشمندان وظیفه دارند که جوانان و نوجوانان را متوجه اهمیت نماز ساخته و درعین حال خصوصیات و اثرات آن را درست بیان کنند.این آگاه مسائل دینی و فلسفه ادامه داد: "از آن جایی که انسان همیشه با محسوسات سر و کار دارد، موارد معنوی را اغلباَ فراموش می کند، بنابر این علما باید فواید امورعبادی از جمله نماز را به روشنی بیان کنند و بگویند که نماز حتی در زندگی مادی شما نیز تأثیر دارد؛ در این جاست که شوق و علاقه به نماز پیدا می شود".لازم به ذکر است که گفتمان امروز با جمع بندی حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی، مسوول دفتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مزارشریف به پایان یافت. ]]> آئین و اندیشه Thu, 19 Oct 2017 13:00:25 GMT http://avapress.com/vdcfxydyjw6dtea.igiw.html اخلاص رمز بصیرت و بصیرت نیروی پنهانی برای شناخت حقایق http://avapress.com/vdcaa6n6u49nmi1.k5k4.html اگر انسان در کارها و برنامه های خود اخلاص داشته باشد ، به بصیرت واقعی می رسد. این در حالی است که امام حسین (ع) بصیرت واقعی را در روز عاشورا برای جهانیان عرضه داشته است.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) ، در نشست هفته وار علماء که امروز پنجشنبه (۲۷ میزان) در نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در مشهد مقدس ، برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین سید کبیر حسینی با بیان این که بصیرت نیرویی پنهانی است، اظهار داشت: بصیرت به معنای بینایی دل ، هوشیاری و یقین است که این یک نیروی پنهانی برای شناخت حقایق محسوب می شود.وی با بیان این که یکی از راه های رسیدن به بصیرت، اخلاص است، تصریح کرد: اگر انسان در کارها و برنامه های خود اخلاص داشته باشد ، به بصیرت واقعی می رسد. این در حالی است که امام حسین (ع) بصیرت واقعی را در روز عاشورا برای جهانیان عرضه داشته است.حجت الاسلام حسینی با بیان روایتی از امام علی(ع) افزود: حضرت امیر المومنین علی(ع) فرموده اند "هنگامی که اخلاص به وجود آمد بصیرت به وجود می آید".این عالم دین یکی دیگر از راه های تحصیل بصیرت را ذکر خداوند متعال دانست و گفت: همنشینی با علما ، دانشمندان و کسانی که اهل دانش هستند موجب بصیرت می شود.وی گفت: حضرت امیر المومنین(ع) گفته است "بصیر کسی است که می شنود و بعد فکر می کند، یعنی این گونه نیست که هر آن چه که بشنود ،بپذیرد" .این عالم دین حب دنیا و شهوات را مانع رسیدن به بصیرت واقعی دانست و با استناد به حدیثی از امام سجاد(ع) گفت: "سر دسته همه خطاها حب دنیا است".حجت الاسلام و المسلمین حسینی در ادامه ابراز داشت: گناه عامل دیگری است که مانع رسیدن به بصیرت است همانطور که در قرآن عظیم الشان آمده است "گناه باعث می شود که انسان نتواند بصیرت لازم را کسب کند".به گفته وی ، چنین افرادی همانند حیوانات بلکه پست تر از آن در قرآن معرفی شده اند و به طور کلی غلبه خشم ، شهوت و قوه توهم بر عقل است که چنین نتیجه ای را به بار می آورد و انسان را پست تر از حیوان قرار می دهد .در ادامه این نشست ، حجت السلام و المسلمین واعظی ؛ مسئول بخش علمای نمایندگی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان به موانع بصیرت عاشورایی اشاره کرد و گفت: یکی از موانع بزرگ، ثروث های باد آورده است که در آن معیار های دینی رعایت نشده، به همین دلیل مانع از رسیدن به بصیرت عاشورایی محرم می گردد.وی به نمونه ای در این خصوص اشاره کرد و گفت: هلال این نافع و امر ابن خالق از کوفه خدمت امام حسین(ع) رسیدند و امام(ع) از آن ها در مورد مردم کوفه و وضعیت آن ها سوال کرد. آن ها جواب دادند: ثروتمندان بی درد قلبشان با ابن زیاد است و باقی مردم قلوبشان با شما است. این جا است که ثروتمندانی که درد دین ندارند در هر جامعه ای امکان دارد از رسیدن به سعادت و بصیرت عاشورایی محرم باز بمانند و امام زمانشان را تنها بگذارند .این عالم دین، مانع دیگر رسیدن به بصیرت عاشواریی را لقمه حرام عنوان کرد و به فرمایش امام حسین (ع) در مورد علل انحراف مردم کوفه و هدایت نشدن آن ها استناد نمود که امام (ع) فرمودند: شکم های شما از حرام پر گشته است و از این رو بر قلب های شما مهر زده شده و چیزی را درک نمی کنید و از حق پیروی نمی نمایید .حجت السلام و المسلمین واعظی، تصریح کرد: دسته دیگری که از بصیرت عاشورایی بازمانده اند کسانی هستند که حق الناس بر عهده آن ها بود و امام حسین (ع) با صدای بلند فرمود: "با من کشته نمی شود کسی که مدیون مردم باشد و حق الناس به گردن داشته باشد" و این مطلب اهمیت حق الناس را نشان می دهد و علامتی است به پیروان و عزاداران امام حسین (ع) که به حقوق دیگران احترام بگذارند تا به بصیرت عاشورایی دست یابند .وی در پایان سخنان خویش تصریح کرد: بهانه جویی در اجرای وظیفه، مانع دیگری در رسیدن به سعادت است ؛ افرادی در صحنه عاشورا بودند که به بهانه های مختلف از عرصه کنار رفته اند و حاضر نشدند در خدمت امام(ع) بمانند و فیض عظیم شهادت را نصیبشان کنند. امروز هم ممکن است این بهانه ها دامن گیر خیلی از افراد شده باشد که آن ها را از انجام مسئولیت خطیرشان باز داشته و از رسیدن به سعادت و پیروی از عاشورایان دور نموده است . ]]> آئین و اندیشه Thu, 19 Oct 2017 12:24:04 GMT http://avapress.com/vdcaa6n6u49nmi1.k5k4.html گفتمان های مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان تأثیر بسیار مثبتی بر اجتماع و جوانان دارد/ همچو مراسم ها برای یک جامعه سرنوشت ساز است http://avapress.com/vdchwznz623nm-d.tft2.html تعدادی از جوانان دانشجو در حاشیه گفتمان این هفته مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل، برگزاری این گفتمان های هفته وار را برای بالا بردن سطح آگاهی جوانان و دانشجویان مفید و سرنوشت ساز دانستند.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، گفتمان این هفته مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل به موضوع "جایگاه نماز در نهضت اباعبدالله الحسین(ع)" اختصاص داشت.در حاشیه این گفتمان، سید مجتبی هاشمی، یکی از دانشجویان دانشگاه کابل در رابطه به برگزاری گفتمان های علمی فرهنگی که از سوی دفتر مرکزی تبیان برگزار می شود، گفت: "برگزاری این گفتمان ها در شرایط فعلی که دشمن بالای جوانان کار می کند، خیلی مفید واقع می شود".هاشمی افزود: "این وظیفه تمامی مراکز فرهنگی است که جوانان شیعه را از فرهنگ های بیگانه نجات بدهد و آنان را با فرهنگ ناب اسلامی آشنا بسازد".وی در عین حال با اشاره به موضوع گفتمان این هفته مرکز تبیان، اضافه کرد: "قیام امام حسین برای جوانان یک دانشگاه است، همانطور که هدف امام حسین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بود و ایشان در آن زمان این رسالت را انجام داد، در شرایط فعلی نیز تجلیل از اربعین حسینی و بازگو کردن کارهای امام حسین(ع) برای جوانان، خودش امر به معروف است".وی ادامه داد، رساندن شعایر حسینی به گوش مردم جامعه، وظیفه تمام مردم است و هر کسی به هر اندازه ای که از اهداف قیام امام حسین درک دارد و می فهمد، باید آن را برای جامعه برساند.این دانشجو اشاره کرد: "کشورهای غربی روی جوانان مسلمان بیشتر کار کرده و توانسته اند فرهنگ شان را به کشورهای اسلامی چون افغانستان بیاورند، در همین حال، وظیفه جوانان آگاه شیعه این است که باید جوانانی که از اسلام و دین بی خبر اند را آگاه بسازند و این جوانان باید با تهاجم های فرهنگی غرب مبارزه کنند".با این حال سید محمد عظیمی، یک تن از طلاب مدرسه امام امیرالمومنین در گفتگو با خبرنگار آوا، بیان داشت: "گفتمان هایی را که مرکز تبیان برگزار می کند، برای جوانان خیلی مفید است، آن ها جواب سوالاتی را که نزدشان گنگ مانده، پیدا می کند".آقای عظیمی افزود: اشتراک در این گفتمان ها، مقدمه ای است برای جلسات بزرگتر، ما اگر این جا بیاییم، تقویت می شویم و می توانیم در اماکن دیگر با معلومات بالاتری حضور پیدا کنیم.او همچنان اشاره کرد: "مراسم های عزاداری امام حسین تأثیر خود را بالای جوانان دارد، یکی از مثال های زنده آن، ارتباط جوانان با علماست. زمانی که مراسم های عزاداری در تکایا برگزار می شود، جوانان در آن مراسم ها اشتراک می کنند و این راه را برای نزدیک شدن جوانان با علما باز می کند".این دانشجوی علوم دینی می افزاید: "با برگزاری مراسم های عزاداری، مردم به خصوص جوانان از اهداف قیام امام حسین آگاه می شوند و بعد از آن، می دانند که امام شان به خاطر چه قیام کرد؟ فهمیدن این موضوع باعث فهمیدن خود انسان می شود".او در اخیر بیان داشت: "جوانان ما نباید بیشتر به مسائل غرب توجه کنند، آن ها روی جوانان ما بسیار کار کرده اند، باید جوانان بیشتر به علمای دین مراجعه کنند و بیشتر به مسائل اسلامی و دینی خود بپردازند".از سوی دیگر، خیرالله غلامی، فارغ التحصیل دانشکده تعلیم و تربیه در گفتگو با خبرنگار آوا، بیان کرد: "جوان یک نسل پاک است و این جوان است که می تواند جامعه را تغییر دهد، نقش جوان از همه اقشار دیگر در جامعه مهم تر است".آقای غلامی افزود: "چنین گفتمان هایی که در مرکز تبیان برگزار می شود، تأثیر بسیار مثبتی روی اجتماع و جوانان دارد و همچو مراسم ها می تواند برای یک جامعه سرنوشت ساز باشد".او اشاره کرد: "می توان ماه محرم و اربعین را یک دانشگاه بگوییم که درس های زیادی برای جوانان دارد؛ مردانگی، شجاعت، ایثار و غیره را برای مردم جامعه می آموزاند. بازگو کردن قیام امام حسین تأثیر مثبتی روی جامعه به خصوص جوانان دارد".او در اخیر بیان داشت: "فرهنگ غرب در جامعه افغانستان کم کم پیاده می شود، ما داریم فرهنگ بیگانه را می پذیریم، این درحالی است که خودمان غنی ترین فرهنگ را داریم، و این مشکل ساز شده، عدم آگاهی جوانان باعث شده تا غربی ها بالای شان بیشتر کار کنند".مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و حزب اسلامی تبیان به عنوان نهادهای فعال و با درک در جامعه افغانستانی، با داشتن چندین نمایندگی در کابل، مزارشریف، هرات، غزنی و همچنین شهرهای مشهد مقدس، تهران و قم در جمهوری اسلامی ایران، همواره به دنبال امر به معروف و نهی از منکر و گفتگو با جوانان برای دریافت یک آگاهی بهتر و بیشتر بوده است. گفتمان های این مرکز در این مناطق با حضور متخصصین، روحانیون برجسته و استادان دانشگاه، توانسته توجه بسیاری از جوانان را به سوی خود جلب کند. این گفتمان با آسیب شناسی دقیق شرایط کنونی جامعه، دریچه ای برای زندگی و فردایی بهتر به روی جوانان باز می کند. ]]> آئین و اندیشه Thu, 19 Oct 2017 11:59:39 GMT http://avapress.com/vdchwznz623nm-d.tft2.html چرا امام حسین(ع) را پیاده زیارت می کنیم؟ http://avapress.com/vdcam6n6a49nme1.k5k4.html اصل زیارت قبور انبیاء الهی، صلحاء و پیامبر ص گرامی اسلام و اولیای الهی نزد همه مسلمانان با همه‌ی مذاهبی که دارند، ثابت است. از منظر شیعه استحباب و فضیلت زیارت قبر نبی(ص) و ائمه طاهرین از فرزندان آن حضرت، مخصوصا زیارت امیرالمومنین علی(ع) و امام حسین(ع) تاکید و توصیه فراوان شده است. عموم روایاتی که در این مورد وارد شده است در سه منبع مهم، ثواب الاعمال شیخ صدوق، المزار شیخ مفید و کامل الزیارات بن قولویه، تواتر اصل زیارت و همینطور استحباب آن را ثابت می کند. البته وقتی اصل و استحباب زیارت قبر نبی(ص) به سبب کثرت روایات عند المسلمین ثابت شد، القاء خصوصیت می شود و این ثواب همه جا جاری است، مضافاً این که خود این آیه مبارکه "قُل لا أَسئَلُكُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربى" به تنهایی ثواب زیارت امام حسین(ع) را میرساند. اما در مورد زیارت امام حسین(ع) و حتی امام علی(ع) واژه پیاده زیارت کردن پر رنگ بوده و مورد تاکید قرار گرفته است. در مجموع ۱۲ روایت در منابع سه گانه سابق الذکر با سند صحیح وجود دارد که تاکید و تصریح بر پیاده روی در زیارت از دو کلمه ماشیاً و خطوةٍ به دست می آید و استحباب در این باب را میرساند. ما از میان تعداد کثیر این دسته روایات دو روایت انتخاب کرده ایم تا مطلب را ثابت نموده و اطاله کلام هم نگردد. «مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَةٍ فَإِذَا أَتَیْتَ الْفُرَاتَ فَاغْتَسِلْ وَ عَلِّقْ نَعْلَیْکَ وَ امْشِ حَافِیاً وَ امْشِ مَشْیَ الْعَبْدِ الذَّلِیلِ فَإِذَا أَتَیْتَ بَابَ الْحَائِرِ فَکَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ امْشِ قَلِیلًا ثُمَّ کَبِّرْ أَرْبَعاً ثُمَّ ائْتِ رَأْسَهُ فَقِفْ عَلَیْهِ فَکَبِّرْ أَرْبَعاً وَ صَلِّ عِنْدَهُ وَ سَلِ اللَّهَ حَاجَتَکَ»؛ هرکس که با پای پیاده به سوی قبر حسین(ع) رود خداوند برای هر گام او هزار حسنه (کار نیک) نویسد و از او هزار بدی را بزداید و به او هزار درجه دهد، پس وقتی که به فرات رسیدی غسل کن و کفش‌ها را بر خود آویزان کن و با پای برهنه حرکت کن و چون بنده ذلیل حرکت کن و وقتی که به در حائر رسیدی چهار بار «الله اکبر» بگو و آنگاه کمی حرکت کن و سپس چهار بار تکبیر بگو تا وقتی که سمت سر او برسی آنگاه بایست و چهار بار «الله اکبر» بگو و آنجا نماز بگذار و حاجتت را از خدا بخواه.« مَن زار الحسین علیه السلام مُحتسِباً، لا أشِراً ولا بَطِراً، ولا ریاءً ولا سمعة، مُحِّصت عنه ذنوبه کما یُمحَّص الثوب بالماء فلا یبقى علیه دَنَس، ویُکتَب له بکلّ خطوةٍ حجّة، وکلّما رفع قَدَماً عُمرة »هر کس امام حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند نه برای خوش گزاری و نه برای تفریح و نه به جهت اسم و رسم میان مردم، گناهان چنین فردی میریزد، همان طور که لباس در آب شسته می شود و آلودگی های آن از بین میرود. هر قدمی که در قدم زیارت برمیدارد، حجی برای او نوشته می شود، و با هر قدمی که میزند عمره ای برایش ثبت می گردد. در کل، روایات در این زمینه در حد تواتر بلکه شهرت روایی و عملی وجود دارد که تاکید بر پیاده رویی شده است. ضمن این که آداب زیارت کردن و رفتن به سوی قبر ابا عبدالله(ع) را هم به ما می آموزد.سیدمحسن سجادی ]]> آئین و اندیشه Wed, 18 Oct 2017 16:51:48 GMT http://avapress.com/vdcam6n6a49nme1.k5k4.html تقدیر از برگزیدگان مسابقه دانش آموزی درس هایی از محرم در مزارشریف http://avapress.com/vdca06n6y49nmm1.k5k4.html از برگزیدگان مسابقه دانش آموزی تحت عنوان "درس هایی از محرم" که توسط کتاب خانه فردوسی بین چهار مکتب خصوصی شهر مزار شریف برگزار گردیده بود، امروز سه شنبه طی محفلی تقدیر گردید.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، هادی موافق، مسئول فرهنگی کونسلگری جمهوری اسلامی ایران در شهر مزارشریف، هدف از برگزاری این مسابقه را معرفت دانش آموزان با قیام امام حسین(ع) عنوان نمود و به خبرنگار آوا گفت: "واقعه عاشورا برای تمام زمان ها و نیز برای تمام مردم، درس های زیادی دارد؛ این مکتب حرف های زیادی برای آموختن دارد که مکاتب تحصیلی ما می توانند از آن بهره بگیرند".وی با بیان این که اساسی ترین مشکلی امروزی جامعه افغانستان، بی سوادی است، گفت: "این بی سوادی است که به دنبال خود مشکلات قوم گرایی، منطقه گرایی و زبانی را به وجود آورده است".مسئول فرهنگی کونسلگری جمهوری اسلامی ایران در ادامه بر الگوی گیری از مکتب امام حسین(ع) تأکید نمود و تصریح کرد: "با تمسک به فرهنگ عاشورا، می توان این درس را آموخت که انسان ها می توانند از اهداف فردی بگذرند و به فکر صلاح و اصلاح جامعه، که هدف اصلی قیام ابا عبدالله حسین(ع) بود، برسند".نامبرده در ادامه به اهمیت آموزش و پرورش اشاره نمود و گفت: "ژان ژاک روسو؛ فیلسوف و اندیشمند فرانسوی در خصوص ارتقاء سطح آموزش و پرورش، معتقد است که باید به ۲ اصل توجه جدی صورت بگیرد؛ یکی مطالب و محتوای آموزش و سپس رابطه بین معلم و شاگرد که باید در این دو قسمت فکر اساسی شود".آقای موافق در مورد برگزاری مسابقه دانش آموزی "درس های از محرم" ، با بیان این که ۳۰۸ دانش آموزش در این مسابقه اشتراک داشتند، گفت: "این مسابقه میان چهار مکتب خصوصی شهر مزارشریف (نردبان، نیکان، حضرت سیدالشهدا و رضوان) برگزار شد که از میان این اشتراک کنندگان، از هر مکتب ۱۵ نفرِ برتر انتخاب گردید که در مجموع همراه با استادان، ۷۰ نفر تقدیر گردیدند".هم چنان سید ابراهیم مرتضوی، رئیس اتحادیه مکاتب خصوصی ولایت بلخ در مورد کرامت انسان در این برنامه سخنرانی نمود و گفت: "خداوند متعال برای بندگانش زمین را خلق کرده است که ارزش این زمین، به سبب وجود انسان است".وی با ابراز این که آنچه انسان را ارزش و صاحب کرامت می سازد؛ عقل و اندیشه او است، در ادامه تصریح نمود: "عقل زمانی می تواند به انسان، ارزش و کرامت ببخشد، که همراه با علم و دانش باشد".مرتضوی علت عقب ماندگی و نیز مشکلات کشور را پایین بودن سطح سواد جامعه بیان کرد و خطاب به دانش آموزان گفت: "اگر می خواهید که این کشور ساخته شود، اول باید سطح سواد خود را بالا ببرید و از فرصت هایی که برای شما پیش آمده، به نحو احسن استفاده نمایید".وی در ادامه گفت: "برای پیش رفت کشور، دولت مردان باید در عرصه تعلیم و تربیه و پیش رفت علم، تلاش نمایند".مؤسس مکتب خصوصی رضوان در ادامه به ماندگاری قیام امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: "انسان زمانی کارهایش ماندگار می گردد که عملش خالص برای خداوند متعال باشد، زیرا اگر نظری به تاریخ انداخته شود، افراد زیادی در گذشته بودند و کارهایی نیز انجام دادند، اما وقتی نیت شان برای خداوند متعال نبوده، حالا فراموش شده اند. اما از قیام امام حسین(ع) بیش از ۱۴۰۰ سال می گذرد، هنوز هم جاویدان است".با این حال دانش آموزانی که در این مسابقه اشتراک نموده بودند، برگزاری این گونه مسابقات را برای معرفت و شناخت امام حسین(ع) و نیز درک قیام آن حضرت، مؤثر می دانند.قابل ذکر است این مسابقه در دو بخش نقاشی و مقاله نویسی برگزار گردیده بود که متعلمین از صنف اول الی شش در بخش نقاشی و از صنف هفت به بالا در بخش مقاله نویسی اشتراک کرده بودند. ]]> فرهنگی هنری Tue, 17 Oct 2017 12:06:41 GMT http://avapress.com/vdca06n6y49nmm1.k5k4.html اسلام سعودی؛ از شکوفایی تا افول http://avapress.com/vdcd9f0fnyt0ko6.2a2y.html بیش از نیم قرن است که عربستان سعودی به پشتوانه امکانات مالی و نفتی عظیم و جایگاه ژئو دینی خود توانسته نفوذ فرهنگی، دعوی و سیاسی بلامنازعی در جهان و به طور ویژه جهان اسلام کسب کند. به همین دلیل هم است که آن چیزی که من آن را "اسلام سعودی" نامیده ام گسترش یافته و سردمداری کرده است به گونه ای که بیش تر متدینان و دعوتگران و اعضای جنبش های اسلامی به نحوی از انحا از این نوع اسلام تأثیر پذیرفته اند. مراد از اسلام سعودی چیست ؟ بعضی آن را وهابیت می نامند هر چند که اساسا وهابی هستند اما وهابیتِ اسلام سعودی دچار تغییر و تحول و سازگاری با بعضی عوامل شده است. بعضی آن را سلفیت می نامند، اما سلفیتی بدقواره، نازیبا و مطیع. بعضی آن را اسلام حنبلی می دانند .... اما یک اسلام حنبلیِ نجدی خشک. بعضی، صاحبان چنین اسلامی را ظاهری های جدید معرفی می کنند، همینطور است، اما ظاهریت آنها تحریف شده و سعودی سازی شده است. بعضی آنها را به ابن تیمیه منسوب می کنند اما آنهایی که با ابن تیمیه آشنایی دارند می دانند که او بیش از سایرین از این نوع اسلام ظلم و جفا دیده است. البته اسلام آنها به اوصاف دیگری مثل "تندروی و افراط گرایی"، "فقه بیابانی و بدویت" و "فقه واماندگی و عقب ماندگی" نیز متصف شده است. در حقیقت می توان گفت که "اسلام سعودی" از هر کدام از اوصاف مذکور بهره و نصیبی دارد اما در مجموع این اسلام نوعی خاص از بینش و تدین، متشکل از سختی و خشکی شن ها و نرمی ریالها (واحد پول سعودی) است. اسلامی که در سایه دو شمشیر در هم تنیده و با جهت دهی و چنبره آل سعود شکل گرفته است. وقتی اسلام سعودی اینگونه مخلوط و ترکیب یافته است و از منابع و اصول متعددی تشکیل یافته، تعیین نسبت و نسب آن را رها می کنیم و به بعضی از خصوصیات و ویژگیهایی که با آن شناخته می شود نگاهی می اندازیم. البته بعضی از این ویژگیها به ایام شیخین محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود بر می گردد و بعضی ها به طور ویژه مربوط به دوره سوم حکومت سعودی یعنی از حکومت ملک عبدالعزیز و فرزندان و نوه هایش تا حال حاضر است. اکنون می خواهم به پاره ای از جوانب سلبی اسلام سعودی بپردازم که در حال حاضر به ویژگی ظاهر و غالب این اسلام تبدیل شده است. این ویژگیها عبارتند از: ۱ - شدت و خشونت، به عنوان ویژگی بارز آن. شدت و خشونت در : افکار، احکام یا در الفاظ ... تا جایی که واژه "سلفی" و "وهابی" در ذهن و نگاه مردم مظهر شدت، تندخویی و بنیادگرایی است. حتی در تعاملات عادی بین سعودی ها به کسی که در کاری سخت گیری بیش از حد نشان می دهد می گویند : "لاتحنبلها" : یعنی مثل حنبلی ها و سلفی ها سختگیری و مبالغه نکن. ۲ - تعامل با دیگر مسلمانان اعم از مردم عادی، مذاهب و طوائف و قضاوت در مورد آنها با فرهنگ و نگاه تکفیر(دیگران را کافر دانستن) و تضلیل(دیگران را گمراه دانستن) و تبدیع(دیگران را اهل بدعت دانستن). حتی علمای بزرگ (پیشین و معاصر )از حمله های تضلیل و تبدیع آنان در امان نمانده اند و حتی بعضی را تا حد تکفیر نیز رسانده اند. ۳- تکیه بر خشونت و شمشیر، این مملکت، در صدر کشورهای حائز بالاترین میزان قتل، شکنجه، دستگیری و ربودن است. همه این موارد با تأیید حکم شرعی و با اتکا به فتواهای آماده و سفارشی از جانب شیوخ سعودی صورت می گیرد. شایسته ذکر است که بیشتر جنگهایی که عربستان سعودی در آن شرکت کرده یا می کند بر علیه مسلمانان است. ۴ - برانگیختن آتش فتنه و درگیری بین مسلمانان. شیمه و شگرد شیوخ "اسلام سعودی" بر راه انداختن حملات و برانگیختن درگیری هاست بر علیه : مذاهب فقهی در اسلام، مذاهب کلامی در اسلام، مذاهب صوفی در اسلام، جنبش های دعوی در اسلام و علما و اندیشمندان اسلامی. با بهره مندی از امکانات مالی و لوجستیکی توانسته اند بیشتر مساجد، خانه و خانواده های مسلمانان را دچار فتنه و دشمنی و درگیری های فقهی و عقیدتی کنند. ۵ - با امت و علمای امت تعاملی خوارج گونه و با طاغوتها و والیان تعاملی مدخلی وار(پیروان ربیع بن هادی المدخلی) دارند: وقتی ما از افراط گرایی و سختگیری مشایخ "اسلام سعودی" می گوییم، منظورمان بطور مطلق نیست. بلکه این سختگیری و تشدد خاص عموم مسلمانان و در ارتباط با عبادات و تعاملات آنان است اما در برخورد با والیان و حکام، نهایت آسانگیری و تساهل دارند. حاکم هر کاری انجام دهد و هر چه بگوید و هر چه از انحراف و بدرفتاری مرتکب شود، تا می توانند برای او تاویل و عذر و بهانه می تراشند. در کل: آنها در آنِ واحد هم خوارج هستند و هم مدخلی. خوارجی سختگیر و دشمنانی قسم خورده هستند در برخورد با عموم مردم و علما و فضلا و مدخلی هایی نرم و آسانگیر هستند در برخورد با حکام و طغات و ولی نعمتان خود. افول : نشانه ها واسباب: اسلام سعودی که در طول نیم قرن گذشته در اوج شکوفایی و انتشار گسترده بود، در چند سال گذشته وارد مرحله سرگردانی، پژمردگی و بی رونقی شده و اکنون به سرعت به سمت افول و فروپاشی در حرکت است. علی رغم اینکه قضیه کاملا معلوم و مشخص است اما به بعضی از نشانه های این افول و سقوط اشاره می کنم: ۱ - بی تفاوتی و نفرتی که در بین عموم مردم و خصوصا جوانان سعودی به وجود آمده است. بی تفاوتی و تنفر از این نوع متد فکری که از طرفی بسته و افراطی است و از طرفی دیگر نسبت به ظلم و فساد و بی عدالتی بی تفاوت است. اندیشمندان و جوانان اکنون در جستجوی تدینی خارج از الگوی تدین وهابیِ سعودی سازی شده هستند. این پدیده اکنون نزد کسانی که در عربستان زندگی می کنند یا با مردمش معاشرت دارند معروف و مشهود است. اکنون در سعودی، مذاهب فقهی و فکری و صوفی که پیشتر سرکوب شده بودند در حال بازیابی و احیای مجدد هستند. ۲- آنچه که اخیرا رسانه ها و شاهدان عینی از آن خبر می دهند که بعضی از وابسته های فرهنگی سعودی اقدام به سوزاندن چندین تُن از کتاب هایی کرده اند که تاکنون عربستان آنها را چاپ و در اقصی نقاط دنیا توزیع می کرده است مثل کتابهای ابن تیمیه، موسوعة الدرر السنية في الأجوبة النجدية و مانند آن. مسئولان سعودی اکنون با تولیدات و اجناس خود مشکل پیدا کرده اند. ۳ - آنچه که اخیرا وزیر امور خارجه سعودی در مصاحبه با شبکه ۲۴ روسیه عنوان کرد که این کشور هزاران تن از خطبا و ائمه مساجد را به دلیل افراط گرایی برکنار کرده و اینکه دولت این کشور در صدد تغییرات بنیادی قوانین آموزشی به هدف مبارزه با افراط گرایی است. از این صحبت ها و اقدامات، جز ورشکستگی و شکستی بزرگ چه برداشت دیگری می توان کرد؟ اما اسباب این افول و شکست: ۱- موضع گیری سعودی نسبت به حوادث بهار عربی که از همان ابتدا قاطعانه در برابر آن ایستاد. سعودی بود که تا آخرین رمق از بن علی (دیکتاتور تونس) حمایت کرد و بعد از شکست و فرار پناه داد. همین کشور بود که دیوانه وار قبل و بعد از سرنگونی از مبارک (دیکتاتور مصر) دفاع کرد. همین سعودی به همراه حاکم ابوظبی بود که در کودتا و تامین مالی آن علیه محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر دست داشتند. همین سعودی بود که در شکست قیام و خیزش مردم یمن دست داشت... ۲ - ورود به دشمنی و جنگ نابودکننده علیه جنبش های اسلام سنی که به اسلام سیاسی معروف هستند. این جنگ را البته با همدستی حاکم ابوظبی اجرا می کند. در این راستا کار بدانجا رسیده که علنی یا غیر علنی بیشتر شخصیت ها، حرکت ها و مؤسسات دعوی، علمی و خیریه موجود در کشورهای دوست و هم پیمان خود مثل ایالات متحده آمریکا، انگلیس، کویت،قطر و ترکیه را تروریست اعلام کرده اند. ۳ - سقوط مصداقیت علمی و اخلاقی مؤسسات دینی و علمایی عربستان سعودی به دلیل موضع گیرهای متناقض و همگامی و تبعیت بی چون و چرا با سیاست های رسمی دولت این کشور. آخرین موضع گیری های عجیب و غریبی که شاهد آن بودیم در قضیه ی اخیر حرام یا حلال بودن رانندگی زنان رخ داد . نمونه دیگر نیز، اظهارات چندش آور شیخ عبدالرحمن سدیس امام مسجدالحرام بود که گفت : با رهبری عربستان سعودی و آمریکا دنیا به سمت امنیت و آرامش حرکت می کند.... در پاسخ به این اظهارات، علامه بزرگ و شیخ علمای هند شیخ سلمان ندوی، جوابیه ای شدیداللحن تحت عنوان "الموقف الصريح فيما قاله السديس من المديح القبيح"نوشت. ۴ - اوج گرفتن سرکوب و ظلم و شکنجه ی نامفهوم و دیوانه وار علیه روشنفکران و متفکران مستقل و افراد دیگر... دستگیری و ربودن تعداد زیادی از وفاداران، هواداران و حتی اعضای مخلص موجود در دولت. تا جایی که استاد جمال خاشقچی گفت : در سعودی هیچ کس امنیت ندارد. همین استاد خاشقچی در طول دهها سال یکی از حامیان و مدافعان سرسخت سعودی و سیاستهای آن بوده ولی اکنون جانش را برداشته و فرار کرده‌ است تنها به این دلیل که هیچ منطق و هدف واضح و معلومی در پس این دستگیری ها و بگیر و ببندهای اخیر نیست.نویسنده:  دکتر احمد الريسونيترجمه : علی رشیدی ]]> آئین و اندیشه Mon, 16 Oct 2017 04:43:27 GMT http://avapress.com/vdcd9f0fnyt0ko6.2a2y.html عاشورا درس‌های زیادی برای آموختن دارد http://avapress.com/vdci5zazqt1aw52.cbct.html مسوول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات بر این باور است که درس عاشورا، تنها از خود گذشتگی نیست بلکه این مکتب درس‌های زیادی در عرصه‌های مختلف برای آموختن به مردم در زمان‌های مختلف دارد.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، حجت‌الاسلام و المسلمین "سید محمد هاشمی راستی"؛ مسئول دفتر نمایندگی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در هرات که در مراسم "درس‌ها و پیام‌های عاشورا تنها راه نجات افغانستان" در سالن مرکز اجتماعات این مرکز سخن می‌گفت، به بیان درس‌های واقعه‌ عاشورا پرداخت و تاکید کرد: این واقعه در تمام زمان‌ها و برای تمام مردم درس‌های زیادی دارد.او گفت که نهضت عاشورا نهضتی است که در طول تاریخ و با گذشت زمان و سالیان متمادی، نه تنها تضعیف نشده و رنگ نباخته، بلکه هر چه زمان می‌گذرد، انسان‌های آگاه عالم از این واقعه‌ تاریخ‌ساز، مهم‌ترین درس‌ها و پیام‌های ارزشمند و نجات بخش را کسب می‌کنند.هاشمی یادآور شد: "عاشورا، واقعه‌ای است که نه تنها فراموش نشده، بلکه درخشندگی بیشتر پیدا کرده است. مسلم است که چنین واقعه‌ای برای هر مقطعی از زمان، درس‌ها و پیام‌‌های خاص خود را دارد".این عالم دینی در غرب کشور در ادامه افزود: مساله‌ای که در این نهضت سرنوشت‌ساز است، رهبری این نهضت است. رهبری که با آگاهی کامل تصمیم بگیرد و تمامی لایه‌های پوشیده و آشکار یک واقعه را قبل از وقوع ترسیم کند و بعد به‌طور دقیق مرحله و به مرحله آن را عملی کرده و نتیجه‌گیری کند.وی تاکید کرد که در هر تصمیم سرنوشت‌ساز اجتماعی و سیاسی، رهبری آن حرکت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌ها است.نحوه و شیوه‌ مبارزه، یکی دیگر از شاخصه‌های نهضت عاشورا است. صحیح‌ترین و اثر بخش‌ترین شیوه‌ها را رهبری این نهضت و قیام اعمال کردند.به باور هاشمی، شاخصه‌ دیگر این است که امام حسین(ع) با دید قوی و بصیرتی نافذ، زنان و دختران را از همان آغاز قیام با خودشان همراه کرده بودند. بنابراین در یک نهضت نتیجه بخش و اثرگذار که همواره پیام‌های ارزشمند و سازنده دارد، زنان می‌توانند نقش اساسی و تعیین کننده داشته باشند.او بر این دیدگاه است که زنان می‌توانند در بسیاری از زمینه‌ها نقش محوری داشته باشند. محوریت زنان در بسیاری از ابعاد قیام امام حسین(ع) کاملا مشهود و مشخص است. چه در بُعد حمایت، تشویق، سیاسی، مبارزات نظامی و حتی پیام‌رسانی و اطلاع‌دهی، نقش زنان نقش مهم و ارزشمندی است.آگاهی بخشی به یاران یکی دیگر از شاخصه‌های قیام عاشورا است. در طول تاریخ در جوامع مختلف بشری اتفاق های زیادی افتاده و مهمترین قیام‌ها فراموش شده است. اما یکی از شاخصه‌های مهمی که در اثرگذاری و جاودانه شدن نهضت عاشورا تاثیرگذار است، آگاهانه بودن این قیام است. امام حسین(ع) منزل به منزل جزئیات و ریز مسائل را به اصحاب خود گفتند.مسوول دفتر نمایندگی مرکز تبیان در هرات یادآور شد که مکتب امام حسین(ع) با مکتب‌های امروز تفاوت اساسی دارد. امام حسین(ع) حتی بیعت خود را از اصحاب خویش برداشتند تا مجبور نباشند که بخاطر این بیعت در کنار امام بمانند. امام(ع) حتی چراغ‌ها را هم خاموش کردند تا اصحاب راحت باشند و اگر قصد رفتن دارند، بروند. این یعنی این‌که، کسانی‌که در رکاب امام(ع) می‌مانند، این راه را کاملا آگاهانه انتخاب کرده باشند.هاشمی در ادامه گفت که تنها درس واقعه‌ عاشورا، درس شهادت و جانبازی در راه عقیده نیست. درست است که این یکی از درس‌های مکتب عاشورا است اما اهداف و درس‌های متعدد دیگری هم وجود دارد.او در ادامه به بیان این درس‌ها پرداخت و گفت: سبک و روش مبارزه با آگاهی کامل از شرایط زمان و مکان یکی دیگر از درس‌های عاشورا است. وقتی امام دیدند که دین در معرض خطر واقع شده، بهترین سبک مبارزه را انتخاب کردند. این مبارزه‌ امام(ع) اثر بخش‌ترین سبک مبارزه است.هاشمی در ادامه گفت: نحوه‌ انجام و چگونگی به کار گرفتن نیروها، یکی دیگر از درس‌های عاشورا است.خدا محوری درس دیگری است که قیام امام حسین(ع) به انسان‌ها می‌دهد.اما مساله‌ای که این روزها مطرح است این است که چه درس‌هایی می‌شود از قیام امام حسین(ع) گرفت و در جامعه پیاده کرد.هاشمی‌ می‌گوید که یکی از معضلات و مشکلاتی که دامن‌گیر جامعه‌ ماست و ریشه‌ی تمامی مشکلات در کشور است، مشکل قوم‌گرایی، منطقه‌گرایی، زبان و بعضی مناطق موضوع مذهبی است.حقیقت این است که ریسمان پوسیده‌ این مشکلات، از ریشه‌های اصلی تمامی مشکلات کشور است. تا این ریسمان پوسیده را رها نکنیم، هیچ وقت به نتایج مطلوب نخواهیم رسید.به گفته‌ مسوول مرکز تبیان در هرات، احزاب سیاسی قومی است، مراکز فرهنگی و علمی قومی است، در شعار همه شعار ملت شدن می‌دهند اما حرکت‌ها در ابعاد مختلف قومی است و این مساله زمینه‌ساز شده برای این‌که دشمن از این فرصت به عنوان یک ضعف استفاده کرده و اهداف شوم خود را در جامعه‌ ما اعمال کند.از درس‌های مهم عاشورا برای زندگی ما این است که همه باید وارد عمل شویم زیرا متوسل و متمسک بودن به طناب فرسوده‌ قومیت ثمره‌ای نخواهد داشت.وی در ادامه به تشکیل نیروهای مقاومت مردمی اشاره کرد و علت تشکیل نشدن این گروه را ضعف در کارکرد علما دانست.وی گفت: "نیروهای مقاومت مردمی برای این شکل نمی‌گیرد که علما به وظایف خود عمل نمی‌کنند. اگر به وظایف عمل می‌کردیم، باید به مساجد رفته و مردم را بسیج می‌کردیم".آگاهی بخشی جوانان یکی دیگر از درس‌های عاشورا است.مسوول دفتر نمایندگی مرکز تبیان در هرات در پایان تاکید کرد که "جوانان باید درس بخوانند و در کنار آن باید از مسائل کشور و مملکت غافل نباشند. مکاتب استعماری شدیدا در حال فعالیت هستند و می‌خواهند تا روحیه‌ بی‌تفاوتی را در کشور ترویج کنند". ]]> آئین و اندیشه Sun, 15 Oct 2017 12:33:36 GMT http://avapress.com/vdci5zazqt1aw52.cbct.html رسالت حضرت زینب (س) ، رسالتی خطیر و مکمل قیام عاشورا بوده است http://avapress.com/vdcdkf0fzyt0ko6.2a2y.html پیام رسانی مناسب و آگاهانه حضرت زینب سلام الله علیها نه تنها قیام عاشورا را به ثمر رساند بلکه پایه های ظلم اموی را به لرزه انداخت و مقدمات سقوطش را فراهم ساخت.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا) ، سید اسرافیل دادور؛ دانشجوی دانشگاه بلخ با حضور در گفتمان آزاد دانشجویی " محرم و اسارت اهل بیت (ع) " گفت: زمانی که امام حسین (ع) برای بار دوم با اهل بیت خود وداع کرد ، فرمود: مطمئن باشید که بعد از من به اسارت می روید ولی مواظب باشید مبادا عمل خلاف شرع انجام دهید، مبادا کلمه‌ ای از زبان تان خارج شود که از اجرتان بکاهد و بدانید که خداوند شما را یاری می کند و از ذلت نجات میدهد و عمل شما دشمن را نابود می کند.دادور با استناد به این فرمایش امام (ع) می گوید: ما پیروان خط حسینی باید در اوقات سختی، جنگ و ناملایمات ، صبر و تحمل را پیشه کنیم و تا هنگام مرگ از این فورمول الگو بگیریم.وی خطاب به دانشجویان افزود: جوانان مواظب باشید و کلماتی را در زبان جاری نکنید تا برخلاف ارزش های اسلامی و شرع باشد، مرگ همیشه از ذلت، ننگ و پستی برتر و محبوب تر است.این دانشجو با اشاره به سیر طولانی تاریخ می افزاید که یک حکومت ظالم هیچ وقت دوام و مقام ندارد و گواه این حرف سرنگون شدن حکومت یزید و امثال آن می باشد.در ادامه گفت بعد از ظهور عاشورا اهل بیت را اسیر کرده به شام نزد یزید بردند که آنجا امام سجاد(ع) خطاب به یزید، فرمود: اجازه بدهید من هم صحبت کنم تا خداوند و مردم راضی باشند، امام سجاد (ع) فرمود: منم فرزند مکه و منا، منم فرزند مروه و صفا، منم فرزند زمزم و آب ابراهیم... و منم فرزند علی(ع) و فاطمه(س)، منم فرزند رسول الله(ص) و منم فرزند کسی که سرش را از بدن جدا کردید ، خیمه هایش را به آتش کشیدید و اهل بیت اش را به اسارت گرفتید .همینطور امام ادامه داد تا یزید به موذن دستور صادر کرد که اذان بگوید. امام(ع) سکوت نمود تا این‌که موذن گفت "اشهدان محمد رسول الله" . دوباره امام فرمود: ای یزید این پیامبری که شهادتش را دادید جد تو است یا جد من اگر بگویی جد من که دروغ آشکار گفتی و همه جد تو را می شناسند.به باور وی از این خطبه امام سجاد (ع) درمی یابیم که یک فرد مسلمان در هیچ شرایطی نباید از گفتن حقیقت هراس کند و باید در صدد برملا سازی چهره های خاین باشیم.وی در اخیر گفت علما وظیفه دارند تا یزیدیان را معرفی و اسلام ناب را ترویج کنند. داعش و طالب نمونه بارز یزید و پیروان یزید هستند و برای مبارزه با این گروه ها باید اتفاق نظر داشته باشیم.در ادامه خانم مرضیه ؛ متعلم مکتب گفت: با الگو گیری از امام حسین (ع) زبان خود را همیشه برای خیر‌ و صلاح مردم بگشاییم و چراغ هدایت امام(ع) را در خانه های خود روشن نگهداریم.وی اظهار داشت: بعد از ظهور عاشورا و روز ۱۱ محرم مصیبت بزرگی بر اهل بیت(ع) گذشت ولی حضرت زینب (س) با وجودی که امام معصوم نیست با معصومیت صغرای خود این رسالت عظیم را هدایت می کند.مهدی منتظر؛ طلبه مدرسه دینی می گوید: با در نظر داشت یکی از قوانین فیزیک هر حرکتی در مقابل خود حرکت متقابل دارد . یزید ظلم کرد و شخصیت جهان سازی مثل امام حسین (ع) در مقابل آن ایستادگی نمود تا وقتی که شهید شد و بعد از آن هم حضرت زینب(س) راهش را ادامه داد.منتظر تصریح نمود که خط حسینی تا قیامت جریان دارد. خوب آیا در زمان ما ظلم وجود ندارد؟ اگر ظلم و ستم وجود دارد چرا ما مسلمانان عکس العملی انجام نمی دهیم؟وی علت را در جلوه‌های دیکته شده دانسته گفت: امروز سازمان حقوق بشر حرف از حق میزند در صورتی که خودش برای منافع یک عده ابر قدرت خون خوار فعالیت می کند پس دانسته می شود که قوه عکس العمل مسلمانان را با شعار های دروغین راست نما تضعیف کرده اند.منتظر باور دارد که مسلمانان باید از عاشورا و حضرت زینب(س) الگو بگیرند و از هر امکانات در دست داشته خود در مقابل اسلام ستیزی ایستادگی نمایند.همچنان شبانه حسینی؛ فعال فرهنگی می افزاید زنان مسلمان باید از حضرت زینب(س) الگو بگیرند و زندگی نامه آن بی بی را مطالعه و بررسی کنند تا زندگی اسلامی و موفق داشته باشند.خانم حسینی می گوید که انقلاب عاشورا دو بعد داشت یکی خون ریختن و شهید شدن و دیگرش پیام رسانی بود. پیام رسانی انقلاب امام حسین(ع) کمتر از شهید شدن نبود چون این پیام رسانی است که هدف را برای مردم می رساند و واضح می سازد.وی در اخیر تصریح کرد:  حضرت زینب(س) با پیام رسانی درست از عاشورا حکومت اموی را به لرزه انداخت و مقدمات سقوطش را فراهم کرد. ]]> آئین و اندیشه Sun, 15 Oct 2017 12:32:10 GMT http://avapress.com/vdcdkf0fzyt0ko6.2a2y.html امام حسین(ع)، نقطه‌ی وصل تمام مردم افغانستان است http://avapress.com/vdcaw6n6u49nmy1.k5k4.html استاد دانشگاه در هرات می‌گوید که مردم با هر باوری که دارند، نسبت به اهل‌بیت پیامبر(ص) احترام و ارادت دارند و اهل‌بیت و مخصوصا امام حسین(ع) می‌تواند نقطه‌ی وصل اقشار مختلف مردم افغانستان باشد.به گزارش خبرگزاری صدای افغان(آوا)، این مطلب را داکتر"عزیزالله کاظمی" یک تن از اساتید دانشگاه در هرات در مراسم "درس‌ها و پیام‌های عاشورا تنها راه نجات افغانستان" که در سالن اجتماعات مرکز تبیان در هرات برگزار شده بود، بیان کرد و تاکید نمود که این موضوع می‌تواند فرصت خوبی برای ملت افغانستان باشد تا از وضعیت فعلی خارج شوند.او در ادامه افزود که اهل‌بیت پیامبر(ص) می‌تواند به عنوان محور در میان مردم افغانستان عمل کرده و همه را به دور خود جمع کند.از طرفی هم به باور کاظمی، افراط و غلو بخصوص قمه‌زنی در مراسم‌های عزاداری باعث ایجاد تنفر در میان مردم شده چرا که عقل بشر در عصر کنونی چنین چیزی را نمی‌پذیرد.وی در ادامه گفت که از طریق قمه‌زدن و برخی کارهای دیگر نمی‌توان به اهداف عاشورا دست یافت. از طرفی هم این عمل باعث واگرایی ملت شده و شیعه را وحشی جلوه می‌دهد. باید از این حرکت‌ها جلوگیری شود.یکی از زمینه‌هایی که می‎شود از حرکت امام حسین(ع) استفاده کرد، محور قرار دادن این حرکت است زیرا تمام اقشار مختلف جامعه افغانستان نسبت به اهل‌بیت پیامبر(ص) محبت داشته و آنان را قبول دارند.امام حسین(ع) هم بارها فرمودند که برای خوش‌گذرانی و رسیدن به مقام قیام نکرده، بلکه بخاطر آوردن اصلاحات دست به چنین قیامی زده است. او خود، فرزندان و یاران خود را فدا کرد تا بندگان خود را از جهالت نجات دهد.کاظمی در ادامه گفت که مردم آن زمان، نه تنها نظام سیاسی بنام خلافت اسلامی، بلکه کل اسلام در حال غرق شدن در جهالت بود و امام خود را فدا کرد تا چنین اتفاقی رخ ندهد.این استاد دانشگاه در قسمتی دیگر از سخنانش به فریاد "هل من ناصر ینصرنی" امام در روز عاشورا اشاره کرد و گفت که در روضه‌ها زیاد شنیده‌ایم که امام(ع) علی‌اصغر شش ماهه را روی دست گرفته و خطاب به کوفیان گفت که "اگر به من رحم نمی‌کنید، به این کودک شش ماهه رحم کنید. اگر من گناهکارم، کودک شش ماهه که گناهی ندارد و پس از آن فریاد "هل من ناصر ینصرنی" را برآوردند. برداشت من این است که هدف کلی و اساسی که امام به دنبالش است، در همین سخن است. این که می‌گوید بیایید من را یاری کنید، این نیست که امام را یاری کنید، بلکه دین خدا را یاری کنید. تا دنیا دنیاست، این بچه‌ی شش ماهه فریاد است تا چشم مردم باز شود.کاظمی یادآور شد که وظیفه‌ی امام و امت اسلامی امر به معروف و نهی از منکر است. فرق اسلام با دیگر ادیان هم همین است.به باور کاظمی، وظیفه‌ی حکومت‌ها ایجاد همبستگی از طریق ایجاد ارزش‌ها و هنجارهای مشترک است. مهمترین و اصیل‌ترین ارزش و هنجاری که می‌تواند مردم افغانستان را به وفاق و وحدت ملی راهنمایی کرده و الگو شود، قیام امام حسین(ع) است.این استاد دانشگاه در پایان گفت که با الگوگیری از پیشوایان دینی و در راس آن قیام عاشورا، باید مطابق شرایط روز اندیشه‌های خود را تنظیم کرده و آپدیت باشیم. ]]> آئین و اندیشه Sat, 14 Oct 2017 14:50:40 GMT http://avapress.com/vdcaw6n6u49nmy1.k5k4.html